قیام در برابر تمام دشمنان اسلام
۱۳۹۵/۰۸/۲۱
–
۶۵۴ بازدید
در عصر حاضر اگر کسی بخواهد در مقابل تمام دشمنان اسلام قیام کند به چه مسائلی نیازمند است؟
قیام در برابر تمام دشمنان اسلام نیازمند تحقق چند شرط اساسی است .
1.فراهم بودن زمینه و شرایط قیام ؛ گرچه مقابله با دشمنان اسلام وشکستن قدرت آنان در جای خود هدفی بسیار مقدس و ارزشمند است ، اما بدون در نظر گرفتن شرایط و زمینه قیام ، نه تنها نمی توان نتیجه ای به نفع اسلام و مسلمین کسب نمود بلکه موجودیت مسلمانان نیز به خطر خواهد افتاد. گرچه مقصد نهایی قیام علیه دشمنان تنها پیروز شدن بر دشمنان نیست ، اما نتیجه قیام علیه دشمنان نباید به نابودی اسلام بیانجامد و هیچ اثری نداشته باشد .
2. کسب قدرت و اقتدار همه جانبه در برابر دشمنان ؛ یکی از شرایط لازم قیام در برابر دشمنان کسب قدرت و توان در عرصه های مختلف سیاسی ، نظامی ، اقتصادی ، فرهنگی و… است . گرچه ضرورت برخورداری از توان نظامی و اقتدار مناسب در این عرصه ، آشکار است . اما کسب قدرت نظامی تنها برای مقابله با دشمنان کافی نبوده و مسلمانان باید در عرصه های مختلف علمی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و… چنان قدرتی به دست آورند که دشمنان را هراس بیندازند . دستور خداوند متعال به مسلمانان که « وَ أَعِدُّوا لَهُم مَّا استَطعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکمْ وَ ءَاخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْوَ مَا تُنفِقُوا مِن شىْ ءٍ فى سبِیلِ اللَّهِ یُوَف إِلَیْکُمْ وَ أَنتُمْ لا تُظلَمُونَ » « در برابر آنها ( دشمنان ) آنچه توانائى دارید از نیرو آماده سازید ( و همچنین ) اسبهاى ورزیده ( براى میدان نبرد ) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و ( همچنین ) گروه دیگرى غیر از اینها را که شما نمى شناسید و خدا مى شناسد و هر چه در راه خدا ( و تقویت بنیه دفاعى اسلام ) انفاق کنید . به شما باز گردانده مى شود و به شما ستم نخواهد شد .» ( سوره انفال ، آیه 60)
تنها ناظر به مسایل نظامی نبوده و همه های جنبه ها را در بر می گیرد . « در جمله کوتاه فوق یک اصل اساسى در زمینه جهاد اسلامى و حفظ موجودیت مسلمانان ، و مجد و عظمت و افتخارات آنان بیان شده است ، و تعبیر آیه به قدرى وسیع است که بر هر عصر و زمان و مکانى کاملا تطبیق مى کند .کلمه قوة چه کلمه کوچک و پر معنائى است ، نه تنها وسائل جنگى و سلاح هاى مدرن هر عصرى را در بر مى گیرد ، بلکه تمام نیروها و قدرت هائى را که به نوعى از انواع در پیروزى بر دشمن اثر دارد شامل مى شود ، اعم از نیروهاى مادى و معنوى .
آنها که گمان مى کنند راه پیروزى بر دشمن و حفظ موجودیت خویش تنها بستگى به کمیت سلاح هاى جنگى دارد ، سخت در اشتباهند ، زیرا ما در همین میدان هاى جنگ عصر خود ملت هائى را دیدیم که با نفرات و اسلحه کمتر در برابر ملتهاى نیرومندتر و با سلاحى پیشرفته تر پیروز شدند. بنابر این علاوه بر اینکه باید از پیشرفته ترین سلاح هاى هر زمان – به عنوان یک وظیفه قطعى اسلامى – بهره گیرى کرد ، باید به تقویت روحیه و ایمان سربازان که قوة و نیروى مهمترى است پرداخت .از قدرت هاى اقتصادى ، فرهنگى ، سیاسى ، که آنها نیز در مفهوم قوة مندرج هستند و نقش بسیار مؤثرى در پیروزى بردشمن دارد نیز نباید غفلت کرد .(تفسیر نمونه ، ج7، ص 222-223)
3. فرهنگ سازی و آماده سازی مسلمانان؛ علاوه بر کسب قدرت و توان همه جانبه ، قیام علیه دشمنان نیازمند آمادگی روحی و حضور حقیقی مسلمانان در مقابله با دشمنان و آمادگی مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان و فداکاری و ایثار در این عرصه است که تحقق آن در گرو فرهنگ سازی و بصیرت افزایی و آگاهی بخشی به مسلمانان است .خداوند متعال در مورد فلسفه بعثت انبیاء می فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللّهَ قَوِىٌّ عَزِیزٌ»«ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانى) و میزان (شناسائى حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند; و آهن را نازل کردیم که در آن نیروى شدید و منافعى براى مردم است، تا خداوند بداند چه کسى او و رسولانش را یارى مى کند بى آنکه او را ببینند; خداوند قوى و شکست ناپذیر است.»(سوره حدید ، آیه 25)
نکته قابل تأمل در جمله «لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ»، این است که: از «خودجوشى مردم» سخن مى گوید، نمى فرماید: هدف این بوده که انبیاء انسانها را وادار به اقامه قسط کنند، بلکه مى گوید: هدف این بوده که مردم مجرى قسط و عدل باشند.آرى، مهم این است که مردم چنان ساخته شوند که خود مجرى عدالت گردند، و این راه را با پاى خویش بپویند.( تفسیر نمونه ، ج23، ص 372)
4.اتحاد و انسجام میان مسلمانان؛ یکی از الزامات مبارزه علیه دشمنان ، ایجاد و تقویت اتحاد و انسجام در میان مسلمانان و پرهیز از هر گونه اختلاف و تفرقه و تضعیف جبهه خودی به نفع دشمنان است . تازمانی که مسلمانان به اختلاف افکنی میان خود پرداخته و از دشمنان اصلی اسلام غفلت بورزند ، نمی توان انتظار قیام همه جانبه مسلمانان علیه دشمنان را داشت .
1.فراهم بودن زمینه و شرایط قیام ؛ گرچه مقابله با دشمنان اسلام وشکستن قدرت آنان در جای خود هدفی بسیار مقدس و ارزشمند است ، اما بدون در نظر گرفتن شرایط و زمینه قیام ، نه تنها نمی توان نتیجه ای به نفع اسلام و مسلمین کسب نمود بلکه موجودیت مسلمانان نیز به خطر خواهد افتاد. گرچه مقصد نهایی قیام علیه دشمنان تنها پیروز شدن بر دشمنان نیست ، اما نتیجه قیام علیه دشمنان نباید به نابودی اسلام بیانجامد و هیچ اثری نداشته باشد .
2. کسب قدرت و اقتدار همه جانبه در برابر دشمنان ؛ یکی از شرایط لازم قیام در برابر دشمنان کسب قدرت و توان در عرصه های مختلف سیاسی ، نظامی ، اقتصادی ، فرهنگی و… است . گرچه ضرورت برخورداری از توان نظامی و اقتدار مناسب در این عرصه ، آشکار است . اما کسب قدرت نظامی تنها برای مقابله با دشمنان کافی نبوده و مسلمانان باید در عرصه های مختلف علمی ، فرهنگی ، اقتصادی ، سیاسی و… چنان قدرتی به دست آورند که دشمنان را هراس بیندازند . دستور خداوند متعال به مسلمانان که « وَ أَعِدُّوا لَهُم مَّا استَطعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَ مِن رِّبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکمْ وَ ءَاخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْوَ مَا تُنفِقُوا مِن شىْ ءٍ فى سبِیلِ اللَّهِ یُوَف إِلَیْکُمْ وَ أَنتُمْ لا تُظلَمُونَ » « در برابر آنها ( دشمنان ) آنچه توانائى دارید از نیرو آماده سازید ( و همچنین ) اسبهاى ورزیده ( براى میدان نبرد ) تا به وسیله آن دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید و ( همچنین ) گروه دیگرى غیر از اینها را که شما نمى شناسید و خدا مى شناسد و هر چه در راه خدا ( و تقویت بنیه دفاعى اسلام ) انفاق کنید . به شما باز گردانده مى شود و به شما ستم نخواهد شد .» ( سوره انفال ، آیه 60)
تنها ناظر به مسایل نظامی نبوده و همه های جنبه ها را در بر می گیرد . « در جمله کوتاه فوق یک اصل اساسى در زمینه جهاد اسلامى و حفظ موجودیت مسلمانان ، و مجد و عظمت و افتخارات آنان بیان شده است ، و تعبیر آیه به قدرى وسیع است که بر هر عصر و زمان و مکانى کاملا تطبیق مى کند .کلمه قوة چه کلمه کوچک و پر معنائى است ، نه تنها وسائل جنگى و سلاح هاى مدرن هر عصرى را در بر مى گیرد ، بلکه تمام نیروها و قدرت هائى را که به نوعى از انواع در پیروزى بر دشمن اثر دارد شامل مى شود ، اعم از نیروهاى مادى و معنوى .
آنها که گمان مى کنند راه پیروزى بر دشمن و حفظ موجودیت خویش تنها بستگى به کمیت سلاح هاى جنگى دارد ، سخت در اشتباهند ، زیرا ما در همین میدان هاى جنگ عصر خود ملت هائى را دیدیم که با نفرات و اسلحه کمتر در برابر ملتهاى نیرومندتر و با سلاحى پیشرفته تر پیروز شدند. بنابر این علاوه بر اینکه باید از پیشرفته ترین سلاح هاى هر زمان – به عنوان یک وظیفه قطعى اسلامى – بهره گیرى کرد ، باید به تقویت روحیه و ایمان سربازان که قوة و نیروى مهمترى است پرداخت .از قدرت هاى اقتصادى ، فرهنگى ، سیاسى ، که آنها نیز در مفهوم قوة مندرج هستند و نقش بسیار مؤثرى در پیروزى بردشمن دارد نیز نباید غفلت کرد .(تفسیر نمونه ، ج7، ص 222-223)
3. فرهنگ سازی و آماده سازی مسلمانان؛ علاوه بر کسب قدرت و توان همه جانبه ، قیام علیه دشمنان نیازمند آمادگی روحی و حضور حقیقی مسلمانان در مقابله با دشمنان و آمادگی مقاومت و ایستادگی در برابر دشمنان و فداکاری و ایثار در این عرصه است که تحقق آن در گرو فرهنگ سازی و بصیرت افزایی و آگاهی بخشی به مسلمانان است .خداوند متعال در مورد فلسفه بعثت انبیاء می فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللّهَ قَوِىٌّ عَزِیزٌ»«ما رسولان خود را با دلائل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانى) و میزان (شناسائى حق از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند; و آهن را نازل کردیم که در آن نیروى شدید و منافعى براى مردم است، تا خداوند بداند چه کسى او و رسولانش را یارى مى کند بى آنکه او را ببینند; خداوند قوى و شکست ناپذیر است.»(سوره حدید ، آیه 25)
نکته قابل تأمل در جمله «لِیَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ»، این است که: از «خودجوشى مردم» سخن مى گوید، نمى فرماید: هدف این بوده که انبیاء انسانها را وادار به اقامه قسط کنند، بلکه مى گوید: هدف این بوده که مردم مجرى قسط و عدل باشند.آرى، مهم این است که مردم چنان ساخته شوند که خود مجرى عدالت گردند، و این راه را با پاى خویش بپویند.( تفسیر نمونه ، ج23، ص 372)
4.اتحاد و انسجام میان مسلمانان؛ یکی از الزامات مبارزه علیه دشمنان ، ایجاد و تقویت اتحاد و انسجام در میان مسلمانان و پرهیز از هر گونه اختلاف و تفرقه و تضعیف جبهه خودی به نفع دشمنان است . تازمانی که مسلمانان به اختلاف افکنی میان خود پرداخته و از دشمنان اصلی اسلام غفلت بورزند ، نمی توان انتظار قیام همه جانبه مسلمانان علیه دشمنان را داشت .