الف ) بغل کردن و هماغوشى
طبیعت انسانها به گونهاى است که وقتى همدیگر را در آغوش میگیرند احساس آرامش ، اُنس و محبت بیشتر میکنند . لذا در آموزههاى دینى توصیه شده تا پدر و مادرها فرزندان خود را بغل کنند و یا توصیه شده مادران به هنگام شیر دادن نوزاد خود ، او را بغل کند . 1 این عمل باعث انس و محبت بیشتر شده و آرامش روانى کودکان را در پى خواهد داشت . زن و شوهر نیز وقتى همدیگر را بغل میکنند و تماس بدنى با یکدیگر پیدا میکنند ، علاوه بر اینکه احساس الفت و دوستى بیشتر مینمایند ، تحریک جنسى نیز میشوند . این موضوع براى زنان از اهمیت بیشترى برخوردار است . زیرا خانمها عاطفیتر و نیاز به محبوب بودن در آنان بیشتر است .
ب ) ابراز محبت و علاقه
خمیر مایه اصلى دوستى در روابط همسران ، وجود علاقه و محبت میان آنان و ابراز این علاقه به صورت کلامى و غیرکلامى است . زن و شوهر علاوه بر اینکه در تمام حالات زندگى و معاشرتى میباید به همدیگر اظهار علاقه و محبت داشته باشند و این جزء وظایف اخلاقى طرفین است ، 2 در موقع آمیزش ، اهمیتى مضاعف پیدا کرده و این امر ، احساس رضایت خاطر را در آنان افزایش میدهد . وقتى زن یا مرد با جملاتى همچون ، دوستت دارم ، بینظیرى ، ماهى ، خوشگل من ، حمیراى من ، عزیز من و . . . مواجه میشود ، علاوه بر اینکه تحریک جنسى میشود ، علاقهاش به همسر زیاد شده و با رضایت کامل پذیراى جنسى مینماید . برخى از مردان از اظهار محبت کلامى اکراه دارند و استدلالشان این است که معلومه که من دوستش دارم به اینها باید عرض کنم اشتباه میکنید مى باید محبت و علاقه را به زبان هم جارى کنید تا خیال خانمتان آسوده شود و رضایت قلبى پیدا کند . مردى به امام باقر ( عرض کرد : من این شخص را دوست دارم . امام ( فرمود : پس به او اعلام کن چراکه این کار ، مودّت و دوستى را پایدارتر میکند و براى الفت و دوستى بهتر است . 3
اگر محبت و علاقه بین همسران نباشد ، یکى از ارکان مهم ارتباط زناشویى مفقود خواهد بود زیرا شالوده و اساسى ارتباط زناشویى ، محبت و مودت است . قرآن کریم دراینباره میفرماید : از آیات و نشانههاى خداوند این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى خلق کرد تا نزد او آرامش پیدا کنید و خداوند میان شما مودّت و رحمت قرار داد . 4
ج ) شوخى کردن
شوخى ابزارى است که میتوان از آن در راستاى رفع تنش و اضطراب بهره جست . همینطور از شوخى میتوان براى ایجاد سرور و شادى استفاده نمود . زن و شوهر وقتى در کنار هم آرمیدهاند میتوانند با شوخیهاى لطیف و تحریککننده ، فضاى ارتباطى را تلطیف کنند و از این طریق به نشاط و شادمانى خود بیفزایند .
د ) شتاب نکردن
همانطور که اطلاع دارید روابط جنسى بسیار پیچیده و دقیق است . همچنین در روابط جنسى ابعاد مختلفى مطرح بوده و نمیتوان آن را فقط محدود به ارضاى شهوانى و جسمى نمود . یکى از مسایلى که در روابط جنسى مهم است آمادگى روانى است . میزان آمادگى روانى بستگى به تجربیات ، اطلاعات ، مطالعات و مهارتهاى ارتباطى دارد . اگر چنانچه قبل از آمیزش ، آمادگى روانى مهیا نگردد ، اثر روانى شدیدى روى همسران به ویژه زنان خواهد داشت . لذا در امر آمیزش نباید شتاب کرد و میباید با حوصله و آرامش ، زن را براى آمیزش جنسى آماده نمود . زیرا همانطور که قبلاً ذکر شد خانمها به روابط عاطفى بیشتر اهمیت میدهند تا روابط جنسى و علاوه بر اینکه مدت زمانى که براى تحریک جنسى آنان لازم است ، 15 تا 20 دقیقه میباشد . مردان نباید در آمیزش عجله داشته باشند و هرگز نباید با این کار ، لذت کامیابى و کامجویى را کاهش دهند . در شب زفاف اگر چنانچه آمادگى روانى ایجاد نگردد ، بهتر است ، ارتباط جنسى به شبهاى بعد موکول شود .
در آموزههاى دینى اهمیت زیادى به کیفیت آمیزش با همسر داده شده و به مردان توصیه گردید تا از عجله بپرهیزند و با زنان خود ملاعبه و بازى داشته باشند .
امام صادق ( علیه السلام ) میفرمایند : وقتى خواستید با همسرتان آمیزش کنید مانند پرندگان به صورت عجلهاى با آنان درنیامیزید بلکه با حوصله و ملاعبه باشد و با درنگ و پاییدن انجام شود . 5
حضرت على ( علیه السلام ) نیز فرمودند : هرگاه کسى خواست با همسرش آمیزش کند ، نباید عجله داشته باشد زیرا زنان را قبل از آمیزش ، نیازها و کارهایى است ( بیش از آمیزش ، میباید عشقبازى و ملاعبه کرد ) . 6
هد ( بازى و معاشقه جنسى
تقریباً در تمامى انواع موجودات ، جنس مذکر ( مرد ) به لحاظ جنسى رفتارى فعّال و زود تحریک دارند و در عوض ، جنس ماده ( زن ) در این ارتباط عمدتاً پذیرنده ، منفعل و تحریکطلب است . اسپرم مرد فعال ، پویا و بیقرار است ، در حالى که تخمک زن ساکن ، منتظر ، ساکت و ایستا میباشد . در هر صوت میل جنسى در مرد فعال است و به آسانى واکنش نشان میدهد و به راحتى برانگیخته میشود و درصدد ارضاى این میل برمیآید . زنان در این مسایل برعکس مردان بوده و نیازمند تحریک طولانى ، عاطفى و صمیمى هستند . به طور کلى زنان مرحله مغازله و معاشقه و پیشنوازى جنسى را ترجیح میدهند و بعد از فزونى یافتن تحریکات جنسى و فراهم شدن زمینههایى ، آمادگى آمیزش را اعلام میکنند . لذا مردان میباید از عشقبازى ، نوازش ، اظهار علاقه و هر روشى که باعث تحریک زن میشود بهره برند و از فرایند ملاعبه هم خودشان لذت برده و هم همسران خود را شادکام نمایند . پیامبر گرامى اسلام حضرت محمد ( صلى الله علیه و آله ) در این باره میفرمایند : سه چیز از جفا است : یکى اینکه با فردى همراه شوى و اسم و رسم او را نپرسى دیگر اینکه به طعامى دعوت شوى و قبول نکنى . . . . سوم اینکه بدون آمادهسازى همسر ( بدون ملاعبه ) با همسرت آمیزش کنى . 7 و همچنین فرمودند : هر بازى و لهوى باطل و بیهوده است مگر در سه چیز که در این سه چیز پسندیده و حق است تربیت اسب ، تیراندازى و ملاعبه و بازى با همسر ( در موقع آمیزش ) . 8
و ) نوازش جسمانى همسر
همانطور که در تفاوتهاى جنسى زن و مرد اشاره شد ، نقاط حساسى و تحریکشونده زنان و مردان ، متفاوت است . در مردان حساسترین موضع تحریکى ، آلت و سینهها هستند . همینطور دست کشیدن به پشت مرد یعنى ناحیه ستون فقرات ، در تحریک جنسى مرد مؤثر است . در زنان ، نقاط تحریکى زیادى وجود دارد و همه بدن زن تحریکپذیر است ولى برخى نقاط مثل سینه ، کلیتوریس ( قسمت فوقانى واژن ) لبها ، لاله گوش ، گردن و . . . از حساسیت بیشتر و تحریکپذیرى ، بیشترى برخوردار است . اگر چنانچه مردان در قبل از مجامعت و آمیزش ، با لمس کردن و دستورزى نقاط حساس ، زنان را براى ارتباط جنسى آماده کنند بسیار مطلوب خواهد بود و کامجویى به اوج خودش مى رسد . در آموزه هاى دینى به تحریک جسمانى توجه شده و به آن توصیه گردیده است . در روایتى که از محضر نورانى امام هشتم حضرت امام رضا ( علیه السلام ) نقل شده میخوانیم : با همسرت مجامعت و آمیزش نکن ، مگر اینکه با او بازى زیادى کنى و سینه هایش را مالش دهى ، وقتى این کار را کردى شهوت بر او غالب میشود ( تحریک میشود ) . . . . وقتى شهوت غلبه کرد از صورت و چشمانش مشخص میگردد ، در این صورت به تو میل پیدا میکند همانطور که تو به او میل و رغبت دارى . از این روایت شریف علاوه بر لزوم تحریک جسمانى زن به محدوده تحریک یعنى تا زمان غلبه شهوت و آمادگى جنسى ، اشاره شده است .
ز ) رها نکردن همسر بعد از آمیزش
معمولاً پس از پایان آمیزش تمایل زن نسبت به مرد همچنان ادامه دارد و این امر به دلیل طولانى بودن ارگاسم و نیاز شدید به محبت است . در این موقع مردان باید این خلاء را با عشقبازى و اظهار علاقه ، برطرف کنند . اگر مردها بعد از آمیزش و ارگاسم ، زن را رها کنند ، این تصور براى زنان پیش میآید که مردشان او را فقط به منظور برطرف کردن امیال خود میخواهد و هیچگاه امیال و نیازهاى زنش را در نظر نمیگیرد . مرد باید پس از آمیزش براى برطرف کردن این تصور و ارضاى نیازهاى کامل زن ، به عشقبازى و دلجویى ادامه دهد و او را ناگهانى رها نکند . البته این دستوالعمل بیشتر مربوط به شب هایى غیر از زفاف است زیرا در شب زفاف علاقهمندى کافى در دو طرف وجود دارد .
پى نوشت ها
. 1 الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 15 ، ص . 195
. 2 قال رسول الله ( : یا حولاء للرجل على المرأه ان تلزم بیته و تودّده و تحبّه و تشفقه حق مرد بر همسرش این است که به خانهاش پایبند باشد ، با او مهربانى کند و محبت بورزد و نسبت به او دلسوز باشد . ( نورى ، مستدرک الوسایل ، ج 14 ، ص 244 ) . همچنین فرمودند : من اتخذ زوجاً فلیکرمها هرکس همسرى برگزید ، باید احترامش کند . و یا فرمود : قول الرجل للمرأه انّى احبک لا یذهب من قلبها ابداً این گفته مرد به زنش که « دوستت دارم » هرگز از قلب زن بیرون نمیرود ( کلینى ، کافى ، ج 5 ، ص 569 ) .
. 3 فاعلمه فانّه ابقى للمودّه و خیرٌ فى الاُلفه ( الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 12 ، ص 54 ) .
. 4 وَ مِن آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لکم من انفسکم ازواجاً لتسکفوا الیها و جَعَلَ بینکم موده و رحمه ( روم ، آیه 21 ) .
. 5 إذا جامع أحدکم فلا یأتیهنّ کما یأتى الطیر لیمکث و لیلبث ( الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 20 ، ص 117 ) .
. 6 إذا اراد أحدکُمْ أنْ یأتى زوجته فلا یعجلها فإنَّ للنساءِ حوائج ( همان ، ص 118 ) .
. 7 ثلاثه من الجفا : أن یصحب الرجل الرجل فلا یسأله عن اسمه و کنیته ، و أن یدعى الرجل إلى طعام فلا یجیب . . . و مواقعه الرجل أهله قبل المداعبه ( همان ، ص 119 ) .
. 8 کل لهو المؤمن باطل الّا فى ثلاث : فى تأدیبه الفرس ، و رمیه عن القوس و ملاعبه امرأته فانّهنّ حقّ ( همان )
طبیعت انسانها به گونهاى است که وقتى همدیگر را در آغوش میگیرند احساس آرامش ، اُنس و محبت بیشتر میکنند . لذا در آموزههاى دینى توصیه شده تا پدر و مادرها فرزندان خود را بغل کنند و یا توصیه شده مادران به هنگام شیر دادن نوزاد خود ، او را بغل کند . 1 این عمل باعث انس و محبت بیشتر شده و آرامش روانى کودکان را در پى خواهد داشت . زن و شوهر نیز وقتى همدیگر را بغل میکنند و تماس بدنى با یکدیگر پیدا میکنند ، علاوه بر اینکه احساس الفت و دوستى بیشتر مینمایند ، تحریک جنسى نیز میشوند . این موضوع براى زنان از اهمیت بیشترى برخوردار است . زیرا خانمها عاطفیتر و نیاز به محبوب بودن در آنان بیشتر است .
ب ) ابراز محبت و علاقه
خمیر مایه اصلى دوستى در روابط همسران ، وجود علاقه و محبت میان آنان و ابراز این علاقه به صورت کلامى و غیرکلامى است . زن و شوهر علاوه بر اینکه در تمام حالات زندگى و معاشرتى میباید به همدیگر اظهار علاقه و محبت داشته باشند و این جزء وظایف اخلاقى طرفین است ، 2 در موقع آمیزش ، اهمیتى مضاعف پیدا کرده و این امر ، احساس رضایت خاطر را در آنان افزایش میدهد . وقتى زن یا مرد با جملاتى همچون ، دوستت دارم ، بینظیرى ، ماهى ، خوشگل من ، حمیراى من ، عزیز من و . . . مواجه میشود ، علاوه بر اینکه تحریک جنسى میشود ، علاقهاش به همسر زیاد شده و با رضایت کامل پذیراى جنسى مینماید . برخى از مردان از اظهار محبت کلامى اکراه دارند و استدلالشان این است که معلومه که من دوستش دارم به اینها باید عرض کنم اشتباه میکنید مى باید محبت و علاقه را به زبان هم جارى کنید تا خیال خانمتان آسوده شود و رضایت قلبى پیدا کند . مردى به امام باقر ( عرض کرد : من این شخص را دوست دارم . امام ( فرمود : پس به او اعلام کن چراکه این کار ، مودّت و دوستى را پایدارتر میکند و براى الفت و دوستى بهتر است . 3
اگر محبت و علاقه بین همسران نباشد ، یکى از ارکان مهم ارتباط زناشویى مفقود خواهد بود زیرا شالوده و اساسى ارتباط زناشویى ، محبت و مودت است . قرآن کریم دراینباره میفرماید : از آیات و نشانههاى خداوند این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى خلق کرد تا نزد او آرامش پیدا کنید و خداوند میان شما مودّت و رحمت قرار داد . 4
ج ) شوخى کردن
شوخى ابزارى است که میتوان از آن در راستاى رفع تنش و اضطراب بهره جست . همینطور از شوخى میتوان براى ایجاد سرور و شادى استفاده نمود . زن و شوهر وقتى در کنار هم آرمیدهاند میتوانند با شوخیهاى لطیف و تحریککننده ، فضاى ارتباطى را تلطیف کنند و از این طریق به نشاط و شادمانى خود بیفزایند .
د ) شتاب نکردن
همانطور که اطلاع دارید روابط جنسى بسیار پیچیده و دقیق است . همچنین در روابط جنسى ابعاد مختلفى مطرح بوده و نمیتوان آن را فقط محدود به ارضاى شهوانى و جسمى نمود . یکى از مسایلى که در روابط جنسى مهم است آمادگى روانى است . میزان آمادگى روانى بستگى به تجربیات ، اطلاعات ، مطالعات و مهارتهاى ارتباطى دارد . اگر چنانچه قبل از آمیزش ، آمادگى روانى مهیا نگردد ، اثر روانى شدیدى روى همسران به ویژه زنان خواهد داشت . لذا در امر آمیزش نباید شتاب کرد و میباید با حوصله و آرامش ، زن را براى آمیزش جنسى آماده نمود . زیرا همانطور که قبلاً ذکر شد خانمها به روابط عاطفى بیشتر اهمیت میدهند تا روابط جنسى و علاوه بر اینکه مدت زمانى که براى تحریک جنسى آنان لازم است ، 15 تا 20 دقیقه میباشد . مردان نباید در آمیزش عجله داشته باشند و هرگز نباید با این کار ، لذت کامیابى و کامجویى را کاهش دهند . در شب زفاف اگر چنانچه آمادگى روانى ایجاد نگردد ، بهتر است ، ارتباط جنسى به شبهاى بعد موکول شود .
در آموزههاى دینى اهمیت زیادى به کیفیت آمیزش با همسر داده شده و به مردان توصیه گردید تا از عجله بپرهیزند و با زنان خود ملاعبه و بازى داشته باشند .
امام صادق ( علیه السلام ) میفرمایند : وقتى خواستید با همسرتان آمیزش کنید مانند پرندگان به صورت عجلهاى با آنان درنیامیزید بلکه با حوصله و ملاعبه باشد و با درنگ و پاییدن انجام شود . 5
حضرت على ( علیه السلام ) نیز فرمودند : هرگاه کسى خواست با همسرش آمیزش کند ، نباید عجله داشته باشد زیرا زنان را قبل از آمیزش ، نیازها و کارهایى است ( بیش از آمیزش ، میباید عشقبازى و ملاعبه کرد ) . 6
هد ( بازى و معاشقه جنسى
تقریباً در تمامى انواع موجودات ، جنس مذکر ( مرد ) به لحاظ جنسى رفتارى فعّال و زود تحریک دارند و در عوض ، جنس ماده ( زن ) در این ارتباط عمدتاً پذیرنده ، منفعل و تحریکطلب است . اسپرم مرد فعال ، پویا و بیقرار است ، در حالى که تخمک زن ساکن ، منتظر ، ساکت و ایستا میباشد . در هر صوت میل جنسى در مرد فعال است و به آسانى واکنش نشان میدهد و به راحتى برانگیخته میشود و درصدد ارضاى این میل برمیآید . زنان در این مسایل برعکس مردان بوده و نیازمند تحریک طولانى ، عاطفى و صمیمى هستند . به طور کلى زنان مرحله مغازله و معاشقه و پیشنوازى جنسى را ترجیح میدهند و بعد از فزونى یافتن تحریکات جنسى و فراهم شدن زمینههایى ، آمادگى آمیزش را اعلام میکنند . لذا مردان میباید از عشقبازى ، نوازش ، اظهار علاقه و هر روشى که باعث تحریک زن میشود بهره برند و از فرایند ملاعبه هم خودشان لذت برده و هم همسران خود را شادکام نمایند . پیامبر گرامى اسلام حضرت محمد ( صلى الله علیه و آله ) در این باره میفرمایند : سه چیز از جفا است : یکى اینکه با فردى همراه شوى و اسم و رسم او را نپرسى دیگر اینکه به طعامى دعوت شوى و قبول نکنى . . . . سوم اینکه بدون آمادهسازى همسر ( بدون ملاعبه ) با همسرت آمیزش کنى . 7 و همچنین فرمودند : هر بازى و لهوى باطل و بیهوده است مگر در سه چیز که در این سه چیز پسندیده و حق است تربیت اسب ، تیراندازى و ملاعبه و بازى با همسر ( در موقع آمیزش ) . 8
و ) نوازش جسمانى همسر
همانطور که در تفاوتهاى جنسى زن و مرد اشاره شد ، نقاط حساسى و تحریکشونده زنان و مردان ، متفاوت است . در مردان حساسترین موضع تحریکى ، آلت و سینهها هستند . همینطور دست کشیدن به پشت مرد یعنى ناحیه ستون فقرات ، در تحریک جنسى مرد مؤثر است . در زنان ، نقاط تحریکى زیادى وجود دارد و همه بدن زن تحریکپذیر است ولى برخى نقاط مثل سینه ، کلیتوریس ( قسمت فوقانى واژن ) لبها ، لاله گوش ، گردن و . . . از حساسیت بیشتر و تحریکپذیرى ، بیشترى برخوردار است . اگر چنانچه مردان در قبل از مجامعت و آمیزش ، با لمس کردن و دستورزى نقاط حساس ، زنان را براى ارتباط جنسى آماده کنند بسیار مطلوب خواهد بود و کامجویى به اوج خودش مى رسد . در آموزه هاى دینى به تحریک جسمانى توجه شده و به آن توصیه گردیده است . در روایتى که از محضر نورانى امام هشتم حضرت امام رضا ( علیه السلام ) نقل شده میخوانیم : با همسرت مجامعت و آمیزش نکن ، مگر اینکه با او بازى زیادى کنى و سینه هایش را مالش دهى ، وقتى این کار را کردى شهوت بر او غالب میشود ( تحریک میشود ) . . . . وقتى شهوت غلبه کرد از صورت و چشمانش مشخص میگردد ، در این صورت به تو میل پیدا میکند همانطور که تو به او میل و رغبت دارى . از این روایت شریف علاوه بر لزوم تحریک جسمانى زن به محدوده تحریک یعنى تا زمان غلبه شهوت و آمادگى جنسى ، اشاره شده است .
ز ) رها نکردن همسر بعد از آمیزش
معمولاً پس از پایان آمیزش تمایل زن نسبت به مرد همچنان ادامه دارد و این امر به دلیل طولانى بودن ارگاسم و نیاز شدید به محبت است . در این موقع مردان باید این خلاء را با عشقبازى و اظهار علاقه ، برطرف کنند . اگر مردها بعد از آمیزش و ارگاسم ، زن را رها کنند ، این تصور براى زنان پیش میآید که مردشان او را فقط به منظور برطرف کردن امیال خود میخواهد و هیچگاه امیال و نیازهاى زنش را در نظر نمیگیرد . مرد باید پس از آمیزش براى برطرف کردن این تصور و ارضاى نیازهاى کامل زن ، به عشقبازى و دلجویى ادامه دهد و او را ناگهانى رها نکند . البته این دستوالعمل بیشتر مربوط به شب هایى غیر از زفاف است زیرا در شب زفاف علاقهمندى کافى در دو طرف وجود دارد .
پى نوشت ها
. 1 الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 15 ، ص . 195
. 2 قال رسول الله ( : یا حولاء للرجل على المرأه ان تلزم بیته و تودّده و تحبّه و تشفقه حق مرد بر همسرش این است که به خانهاش پایبند باشد ، با او مهربانى کند و محبت بورزد و نسبت به او دلسوز باشد . ( نورى ، مستدرک الوسایل ، ج 14 ، ص 244 ) . همچنین فرمودند : من اتخذ زوجاً فلیکرمها هرکس همسرى برگزید ، باید احترامش کند . و یا فرمود : قول الرجل للمرأه انّى احبک لا یذهب من قلبها ابداً این گفته مرد به زنش که « دوستت دارم » هرگز از قلب زن بیرون نمیرود ( کلینى ، کافى ، ج 5 ، ص 569 ) .
. 3 فاعلمه فانّه ابقى للمودّه و خیرٌ فى الاُلفه ( الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 12 ، ص 54 ) .
. 4 وَ مِن آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لکم من انفسکم ازواجاً لتسکفوا الیها و جَعَلَ بینکم موده و رحمه ( روم ، آیه 21 ) .
. 5 إذا جامع أحدکم فلا یأتیهنّ کما یأتى الطیر لیمکث و لیلبث ( الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 20 ، ص 117 ) .
. 6 إذا اراد أحدکُمْ أنْ یأتى زوجته فلا یعجلها فإنَّ للنساءِ حوائج ( همان ، ص 118 ) .
. 7 ثلاثه من الجفا : أن یصحب الرجل الرجل فلا یسأله عن اسمه و کنیته ، و أن یدعى الرجل إلى طعام فلا یجیب . . . و مواقعه الرجل أهله قبل المداعبه ( همان ، ص 119 ) .
. 8 کل لهو المؤمن باطل الّا فى ثلاث : فى تأدیبه الفرس ، و رمیه عن القوس و ملاعبه امرأته فانّهنّ حقّ ( همان )