خانه » همه » مذهبی » لعن بر آکله الاکباد (جگرخواران) در زیارت عاشورا

لعن بر آکله الاکباد (جگرخواران) در زیارت عاشورا


لعن بر آکله الاکباد (جگرخواران) در زیارت عاشورا

۱۳۹۳/۰۷/۰۶


۲۰۰۴ بازدید

چرا در زیارت عاشورا لفظ ‘اکباد’بصورت جمع امده؟ درحالیکه هند جگر خوار علی الظاهر یکبار بیشتر جگر حمزه سیدالشهدا رو نخورده بودند… سندتعدد این عمل زشت در تاریخ کجاست؟

1. تعبیر« آکلة الاکباد » در فراز زیر از زیارت عاشورا آمده است :
«اللّهم انّ هذا یوم تبرکت به بنو امیّة و ابن آکلة الاکباد اللّعین ابن اللّعین على لسانک و لسان نبیّک صلّى اللّه علیه و آله فى کلّ موطن و موقفٍ وقف فیه نبیّک صلّى اللّه » .
2. در مورد جمع آوردن لفظ اکباد که جمع کبد است دو علت می توان بیان کرد :
1-هر چند در عمل هند جگر خوار تنها جگر مطهر حضرت حمزه علیه السلام را به دندان گرفت اما برای او تنها حضرت حمزه مطرح نبود و اگر زمینه شکافتن سینه همه کسانی که در جنگ بدر موجب کشته شدن خویشان او شدند فراهم می شد جگر همه را به دندان می کشید . پس در واقع او خوردنده جگرهای همه پاکان بود نه تنها خورنده جگرحضرت حمزه علیه السلام .
2- حضرت حمزه علیه السلام مظهر پاکی و شجاعت و حمایت از حق بود و به دندان کشیدن جگر او به منزله به دندان کشیدن جگر همه پاکان و مدافعان حریم حق و حقیقت است و در واقع هند آکله الاکباد است نه اکله الکبد .
3- در تاریخ مشهور است که این سیره و روش ظلم و ستم جگر خوارگی اشقیا بوده و جریان داشته لذا این هند و اولادش را از همان طیف جگر خواران بر شمرده است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد