خانه » همه » مذهبی » ماجرای شکل ‌گیری ارتش سرخ ژاپن در حمایت از فلسطین

ماجرای شکل ‌گیری ارتش سرخ ژاپن در حمایت از فلسطین

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - ماجرای شکل ‌گیری ارتش سرخ ژاپن در حمایت از فلسطین
عصراسلام: این سازمان که دارای ایدئولوژی انقلابی و ضد امپریالیستی بود، از میان جنبش دانشجویان ژاپن در ۱۹۶۹ پدید آمد. آنها اعتقاد داشتند که ما می‌توانیم یک ابرقدرت منطقه ای و حتی جهانی باشیم. در پی حمله‌ی پلیس ژاپن به مقرهای ارتش سرخ، این گروه پایگاه عملیات خود را به غرب آسیا و اروپا انتقال داد. ارتش سرخ که از تسلط رژیم صهیونیستی بر اراضی عربی در سال ۱۹۶۷ خشمگین بود همکاری های خود را با مبارزان فلسطینی آغاز کرد. 

در ۳۰ مه ۱۹۷۲، کوزو اکاموتو به همراه «یاسویوکی یاسودا» و «سویوشی اکودایرا» توسط پرواز ۱۳۲ خطوط هوایی فرانسه از فرودگاه شهر سان خوآن کشور پورتوریکو به فرودگاه بین‌المللی لُد (بن گوریون) در شهر اشغالی تل الربیع (یا همان تل آویــو) رسیدند، آن‌ها در فرودگاه هنگام تحویل گرفتن وسایلشان، مسلسل‌های خود را که درون بسته‌بندی لباس پنهان کرده بودند بیرون‌آورده و شروع به تیراندازی به سمت صهیونیست ها نمودند. 

این عملیات حاصل همکاری «ارتش سرخ ژاپن» و «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» بود. در این عملیات از میان کسانی که برای انجام مراسم مذهبی به اسرائیل سفر کرده بودند، ۲۵ نفر کشته و ۷۱ نفر زخمی شدند. یاسویوکی یاسودا در اثر تمام‌شدن مهمات کشته ‌شد. سویوشی اکودایرا با منفجرکردن یک نارنجک خودکشی کرد. 

‏بعدها در بیانیه‌ای اعلام شد، “این حمله در پاسخ به جنایت اسرائیل در دیریاسین در ۱۹۴۸ انجام شده و نام عملیاتشان هم دیریاسین بوده است”. یکی از مهمترین چهره‌های گروه، کوزو اکاموتو بود که به جرم کشتار غیرنظامیان به حبس ابد محکوم‌ شد. 

«کوزو اوکاموتو» در سال ۱۹۴۷ در ژاپن متولد شد. وی در جوانی در رشته گیاه شناسی به تحصیل مشغول شد و در بیست و چهار سالگی به ارتش سرخ ژاپن پیوست. 

‏در ۱۹۷۳ جبهه خلق برای آزادی فلسطین به همراه ارتش سرخ ژاپن پرواز ۴۰۴ خطوط هوایی ژاپن را گروگان گرفتند تا در عوضِ آزادی کوزو اکاموتو مسافران را آزاد کنند اما توافقی حاصل نشد. 

‏تا اینکه پس از ۱۳ سال یعنی در سال ۱۹۸۵ جبهه خلق فلسطین موفق شد در ازای تحویل دادن سه نظامی صهیونیست که آنها را در جنوب لبنان اسیر کرده بود، ۱۱۵۰ اسیر فلسطینی و غیرفلسطینی را آزاد کند که میان آنها نام کوزو اوکاموتو به چشم می‌خورد. 

‏کوزو اوکاموتو بعد از ماجراهای زیاد به لبنان برگشت و مسلمان شد. امروزه او در لبنان به احمد یابانی (احمد ژاپنی) معروف است و در حومه بیروت زندگی می‌کند. در حال حاضر او توسط دولت ژاپن تحت تعقیب است و درخواست استرداد او را به لبنان داده‌اند اما لبنان پاسخ مثبتی نداده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد