خانه » همه » مذهبی » لذتهاي مادي را شيطان نزد انسان زيبا جلوه داده يا خداوند؟

لذتهاي مادي را شيطان نزد انسان زيبا جلوه داده يا خداوند؟

در آيه 14 سوره آل عمران، به جلوه گري برخي لذت هاي مادي براي انسان اشاره شده است:
«زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَ الْبَنِينَ وَ الْقَنَاطِيرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّةِ وَ الْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَ الْأَنْعَمِ وَ الْحَرْثِ  ذَالِكَ مَتَعُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ اللَّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمََاب»محبّت امور مادى، از زنان و فرزندان و اموال هنگفت از طلا و نقره و اسبهاى ممتاز و چهارپايان و زراعت، در نظر مردم جلوه داده شده است (تا در پرتو آن، آزمايش و تربيت شوند ولى) اينها (در صورتى كه هدف نهايى آدمى را تشكيل دهند،) سرمايه زندگى پست (مادى) است و سرانجام نيك (و زندگىِ والا و جاويدان)، نزد خداست.
فعل « زُيِّنَ» در اين آيه بصورت مجهول ذكر شده و مفسران درباره اينكه فاعل اين فعل چه كسي است، دو ديدگاه ارائه داده اند. برخي معتقدند خداوند براي آزمايش بندگان مومن خود و نيز براي كيفر دادن كافران است كه اين نعمتها را در نگاه آنها زيبا جلوه داده است، تا ببيند آيا مومنان راه او را ادامه خواهند داد و استقامت خواهند داشت يا نه.[1] موافقان اين ديدگاه به آيات 7 و 8 سوره كهف استناد مي كنند كه مي فرمايد:
« إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلا، وَ إِنَّا لَجاعِلُونَ ما عَلَيْها صَعِيداً جُرُزا» اين مائيم كه بين دلهاى شما و آنچه در زمين است رابطه محبت برقرار كرده ‏ايم، تا شما را بيازماييم، و معلوم كنيم كه عملكرد كداميك از شما بهتر است، و همين ما بزودى همه اين محبوبهاى دنيايى را در نظرتان چون خاكى خشك بى ‏ارزش خواهيم كرد.
صاحبان اين ديدگاه معتقدند خداوند اين علاقه ها را در نهاد و فطرت انسان قرار داده تا او را آزمايش نمايد و در نتيجه فاعل فعل «زُيِّنَ» در اين آيه كسي جز خداوند نيست.[2] اما گروهي ديگر معتقدند لذت هايي كه نيك و پسنديده است را خداوند زيبا ساخته و لذت هاي زشت و قبيح را شيطان زينت داده است.[3] به عنوان نمونه علامه طباطبايي معتقد است نوعي جلوه گري دنيا و زيبايي ها و نعمت ها وجود دارد، كه بوسيله آن بنده سعادت اخروي را كسب مي كند، و خشنودى خداى را در مواقف مختلف زندگى و با اعمالى گوناگون و به كار بردن مال و جاه و اولاد و جان به دست مي آورد. و اين خود سلوكى است الهى و پسنديده، كه خداى تعالى اين گونه مشاطه‏ گريها را به خودش نسبت داده، كه در اين آيه به آن اشاره شده است:« قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْق» بگو چه كسى زينت دنيايى را كه خدا براى بندگانش درست كرده و نيز رزق پاكيزه را حرام نموده است.
اما قسم ديگر جلوه‏ گرى دنيا در نظر خلق به اين شيوه است كه دلها شيفته دنيا شده، و متوجه آن و غافل از ما وراى آن شود، و از ذكر خدا بى خبر گردد، اين قسم جلوه‏ گرى تصرفى است شيطانى و مذموم كه خداى سبحان آن را به شيطان نسبت داده، و بندگان خود را از آن بر حذر داشته است. چنانچه خداوند در اين باره مي فرمايد:«وَ إِذْ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطانُ أَعْمالَهُم» يعني فريبكاري ها متعلق به شيطان است و تنها خداوند اجازه اين فتنه گري ها را به شيطان داده است تا هم خود شيطان به كمال شقاوت خود برسد و هم انسان مورد آزمايش قرار گيرد و زمينه تربيت بشر فراهم شود. چنانچه فرمود:«أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُون». اين نوع جلوه گري ها گاهي به خداوند نسبت داده مي شود، كه اين نسبت در طول نسبتي است كه به شيطان دارد و در واقع نشان دهنده اذني است كه خداوند به شيطان داده تا مشخص شود كه هر دخل و تصرفي كه در ملك خداوند مدبر صورت مي گيرد به اذن او و اراده و مشيت اوست.
طبق اين ديدگاه اين نوع زيبا جلوه دادن زينت هاي دنيا كه نوعي فريب دادن است، تنها از شيطان ساخته است، و در نتيجه فاعل «زين» در اين آيه از آن جهت كه اشاره به علاقه مذموم و غافل كننده است(حب شهوات)، شيطان است نه خداي متعال.[4] پي نوشت:
[1] . بحرالعلوم، سمرقندى، نصربن محمد بن احمد ،بي تا، بي جا، ج‏1، ص: 198؛  تفسير نمونه، دار الكتب الإسلامية، تهران،1374، ج‏2، ص: 457
[2] .  تفسير نمونه، ج‏2، ص: 457
[3] . أحكام القرآن،الجصاص، احمد بن علي، دار احياء التراث العربى، بيروت،1405، ج‏2، ص: 286؛  التبيان في تفسير القرآن، طوسي،محمد بن حسن، دار احياء التراث العربى، بيروت، بي تا، ج‏2، ص: 411
[4] . الميزان في تفسير القرآن، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ مدرسين حوزه علميه، قم،1407، ج‏3، ص: 96-97

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد