خانه » همه » مذهبی » لطفا اگر توصیه های روانشناختی خاصی برای بهبود روابط جنسی در شب زفاف وجود دارد بیان بفرمایید البته اگر از نگاه دینی باشد بهتر است.

لطفا اگر توصیه های روانشناختی خاصی برای بهبود روابط جنسی در شب زفاف وجود دارد بیان بفرمایید البته اگر از نگاه دینی باشد بهتر است.

الف ) بغل کردن و هماغوشى
طبیعت انسانها به گونهاى است که وقتى همدیگر را در آغوش میگیرند احساس آرامش ، اُنس و محبت بیشتر میکنند . لذا در آموزههاى دینى توصیه شده تا پدر و مادرها فرزندان خود را بغل کنند و یا توصیه شده مادران به هنگام شیر دادن نوزاد خود ، او را بغل کند . 1 این عمل باعث انس و محبت بیشتر شده و آرامش روانى کودکان را در پى خواهد داشت . زن و شوهر نیز وقتى همدیگر را بغل میکنند و تماس بدنى با یکدیگر پیدا میکنند ، علاوه بر اینکه احساس الفت و دوستى بیشتر مینمایند ، تحریک جنسى نیز میشوند . این موضوع براى زنان از اهمیت بیشترى برخوردار است . زیرا خانمها عاطفیتر و نیاز به محبوب بودن در آنان بیشتر است .
ب ) ابراز محبت و علاقه
خمیر مایه اصلى دوستى در روابط همسران ، وجود علاقه و محبت میان آنان و ابراز این علاقه به صورت کلامى و غیرکلامى است . زن و شوهر علاوه بر اینکه در تمام حالات زندگى و معاشرتى میباید به همدیگر اظهار علاقه و محبت داشته باشند و این جزء وظایف اخلاقى طرفین است ، 2 در موقع آمیزش ، اهمیتى مضاعف پیدا کرده و این امر ، احساس رضایت خاطر را در آنان افزایش میدهد . وقتى زن یا مرد با جملاتى همچون ، دوستت دارم ، بینظیرى ، ماهى ، خوشگل من ، حمیراى من ، عزیز من و . . . مواجه میشود ، علاوه بر اینکه تحریک جنسى میشود ، علاقهاش به همسر زیاد شده و با رضایت کامل پذیراى جنسى مینماید . برخى از مردان از اظهار محبت کلامى اکراه دارند و استدلالشان این است که معلومه که من دوستش دارم به اینها باید عرض کنم اشتباه میکنید مى باید محبت و علاقه را به زبان هم جارى کنید تا خیال خانمتان آسوده شود و رضایت قلبى پیدا کند . مردى به امام باقر ( عرض کرد : من این شخص را دوست دارم . امام ( فرمود : پس به او اعلام کن چراکه این کار ، مودّت و دوستى را پایدارتر میکند و براى الفت و دوستى بهتر است . 3
اگر محبت و علاقه بین همسران نباشد ، یکى از ارکان مهم ارتباط زناشویى مفقود خواهد بود زیرا شالوده و اساسى ارتباط زناشویى ، محبت و مودت است . قرآن کریم دراینباره میفرماید : از آیات و نشانههاى خداوند این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى خلق کرد تا نزد او آرامش پیدا کنید و خداوند میان شما مودّت و رحمت قرار داد . 4
ج ) شوخى کردن
شوخى ابزارى است که میتوان از آن در راستاى رفع تنش و اضطراب بهره جست . همینطور از شوخى میتوان براى ایجاد سرور و شادى استفاده نمود . زن و شوهر وقتى در کنار هم آرمیدهاند میتوانند با شوخیهاى لطیف و تحریککننده ، فضاى ارتباطى را تلطیف کنند و از این طریق به نشاط و شادمانى خود بیفزایند .
د ) شتاب نکردن
همانطور که اطلاع دارید روابط جنسى بسیار پیچیده و دقیق است . همچنین در روابط جنسى ابعاد مختلفى مطرح بوده و نمیتوان آن را فقط محدود به ارضاى شهوانى و جسمى نمود . یکى از مسایلى که در روابط جنسى مهم است آمادگى روانى است . میزان آمادگى روانى بستگى به تجربیات ، اطلاعات ، مطالعات و مهارتهاى ارتباطى دارد . اگر چنانچه قبل از آمیزش ، آمادگى روانى مهیا نگردد ، اثر روانى شدیدى روى همسران به ویژه زنان خواهد داشت . لذا در امر آمیزش نباید شتاب کرد و میباید با حوصله و آرامش ، زن را براى آمیزش جنسى آماده نمود . زیرا همانطور که قبلاً ذکر شد خانمها به روابط عاطفى بیشتر اهمیت میدهند تا روابط جنسى و علاوه بر اینکه مدت زمانى که براى تحریک جنسى آنان لازم است ، 15 تا 20 دقیقه میباشد . مردان نباید در آمیزش عجله داشته باشند و هرگز نباید با این کار ، لذت کامیابى و کامجویى را کاهش دهند . در شب زفاف اگر چنانچه آمادگى روانى ایجاد نگردد ، بهتر است ، ارتباط جنسى به شبهاى بعد موکول شود .
در آموزههاى دینى اهمیت زیادى به کیفیت آمیزش با همسر داده شده و به مردان توصیه گردید تا از عجله بپرهیزند و با زنان خود ملاعبه و بازى داشته باشند .
امام صادق ( علیه السلام ) میفرمایند : وقتى خواستید با همسرتان آمیزش کنید مانند پرندگان به صورت عجلهاى با آنان درنیامیزید بلکه با حوصله و ملاعبه باشد و با درنگ و پاییدن انجام شود . 5
حضرت على ( علیه السلام ) نیز فرمودند : هرگاه کسى خواست با همسرش آمیزش کند ، نباید عجله داشته باشد زیرا زنان را قبل از آمیزش ، نیازها و کارهایى است ( بیش از آمیزش ، میباید عشقبازى و ملاعبه کرد ) . 6
ه‌د ( بازى و معاشقه جنسى
تقریباً در تمامى انواع موجودات ، جنس مذکر ( مرد ) به لحاظ جنسى رفتارى فعّال و زود تحریک دارند و در عوض ، جنس ماده ( زن ) در این ارتباط عمدتاً پذیرنده ، منفعل و تحریکطلب است . اسپرم مرد فعال ، پویا و بیقرار است ، در حالى که تخمک زن ساکن ، منتظر ، ساکت و ایستا میباشد . در هر صوت میل جنسى در مرد فعال است و به آسانى واکنش نشان میدهد و به راحتى برانگیخته میشود و درصدد ارضاى این میل برمیآید . زنان در این مسایل برعکس مردان بوده و نیازمند تحریک طولانى ، عاطفى و صمیمى هستند . به طور کلى زنان مرحله مغازله و معاشقه و پیشنوازى جنسى را ترجیح میدهند و بعد از فزونى یافتن تحریکات جنسى و فراهم شدن زمینههایى ، آمادگى آمیزش را اعلام میکنند . لذا مردان میباید از عشقبازى ، نوازش ، اظهار علاقه و هر روشى که باعث تحریک زن میشود بهره برند و از فرایند ملاعبه هم خودشان لذت برده و هم همسران خود را شادکام نمایند . پیامبر گرامى اسلام حضرت محمد ( صلى الله علیه و آله ) در این باره میفرمایند : سه چیز از جفا است : یکى اینکه با فردى همراه شوى و اسم و رسم او را نپرسى دیگر اینکه به طعامى دعوت شوى و قبول نکنى . . . . سوم اینکه بدون آمادهسازى همسر ( بدون ملاعبه ) با همسرت آمیزش کنى . 7 و همچنین فرمودند : هر بازى و لهوى باطل و بیهوده است مگر در سه چیز که در این سه چیز پسندیده و حق است تربیت اسب ، تیراندازى و ملاعبه و بازى با همسر ( در موقع آمیزش ) . 8
و ) نوازش جسمانى همسر
همانطور که در تفاوتهاى جنسى زن و مرد اشاره شد ، نقاط حساسى و تحریکشونده زنان و مردان ، متفاوت است . در مردان حساسترین موضع تحریکى ، آلت و سینهها هستند . همینطور دست کشیدن به پشت مرد یعنى ناحیه ستون فقرات ، در تحریک جنسى مرد مؤثر است . در زنان ، نقاط تحریکى زیادى وجود دارد و همه بدن زن تحریکپذیر است ولى برخى نقاط مثل سینه ، کلیتوریس ( قسمت فوقانى واژن ) لبها ، لاله گوش ، گردن و . . . از حساسیت بیشتر و تحریکپذیرى ، بیشترى برخوردار است . اگر چنانچه مردان در قبل از مجامعت و آمیزش ، با لمس کردن و دستورزى نقاط حساس ، زنان را براى ارتباط جنسى آماده کنند بسیار مطلوب خواهد بود و کامجویى به اوج خودش مى رسد . در آموزه هاى دینى به تحریک جسمانى توجه شده و به آن توصیه گردیده است . در روایتى که از محضر نورانى امام هشتم حضرت امام رضا ( علیه السلام ) نقل شده میخوانیم : با همسرت مجامعت و آمیزش نکن ، مگر اینکه با او بازى زیادى کنى و سینه هایش را مالش دهى ، وقتى این کار را کردى شهوت بر او غالب میشود ( تحریک میشود ) . . . . وقتى شهوت غلبه کرد از صورت و چشمانش مشخص میگردد ، در این صورت به تو میل پیدا میکند همانطور که تو به او میل و رغبت دارى . از این روایت شریف علاوه بر لزوم تحریک جسمانى زن به محدوده تحریک یعنى تا زمان غلبه شهوت و آمادگى جنسى ، اشاره شده است .
ز ) رها نکردن همسر بعد از آمیزش
معمولاً پس از پایان آمیزش تمایل زن نسبت به مرد همچنان ادامه دارد و این امر به دلیل طولانى بودن ارگاسم و نیاز شدید به محبت است . در این موقع مردان باید این خلاء را با عشقبازى و اظهار علاقه ، برطرف کنند . اگر مردها بعد از آمیزش و ارگاسم ، زن را رها کنند ، این تصور براى زنان پیش میآید که مردشان او را فقط به منظور برطرف کردن امیال خود میخواهد و هیچگاه امیال و نیازهاى زنش را در نظر نمیگیرد . مرد باید پس از آمیزش براى برطرف کردن این تصور و ارضاى نیازهاى کامل زن ، به عشقبازى و دلجویى ادامه دهد و او را ناگهانى رها نکند . البته این دستوالعمل بیشتر مربوط به شب هایى غیر از زفاف است زیرا در شب زفاف علاقهمندى کافى در دو طرف وجود دارد .
پى نوشت ها
. 1 الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 15 ، ص . 195
. 2 قال رسول الله ( : یا حولاء للرجل على المرأه ان تلزم بیته و تودّده و تحبّه و تشفقه حق مرد بر همسرش این است که به خانهاش پایبند باشد ، با او مهربانى کند و محبت بورزد و نسبت به او دلسوز باشد . ( نورى ، مستدرک الوسایل ، ج 14 ، ص 244 ) . همچنین فرمودند : من اتخذ زوجاً فلیکرمها هرکس همسرى برگزید ، باید احترامش کند . و یا فرمود : قول الرجل للمرأه انّى احبک لا یذهب من قلبها ابداً این گفته مرد به زنش که « دوستت دارم » هرگز از قلب زن بیرون نمیرود ( کلینى ، کافى ، ج 5 ، ص 569 ) .
. 3 فاعلمه فانّه ابقى للمودّه و خیرٌ فى الاُلفه ( الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 12 ، ص 54 ) .
. 4 وَ مِن آیاتِهِ اَنْ خَلَقَ لکم من انفسکم ازواجاً لتسکفوا الیها و جَعَلَ بینکم موده و رحمه ( روم ، آیه 21 ) .
. 5 إذا جامع أحدکم فلا یأتیهنّ کما یأتى الطیر لیمکث و لیلبث ( الحر العاملى ، وسایل الشیعه ، ج 20 ، ص 117 ) .
. 6 إذا اراد أحدکُمْ أنْ یأتى زوجته فلا یعجلها فإنَّ للنساءِ حوائج ( همان ، ص 118 ) .
. 7 ثلاثه من الجفا : أن یصحب الرجل الرجل فلا یسأله عن اسمه و کنیته ، و أن یدعى الرجل إلى طعام فلا یجیب . . . و مواقعه الرجل أهله قبل المداعبه ( همان ، ص 119 ) .
. 8 کل لهو المؤمن باطل الّا فى ثلاث : فى تأدیبه الفرس ، و رمیه عن القوس و ملاعبه امرأته فانّهنّ حقّ ( همان )

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد