خانه » همه » مذهبی » كسانى كه حقوق ثابت دارند (مانند كارمند، كارگر و …) و از پول خمس داده هزينه‏هاى زندگى خود را ….

كسانى كه حقوق ثابت دارند (مانند كارمند، كارگر و …) و از پول خمس داده هزينه‏هاى زندگى خود را ….

كسانى كه حقوق ثابت دارند (مانند كارمند، كارگر و …) و از پول خمس داده هزينه‏هاى زندگى خود را تأمين كرده‏اند؛ آيا مى‏توانند اين مقدار از مؤونه را از حقوق دريافتى ماه‏هاى بعد كسر كنند؟ و در نتيجه سر سال خمس زايد را بپردازند؟ به عنوان مثال صد هزار تومان پول مخمس دارند و آن را در زندگى خرج مى‏كنند و در كنار آن صد و بيست هزار تومان حقوق نيز دريافت مى‏نمايند؛ آيا جايز است سر سال خمسى تنها خمس بيست هزار تومان را بپردازند؟

آيات عظام امام، خامنه‏اى، صافى و مكارم: خير، نمى‏توانند اين مخارج را از آن حقوق كم كنند و بايد در فرض مذكور، خمس صد و بيست هزار تومان را بپردازند.

آيات عظام بهجت، سيستانى، فاضل و نورى: آرى مى‏توانند اين مخارج را از آن حقوق كم كنند و در فرض مذكور، جايز است تنها خمس بيست هزار تومان را بپردازند.

آيات عظام تبريزى و وحيد: اگر پيش از خرج كردن پول مخمس، حقوق خود را دريافت كند و سپس از آن پول(پول مخمس) خرج نمايد؛ مى‏تواند آن مخارج را از حقوق دريافتى كم كند؛ ولى اگر از پول مخمس در هزينه‏هاى زندگى خرج و سپس حقوق خود را دريافت كند، نمى‏تواند اين مخارج را از آن حقوق كم نمايد.

منبع:

امام، استفتاءات، ج 1، خمس، س 202 و 143؛آيت الله خامنه‏اى، اجوبة، س 1025 و 1027؛آيت اللهصافى، جامع‏الاحكام، ج 2، س 613؛آيت اللهمكارم، توضيح‏المسائل، م 1504.آيت اللهفاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 789 و ج 2، س 487؛آيت اللهنورى، استفتاءات، ج 1، س 295 و ج 2، س 314؛ آيت اللهتبريزى، صراط النجاة، ج 1، س 507 و 407؛دفتر:آيات عظام سيستانى ، بهجت ووحيد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد