توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

طلسمات

خانه » همه » مذهبی » كدام نوع فقر، مرگ سرخ است؟

كدام نوع فقر، مرگ سرخ است؟

قال الصادق عليه السلام: «الفَقرُ موتُ الاحمر، فقيل: الفقر من الدنانير و الدراهم؟ قال: لا و لكن مِن الدّينِ.»[1]

 

بطور كلي مي توان مرگ را به دو نوع تقسيم كرد: يكي مرگ سرخ است كه فرد به قتل مي رسد و كشته مي شود و ديگري مرگ سياه است كه فرد از راه طبيعي از دنيا مي رود.  اما در اين روايت امام صادق (عليه السلام) فرمود: فقر، مرگ سرخ است، راوي سوال كرد آيا منظور فقر درهم و دينار است؟ فرمود: نه، بلكه فقر ديني و ايماني و اخلاقي است. 

مقصود حضرت اين است كه كسي كه سرمايه معنوي دارد اگر عالم را از او بگيرند برايش فرق نمي كند، اما كسي كه سرمايه معنوي ندارد اگر عالم را به او بدهند، باز احساس نياز مي كند، فقر اخلاقي مرگ سرخ و مصيبت بزرگي است. كسي كه غناي معنوي داشته باشد حاضر نيست يك لحظه از سجده هاي شبانه خود را با تمام دنيا و آنچه در آن است معامله كند، يا لذت خواندن يك آيه قرآن و فهم آن را با تمام دنيا معامله نمي كند.

كسي كه غناي معنوي داشته باشد آرامش دارد و از هيچ چيز نمي ترسد: «ألا إنّ اولياء الله لا خوف عليهم و لا هُم يَحزَنون»[2]؛ آگاه باشيد! (دوستان) و اولياي خدا، نه ترسي بر آنها است و نه اندوهگين مي شوند.». و در نهايت ريشه كني مرگ سرخ، بهترين روش احياء و استقامت اراده هاي پولادين در مقابل فقر درهم و ديناراست.

 

[1] بحار الانوار، ج 72، ص40. [2] يونس/62.

برداشت از كتاب گفتار معصومين، بخش دوم، ذيل گفتار 4.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد