1-باید توجه کرد که شیوه های عزاداری غیر از ماهیت عزاداری است . در واقع عزاداری یک اصلی است که به گونه های متفاوت و در شکل های مختلف ظهور می کند ؛ بنابراین آنها صرفاً یک ابزارند نه بیشتر .
2- ابزار و اظهار ماهیت باید با محتوای عزاداری و مغز پیام متناسب باشد، به صورتی که بتواند با بهترین شیوا ترین نافذ ترین وجهی پیام و درس و آموزه را به دیگران مننتقل سازد .
3- می توان برای ابلاغ محتوی پیام از ابزارهایی که در فرهنگ و تمدن ملل گوناگون وجود دارد سود جست و آنها را به خدمت گرفت چنانکه اسلام زبان اردو را در هند به خدمت گرفت و آنرا ابزاری برای صدر اسلام به شبه قاره قرار دارد یا فلسفه را از یونان گرفت و آنرا در خدمت آموزه های وحیانی گذاشت ….
4- اسلام به آداب و رسوم ملل تا زمانی که با آموزه های اصلی و گوهر اسلام در تضاد نباشد احترام گذاشته و هیچ منعی نسبت به آنها روا نمی دارد ؛ مثلاً هیچ گاه برای زبان و رنگ لباس و کیفیت غذای ملل مختلف، فنون ،صنایع وعلوم، مادامی که با روح اسلام منافات نداشته باشد ، محدودیتی قائل نیست .
با توجه به آنچه گفته شد از دیدگاه اسلام عزاداری و سوگواری اهل بیت (علیهم السلام) می تواند در قالب ها فرم ها و ابزاری که در میان ملل و اقوام مختلف مرسوم بوده محقق شود وبه شیوه های گوناگونی تجلی یابد این تازمانی است که قالب ها شکل ها ، شیوه ها و گونه ها به اصل پیام و محتوا لطمه وارد نسازد بلکه بهترین نحو پیام رادر ذهن و جام مخاطب جای دهد . از این رو استفاده از شیوه های عزاداری می تواند در حد خود شعارهای عاشورا و اهل بیت (علیهم السلام)را به گوش انسان معاصر رساند و قلب او را به سمت باور بدان ها سوق دهد . پس سوال کننده محترم نحوه عزاداری میتواند به شیوه های گوناگون تجلی پیدا کند، در صدر اسلام طوری بوده، ولی حالا طوری دیگر این ها همه ابزار می باشند تا انسان را متوجه به اصل پیام و محتوا کند .
بدین جهت در روایات در مورد عزاداری تاکید شده، ولی چون مساله جزئی می باشد در قرآن تاکید نشده است امام رضا( علیه السلام) فرمودند : کسی که متذکر مصایب ما شود وبه جهت ستم هایی که بر ما وارد شده گریه کند در روز قیامت با ما خواهد بود ومقام و درجه ما را خواهد داشت و کسی که مصیبت های ما را بیان کند و خودبگرید دیگران را بگریاند در روزی که همه چشم ها گریان است چشم او نگرید و هر کسی در مجلس بنشیند که در آن مجلس امر ما را زنده کنند ،روزی که قلب ها می میریند قلب او نخواهد مرد . (1) مثل این روایات زیاد است در کتب روائی . خلاصه اینکه شیوه عزاداری در طول تاریخ به صورت های گوناگون بیان شده و هر کسی با فرهنگ و ملت خودش به نحوی عزاداری به پا کرده نمی توان به صورت دقیق یک شیوه خاصی را بیان نمود منتهی این حرف را می توان زد که این ها همه ابزار می باشند تا به اصل پیام و محتوا برسیم باید بگونه ای باشند که به آن اصل ومحتوا لطمه ای وارد نشود (2)
منابع :
1- بحار الانوار ،علامه مجلسی ،ج43 ،ص 278.
2- پرسش ها و پاسخ ها ،گروه مولفان؛ ج13 ؛ص 176.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
2- ابزار و اظهار ماهیت باید با محتوای عزاداری و مغز پیام متناسب باشد، به صورتی که بتواند با بهترین شیوا ترین نافذ ترین وجهی پیام و درس و آموزه را به دیگران مننتقل سازد .
3- می توان برای ابلاغ محتوی پیام از ابزارهایی که در فرهنگ و تمدن ملل گوناگون وجود دارد سود جست و آنها را به خدمت گرفت چنانکه اسلام زبان اردو را در هند به خدمت گرفت و آنرا ابزاری برای صدر اسلام به شبه قاره قرار دارد یا فلسفه را از یونان گرفت و آنرا در خدمت آموزه های وحیانی گذاشت ….
4- اسلام به آداب و رسوم ملل تا زمانی که با آموزه های اصلی و گوهر اسلام در تضاد نباشد احترام گذاشته و هیچ منعی نسبت به آنها روا نمی دارد ؛ مثلاً هیچ گاه برای زبان و رنگ لباس و کیفیت غذای ملل مختلف، فنون ،صنایع وعلوم، مادامی که با روح اسلام منافات نداشته باشد ، محدودیتی قائل نیست .
با توجه به آنچه گفته شد از دیدگاه اسلام عزاداری و سوگواری اهل بیت (علیهم السلام) می تواند در قالب ها فرم ها و ابزاری که در میان ملل و اقوام مختلف مرسوم بوده محقق شود وبه شیوه های گوناگونی تجلی یابد این تازمانی است که قالب ها شکل ها ، شیوه ها و گونه ها به اصل پیام و محتوا لطمه وارد نسازد بلکه بهترین نحو پیام رادر ذهن و جام مخاطب جای دهد . از این رو استفاده از شیوه های عزاداری می تواند در حد خود شعارهای عاشورا و اهل بیت (علیهم السلام)را به گوش انسان معاصر رساند و قلب او را به سمت باور بدان ها سوق دهد . پس سوال کننده محترم نحوه عزاداری میتواند به شیوه های گوناگون تجلی پیدا کند، در صدر اسلام طوری بوده، ولی حالا طوری دیگر این ها همه ابزار می باشند تا انسان را متوجه به اصل پیام و محتوا کند .
بدین جهت در روایات در مورد عزاداری تاکید شده، ولی چون مساله جزئی می باشد در قرآن تاکید نشده است امام رضا( علیه السلام) فرمودند : کسی که متذکر مصایب ما شود وبه جهت ستم هایی که بر ما وارد شده گریه کند در روز قیامت با ما خواهد بود ومقام و درجه ما را خواهد داشت و کسی که مصیبت های ما را بیان کند و خودبگرید دیگران را بگریاند در روزی که همه چشم ها گریان است چشم او نگرید و هر کسی در مجلس بنشیند که در آن مجلس امر ما را زنده کنند ،روزی که قلب ها می میریند قلب او نخواهد مرد . (1) مثل این روایات زیاد است در کتب روائی . خلاصه اینکه شیوه عزاداری در طول تاریخ به صورت های گوناگون بیان شده و هر کسی با فرهنگ و ملت خودش به نحوی عزاداری به پا کرده نمی توان به صورت دقیق یک شیوه خاصی را بیان نمود منتهی این حرف را می توان زد که این ها همه ابزار می باشند تا به اصل پیام و محتوا برسیم باید بگونه ای باشند که به آن اصل ومحتوا لطمه ای وارد نشود (2)
منابع :
1- بحار الانوار ،علامه مجلسی ،ج43 ،ص 278.
2- پرسش ها و پاسخ ها ،گروه مولفان؛ ج13 ؛ص 176.
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی