طلسمات

خانه » همه » مذهبی » لذت حلال_دل کندن از دنیا_محبت دنیا

لذت حلال_دل کندن از دنیا_محبت دنیا


لذت حلال_دل کندن از دنیا_محبت دنیا

۱۳۹۳/۰۷/۰۶


۹۹ بازدید

سلام . من میخام فقط عاشق خدا باشم سوالم اینه از مادیات چطور دل بکنم تا به ارامش برسم؟

با اهدای سلام؛
دل کندن از دنیا کار یک روز و دو روز نیست اما با تمرین مستمر و توکل بر خدا شدنی است. شیوه های عمومی و عادی آن نیز که در کتب اخلاق ذکر می گردد عبارتند از:
1.یاد مرگ یا ذکر موت؛ در روایات ما از ذکر موت با عنوان هادم الذات یاد شده است. یعنی از بین برنده شهوات دنیایی. زیرا انسان اگر عنیقاً درک کند که دنیا فانی است و او باید روزی آن را بگذارد و برود به آن دلبستگی پیدا نمی کند. یاد مرگ این کار را برای انسان انجام می دهد یعنی به نفس می فهماند که این دنیا ارزش دلبستگی ندارد. روش آن نیز مطالعه کتب مربوطه مانند منازل الآخره شیخ عباس قمی یا برخی خطبه های نهج البلاغه یا از همه مهم تر قرآن است. همچنین تفکر پیرامون مرگ بسیار در حصول نتیجه موثر است که البته کار آسانی است لا اقل برای مبتدیان.
2. تعدیل شهوات و لذت های دنیایی؛ نفس انسان چرا دنیا را دوست دارد و با آن انس می گیرد؟ زیرا در حیات دنیا مشغول لذت است. اگر شما این لذت ها را تنظیم و تعدیل کنید و کمی نفس خود را به سختی بیاندازید آن وقت دیگر نفس شما محملی برای انس با دنیا و محبت آن ندارد. زیرا در اینجا راحت نیست بلکه آخرت خود را آباد کرده است پس دوست دارد از جای خراب به جای آباد هجرت کند. آنجا است که عاشق مرگ یا بهشت و جوار خدا می شود. ابتدا لذت های حرام را ترک کنید که انشاء الله ترک کرده اید و سپس لذت های حلال را تعدیل و کاهش دهید که به این می گویند ریاضات شرعیه.
لذت های حلال اولیه انسان در این دنیا خواب و خوراک است و بعد هم پرگویی و هرزه گویی. آداب صحیح و به اندازه خوردن و خوابیدن یا تکلم در کتب اخلاقی ذکر شده است. روزه های مستحبی یا نماز شب به جز برکات پرشماری که دارد یکی خوراک و دیگری خواب انسان را تنظیم می کند. در اینجا مجال ذکر همه آن ها نیست. در این مورد ر. ک: رساله لقاء الله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی.
3. انجام صحیح و به جا و با حال عبادات؛ عبادات خود را در اولویت برنامه های روزانه قرار دهید و آن ها را به موقع و با آداب خاص آن انجام دهید تا لذت عبادت را بچشید و افق روح شما به جای لذت های مادی در مرتبه لذت های معنوی قرار بگیرد.
4. این ها همه تلاش هایی است که شما انجام می دهید اما آنکه می تواند شما را و هر انسانی را از منجلاب محبت دنیا نجات دهد که همه گرفتار آن هستیم تنها خدا است نه چند عبادت یا ریاضت جزیی. این ها علل معده است به تعبیر فلاسفه. یعنی آمادگی ما را حاصل می کند اما آنکه روح و قلب را رشد می دهد خدا است. مانند رشد گیاهان که کشاورز تنها آن را آب می دهد اما زارع اصلی خدا است که رشد را به گیاه اعطا می کند. لذا تنها از خدا بخواهید که شما را رشد دهد. همه این زحمت ها هم برای همین است که شما به مقام عجز برسید. فتأمل ای عزیز! خدا شما را موفق بدارد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد