خانه » همه » مذهبی » قناعت

قناعت


قناعت

۱۳۹۳/۰۵/۲۳


۵۱۰ بازدید

احادیث در مورد رفاه زندگی چندان نیست ولی در مورد قناعت بسیار چرا احادیث مربوط به کمک به فقرا کم واحادیث رفاه زندگی را روحانیون نقل مبکنند مثلا حدیث وشیدن لباس رنگارنگ امام صادق بقیه کارهای رفاهی را توجیه مبکنند؟

با سلام و عرض ادب و تشکر از ارتباط شما با این مرکز
1. آنچه مهم است این است که در اسلام در باره همه نیازهای بشر صحبت شده و قران و اهل بیت ع نیازهای انسان و راه بر طرف کردن آنها و مسیر سعادت واقعی و لوازم آن را بیان کرده اند و در این باره از بیان هیچ چیز فرو گذار کرده اند .
2. شاید علت زیادتر بودن روایات مربوط به قناعت نسبت به روایات مربوط به رفاه این باشد که بشر به طور طبیعی گرایش به رفاهیات دارد در این مورد چندان به تذکر و بیان نیازی ندارند اما قناعت کردن نوعی حرکت بر خلاف طبیعت انسان است و نیازمند تذکر و تکرار و بیان بیشتری است .
3. در هر صورت باید در بیان مطالب و موضوعاتی که در اسلام بیان شده جامعیت آنها را در نظر گرفت و همه مسائل مطرح شده در قران و روایات را به مردم بیان کرد و در این میان به نوعی جانب اعتدال را رعایت نمود و از افراط و تفریط خودداری کرد .
پیغمبر اسلام (ص) فرمود:از ما نیست کسى که از جهت مال وثروت در وسعت باشد لیکن بر اهل و عیالش سخت بگیرد (1) .
موسى بن جعفر (ع) فرمود:عیال مرد اسیران او هستند.پس هر کس خدا به او نعمتى داده باید در مخارج اسیرانش توسعه بدهد و الاممکن است نعمتهایش گرفته شود (2) .
امام رضا (ع) فرمود:سزاوار است مرد در مخارج اهل و عیالش توسعه دهد تا منتظر مرگش نباشند (3) .
امیر المؤمنین (ع) فرمود:هر جمعه براى اهل و عیالتان میوه تهیه کنید تا به فرا رسیدن جمعه خوشنود گردند (4) .
1-مستدرک ج 2 ص 643
2-بحار ج 104 ص 69
3-وسائل ج 15 ص 249
4-بحار ج 104 ص 73

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد