خانه » همه » مذهبی » لجاجت

لجاجت


لجاجت

۱۳۹۲/۰۹/۰۹


۷۷۹ بازدید

با سلام آیا لجبازی کردن گناه داره؟و در مقابل فرد لجباز باید چکار کرد؟

شاید بتوان در معنای لجاجت اینگونه گفت که :
لجاجت , به معنای پا فشاری بر گفتار یا رفتار و کردار غلط و زشت است .
پیامبر خدا (ص) می فرمایند : خوبی , عادت است و بدی , لجاجت (10)
فرد لجوج حرف حق هیچ نصیحت کننده و دلسوزی را نمی پذیرد .
و این بمعنای هلاکت است .
البته شاید ریشه اصلی لجاجت , جهل و نادانی باشد ؛ چرا که هیچ عاقلی با لجاجت , خود را به هلاکت گرفتار نکرده و با لجبازی , تیشه به ریشه خود نمی زند . هر انسانی خود را دوست دارد و از هر آنچه که موجب تباهی اوست , اجتناب می کند . پس اگر کسی با لجاجت , به کار زشت خویش ادامه دهد و نصیحت ناصحان را نپذیرد , این کار, ریشه در جهل و نادانی دارد .
موید این گفتار , کلام نورانی نبوی (ص) است که فرمودند : زنهار از لجاجت ؛ زیرا که آغاز آن نادانی و فرجامش پشیمانی است .
در خاتمه توجه شما پرسشگر عزیز را به حدیثی زیبا از امام علی (ع) در تعریف جاهل , جلب می کنم : نادان کسی است که خود را به آنچه نمی داند , دانا شمارد و به رای و نظر خود بسنده کند و پیوسته از دانشمندان دوری کند و از آنان عیب و ایراد گیرد و مخالفان خود را بر خطا داند و آنچه را نفهمیده , گمراه کننده شمارد . هر گاه به مطلبی بر خورد که آن را نمی داند منکرش شود آن را دروغ شمارد و از روی نادانی خود گوید : من چنین چیزی را نمی شناسم و فکر نمی کنم وجود داشته باشد و کجا چنین چیزی است ؟ و این از آن روست که به نظر و رای خود اعتماد دارد و از نادانی خود بیخبر است ؛ از این رو به سبب نادانی خویش , پیوسته از جهل بهره مند شود و در نادانی سرگشته ماند و از طلب دانش تکبر ورزد . (12)
و ضمنا این را هم بهتر است بدانید که اولین لجباز عالم ابلیس یود که به آدم سجده نکرد چرا که مغرور بود لذا در جواب سؤال شما باید گفت که انسان لجباز اگر از روی تکبر چنین می کند حتما گناه کبیره انجام می دهد و روحش مریض است که بهتر است درمان شود و اگر از روی تکبر نیست بلکه از روی جهل و نادانی است و لجاچت او موردی بود نه همیشگی، معلوم می شود که وی غافل است وغفلت هم گناه نیست
و در مقابل آدم لجوج بهتر است که با او رودر رو نشوید زیرا قرآن می فرماید: سواء علیهم ءأنذرتهم ام لم تنذرهم لا بؤمنون (بقره آیه 6) (ای پیامبر تو کافران را چه انذارشان کنی و چه نکنی برای آنهافرقی نکرده و ایمان نخواهند آورد) و در ادامه علت این لجاجت را می فرماید (فی قلوبهم مرض) یعنی آدم لجوج قلبش مریض است و از انسان مریض،هرگز کار انسان سالم را انتظار نمی رود. موفق و پیروز باشید .
(10)- میزان الحکمه / ج 11 / ص 5298 / ح 18114
(11)- همان / ح 18133
(12)- همان / ج 2/ ص 873 / ح 2848

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد