خانه » همه » مذهبی » لزوم مدیریت راهبردی جامعه و عبرت از فتنه افروزی در واقعه غدیر

لزوم مدیریت راهبردی جامعه و عبرت از فتنه افروزی در واقعه غدیر


لزوم مدیریت راهبردی جامعه و عبرت از فتنه افروزی در واقعه غدیر

۱۳۹۴/۰۷/۰۸


۸۳ بازدید

حجت الاسلام رضایی در گفتگو با شبستان:

لزوم مدیریت راهبردی جامعه و عبرت از فتنه افروزی در واقعه غدیر

خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی گفت: بررسی فتنه افروزی واقعه غدیر و خلافت عباسی در بحث موعود با مدیریت راهبردی، استراتژیک و بحران جامعه حق در شرایط ویژه، عبرت های بسیاری برای عصر ظهور دارد.

حجت الاسلام رضایی در گفتگو با شبستان:

لزوم مدیریت راهبردی جامعه و عبرت از فتنه افروزی در واقعه غدیر

خبرگزاری شبستان: پژوهشگر مهدوی گفت: بررسی فتنه افروزی واقعه غدیر و خلافت عباسی در بحث موعود با مدیریت راهبردی، استراتژیک و بحران جامعه حق در شرایط ویژه، عبرت های بسیاری برای عصر ظهور دارد.

حجت الاسلام محمد رضایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان با اشاره به فتنه افروزی دشمنان ولایت برای جلوگیری از غدیر و مهدویت، گفت: در نگاه مقایسه ای تطبیق بسیاری میان پیش زمینه های غدیر، ولایت و امامت امام زمان(ع) از جهت فتنه افروزی های دشمنان ولایت و منافقین صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در جریان غدیر پیامبر(ص) از سال سوم بعثت و زمانی که دعوت علنی شد، بحث ولایت و امامت را مطرح کردند، خاطرنشان کرد: در مکه به خاطر شکل نگرفتن هویت اسلام زمینه اعلام عمومی فراهم نشد. در حالی که زمانی که به مدینه هجرت کردند، درباره فضائل اهل بیت(ع) و آینده سیاسی اسلام نیز به اجمال صحبت می کردند؛ زیرا در آنجا شرایط فراهم نبود.

حجت الاسلام رضایی با بررسی ریشه نفاق در مکه یا مدینه، اظهارداشت: ناظر به آیات قرآنی دو گروه منافق وجود دارد. منافقانی که آشکار بوده و معرفی شده بین مردم بودند که منافقان مدینه هستند و منافقان پنهان، عمیق و دروغ که منافقان مکه هستند و از قریش شکل گرفته بودند، این در حالی است که منافقان مکه در جریان هجرت پیامبر(ص) به مدینه، به این شهر می آیند و در پشت منافقان مدینه پنهان می شوند.

این پژوهشگر رضایی ادامه داد: منافقان مدینه به دنبال بهره مندی نفاق خود در لحظه بودند. ولی منافقان مکه برای آینده جهان اسلام و جانشینی پیامبر(ص) سو استفاده می کردند، بر این اساس در آستانه جنگ تبوک در آستانه سال نهم فتنه افروزی منافقان شدت گرفته بود.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) در این جنگ و در حال رفتن به مرز روم هم در لشکر خود و هم در مدینه با نفاق بسیاری روبرو بودند، تصریح کرد: پیامبر(ص) در این زمان تصمیم استراتژیک ویژه ای می گیرند و در مدینه امام علی(ع) را به فرماندهی منصوب می کنند و در لشکر نیز خود مدیریت کرده و مدبرانه عمل می کنند.

حجت الاسلام رضایی با اشاره به بیان حدیث منزلت در این دوران توسط پیامبر(ص) افزود: جنگ تبوک نخستین جایی است که پیامبر(ص) کد رسمی می دهد، مبنی بر اینکه تا وقتی از تبوک برگردم یا علی تو جانشین من در مدینه هستی و به زودی جانشین من برای هر زن و مردی خواهی بود.

این پژوهشگر مهدوی ادامه داد: از همین جاست که منافقان می فهمند که پیامبر(ص) احتمالا از رحلت خود خبر می دهد و بحث امامت و ولایت و جانشینی را مطرح می کند. از این رو فعال می شوند که اگر قرار است این اتفاق بیفتد، باید در همین جنگ خود را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه از جنگ تبوک تا رحلت پیامبر(ص) یک سال و نیم می گذرد، گفت: در این مدت ما شاهد بیشترین فتنه افروزی ها از طرف جریان نفاق بر پیامبر اسلام(ص) و امام علی(ع) هستیم. در حالی که وهابیت و عامه معتقدند پیامبر(ص) در مکه بیشتر مورد اذیت قرار گرفتند. در حالی که در گاه شمار و ترتیب نزول آیات نفاق بیشترین آیات مربوط به دو سال آخر حیات پیامبر(ص) است.

حجت الاسلام رضایی سوره های توبه، مائده، تحریم و منافقان را ازجمله این آیات دانست و بیان داشت: این مساله نشان می دهد که در این یک سال و نیم آخر بعد از جنگ تبوک دیگر جنگی رخ نمی دهد ولی وقتی به تاریخ نگاه می کنیم، فتنه های داخلی در این دوران بسیار شدید است.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه پیامبر(ص) در این مدت ۲ بار مستقیم ترور می شوند، گفت: یک بار در بازگشت از جنگ تبوک و در شب لیله العقبه در مسیر برگشت به مدینه در گردنه ای که 12 تا 14 نفر از منافقان قصد ترور حضرت را داشتند و یک بار هم بعد از جریان غدیر که وقتی پیامبر(ص) در روز چهارم که از منطقه غدیر برمی گشتند، در عقبه هرشای منافقان شبانه قصد ترور داشتند که در هر ۲ ترور پیامبر(ص) با امداد غیبی نجات پیدا کردند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی منافقان که برای مصادره آینده جهان اسلام نقشه داشتند، می بینند پیامبر(ص) پیگیر اجرای طرح ولایت و امامت است. با تمام قوا به صحنه می آیند و به ترور فیزیکی پیامبر(ص) تا ترور شخصیت امام علی(ع) در سفر به یمن دست می زنند، آنها با بمباران تبلیغی و جنگ روانی و نرم علیه امام سعی می کنند شخصیت حضرت را نزد پیامبر(ص) تخریب کنند و بین این ۲ بزرگوار فاصله و جدایی ایجاد کنند که هوشیاری پیامبر(ص) و راهبردهای نرم ایشان فتنه را ناکام می گذارد.

حجت الاسلام رضایی با اظهار نیاز به مطالعه در این دوران حساس تاریخ و بهره گیری از آن برای عصر غیبت و ظهور، خاطرنشان کرد: ضروری است که فتنه و جنگ نرم جریان نفاق علیه ولایت را در آستانه غدیر مطالعه کنیم. زیرا غدیری داریم که پیش درآمدش فتنه افروزی است و ما وظیفه داریم تا مدیریت پیامبر(ص) را در بستر نفاق بررسی و تبیین کنیم.

این پژوهشگر مهدوی با طرح این سوال که چرا پیامبر(ص) در حجه الوداع اعلام ولایت کرد و در مدینه و مکه این کار را انجام نداد، گفت: در پاسخ باید بگوییم که مکه و مدینه در آن زمان پایگاه منافقان بود. برای همین پیامبر(ص) در میانه راه در منطقه ای که تا آن زمان شناخته شده هم نبود، اعلام امامت می کنند زیرا مکه و مدینه ناامن بود. بنابراین هوشمندی پیامبر(ص) در برابر جریان نفاق، نقشه های آنها را خنثی کرد و در منطقه غدیر ولایت را اعلام کردند.

وی درمورد ارتباط این جریان با جریان مهدویت، اظهارداشت: بنی عباس از زمانی که به خلافت رسیدند، سومین خلیفه خود را مهدی عباسی نامیدند زیرا می دانستند در خط امامت باید مهدی متولد شود. بنابراین احساس خطر می کردند، آنها برای مصادره مهدویت برنامه داشتند و درصدد مهدی سازی بودند. به همین خاطر امام رضا (ع) و امام جواد(ع) را مجبور به ازدواج کردند و امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) را در حصر قرار دادند.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه یک سال و نیم پایانی حیات پیامبر(ص) با 6 سال دوران امامت امام حسن عسکری(ع) مقایسه می شود، تصریح کرد: به این گونه که پیامبر(ص) را با امام حسن عسکری(ع) در یک نقطه و امام علی(ع) را با امام زمان(ع) در یک جا باید بررسی کنیم و مدیریت پیامبر(ص) در نخستین ولایت و مدیریت امام حسن عسکری(ع) را در آخرین ولایت تبیین نماییم.

این پژوهشگر مهدوی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) در 6 سال دوران امامت خود به شدت در حصر بودند، گفت: امام در این دوران فقط در سامرا بودند و در این مدت ۳ بار زندان شدند. به نوعی حصر در حصر به این دلیل که امام زمان(ع) متولد یا معرفی نشوند.

وی گفت: این فتنه افروزی موازی نفاق در واقعه غدیر و خلافت عباسی در بحث موعود را باید با مدیریت راهبردی، استراتژیک و بحران جامعه حق در شرایط ویژه بررسی کنیم و از این موضوع درس ها و عبرت های بسیاری برای دوران غیبت و عصر ظهور بگیریم

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد