خانه » همه » مذهبی » لوح نوح و سلیمان نبی

لوح نوح و سلیمان نبی

ماهم در حد یک گزارش ترجمه شده از مجلات خارجی خبر داریم که زیاد به آن پرداخته نشد،
الف) لوح حضرت نوح:
مجله رسمی و پر تیراژ ( انفاد نیزوب) شوروی سابق گزارش زیر را چاپ کرده است:
هنگامیکه باستان شناسان روسی در منطقه ای معروف به «وادی قاف » مشغول حفاری و جستجوی آثار باستانی بودند، در اعماق زمین به چند پاره تخته قطور و پوسیده ای برخوردند که بعداً معلوم شد این تخته ها قطعات جدا شده از کشتی نوح بوده و بر اثر تحولات دریائی و زمینی در طول حدود 5000 سال همچنان در دل زمین باقی مانده است . برخورد به این تخته ها نظر محققین باستان شناس را آنچنان به خود جلب کرد که دو سال دیگر به کنجکاوی و تعقیب عملیات حفاری خود پرداخته و بالاخره در همان منطقه به یک قطعه تخته دیگری برخوردند که به صورت لوح و چند سطر کوتاه از کهن ترین و ناشناخته ترین خطوط بر روی آن منقوش بود. بسیار شگفت آور بود که این تخته لوح بدون اینکه پوسیده یا متحجر شده باشد، سالم و دست نخورده باقی مانده است که هم اکنون در موزه آثار باستانی مُسکو در معرض دید تماشاگران خارجی و داخلی است .
بر اثر این اکتشاف ، اداره کل باستان شناسی شوروی سابق برای تحقیق از چگونگی این لوح و خواندن آن ، هیئتی مرکب از هفت نفر از مهمترین باستان شناسان و اساتید خط شناس و زبان دان روسی و چینی را مأمور تحقیق و بررسی کرد. این هیئت پس از 8 ماه تحقیق و مطالعه و مقایسه حروف آن با نمونه سائر خطوط و کلمات قدیم ، گزارش زیر را در اختیار باستان شناسی شوروی گذاشت :
1 ـ این لوح مخطوط چوبی از جنس همان پاره تخته های مربوط به کاوش های قبلی ، و کُلا متعلق به کشتی نوح بوده است ؛ منتهی لوح مزبور مثل سائر تخته ها آنقدرها پوسیده نشده ، و طوری سالم مانده که خواندن خطهای آن به آسانی امکان پذیر می باشد.
2 ـ حروف و کلمات این عبارات به لغت سامانی یا سامی است که در حقیقت اُم اللغات (ریشة لغات ) و به سام بن نوح منسوب می باشد.
3 ـ معنای این حروف و کلمات بدین شرح است :ای خدای من ! و ای یاور من ! به رحمت و کرمت مرا یاری نما! و به پاس خاطر این نفوس مقدسه : مُحمد، إیلیا (علی)، شَبَر (حَسَن )، شُبَیْر (حُسَین )،فاطِمَه ، آنان که همه بزرگان و گرامی اند، جهان به برکت آنها برپاست ، به احترام نام آنها مرا یاری کن ! تنها توئی که میتوانی مرا به راه راست هدایت کنی ! .
ارزش این اکتشاف
این اکتشاف در صورت واقعی بودن دلیل بر اصالت و واقعیت داستان قرآن و احادیث دینی است و نشان می دهد که اعتقادات شیعه درباره اهل بیت (ع) بر مبنای یک سلسله حقایق علمی و واقعیت های تاریخی است که شیعه پیروی از اهل بیت را گزیده است.
استمداد حضرت نوح (ع) از خاندان رسالت و نقش نامهای آنان بر کشتی چندین هزار سال قبل از نزول قرآن جز اشاره غیبی چیز دیگری نمی تواند باشد.درست است که حضرت نامهای پنج تن را به عنوان دعا و تبرک نقش بر لوح نموده اما در حقیقت این پیشگویی عجیب از دوران های خیلی دور درباره پیدایش خاندان وحی و رسالت بوده که در فاصله حدود ۵۰۰۰ سال پس از طوفان نوح قدم به دنیا گذاشته است.جالب این که این اکتشاف در یک کشور غیر دینی و توسط افراد نامسلمان بوده است.(به نقل از کتاب ولایت از دیدگاه قرآن).
ب) لوح سلیمان
وقتی حضرت سلیمان، علیه السلام، به پیامبری رسید، خداوند بادها، جن ها، و نیز تمام حیوانات را در اختیار او گذاشت. پریان با رشته های ابریشم، طلا و جواهرات گوناگون، تختی باشکوه برایش ساختند. حضرت سلیمان، علیه السلام، زبان تمام موجودات را می دانست و زمانی که می خواست ملکه سبا را شگفت زده کند، به جن ها فرمان داد که در یک چشم به هم زدن، تختش را از شهر سبا به پایتخت خود آورند. در زمان او، مردم در آرامش زندگی می کردند و این پیامبر قدرتمند، تمام اختیاراتی را که خداوند به او واگذار کرده بود، در راه تامین و هدایت مردم به کار برد. او بقدری عظیم و در نزد خدا محبوب بود که کسی انتظار نداشت او برای جلب رضایت خداوند، به افراد دیگری توسل جوید; ولی هنگام جنگ جهانی اول، وقتی که سربازان انگلیسی وارد بیت المقدس شدند، در دهکده کوچکی به نام اونتره سنگر گرفتند ، یکی از سربازان در هنگام حفر گودال، لوحی نقره ای پیدا کرد که با جواهرات گرانبها تزیین شده و حروفی عجیب با طلا بر آن نقش بسته بود. فرمانده سربازان متوجه شد که این لوح بسیار قدیمی است و به همین جهت خیلی خوب از آن نگهداری کرد. در پایان جنگ، لوح را به دست باستان شناسان انگلیسی سپرد. بلافاصله در سال 1918، کمیته ای از باستان شناسان و زبان شناسان آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و چند کشور اروپایی دیگر تشکیل شد. اعضای این کمیته پس از یک سال زحمت، توانستند خطوط لوح را به زبان انگلیسی برگردانند و متوجه شدند که سخنی از حضرت سلیمان، علیه السلام، است. ترجمه متن لوح چنین است:
«ای احمد! به فریادم رس. یا ایلی! مرا مدد فرمای. ای باهتول! نظر مرحمت فرمای. ای حاسن! کرم فرمای. یا حاسین! خوشی بخش. این سلیمان، اینک به این پنج بزرگوار استغاثه می کند و علی قدرت الله است.»
موزه سلطنتی قصد داشت لوح را برای نمایش در موزه بگذارد; اما روحانیون عالیرتبه انگلیسی، در نامه ای محرمانه درخواست کردند که لوح به آنها تحویل داده شود تا در رازخانه کلیسای انگلستان بماند; در جایی که تنها معدودی به آنجا راه دارند. با این همه، دانشمندان نتایج اکتشاف خود را در کتابی نوشتند و دو نفر از آنان به نامهای ولیم و تامس به اسلام گرویدند و نام خود را به کرم حسین و فضل حسین تغییر دادند.( علی و پیامبران، سیالکوتی، ترجمه سید محمد مختاری)
در هر صورت اینگونه وقایع ، تاریخی است ، می تواند درست باشد و می تواند نادرست باشد . نمی توان بر درستی این حرف ها اعتماد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد