خانه » همه » مذهبی » مبین قرآن بعد از پیامبر

مبین قرآن بعد از پیامبر


مبین قرآن بعد از پیامبر

۱۳۹۲/۰۴/۲۴


۷۹۶ بازدید

سنی ها میگویندکه بعدازپیامبرقرآن کافی است ولازم نیست مبینی برای قرآن باشد.خواهشا اثبات کنید ازعقل ونقل که بعدازپیامبر مبین قرآن لازم است وآن ها معصومین اند

در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید . 1. اگر چه کتاب خدا حاوی مهمات احکام دینی به طور کلی است. اما گاهی این کلیت نمی تواند بدون وساطت احادیث معصومین ع تفسیر آن چه را که در مرحله اجرا نیاز به تبیین   دارد در اختیار ما بگذارد. علاوه بر این در قرآن آیاتی وجود دارد که در قالب محکم و متشابه،ناسخ و منسوخ و… است، یا آیاتی وجود دارد که نیاز به تاویل یا توضیح دارد.   وجود این گونه آیات در قرآن، نیاز شدید مردم را به پیشوایان الاهى و پیامبر (ص) و اوصیاى او روشن مى سازد و سبب مى شود که مردم به حکم نیاز علمى به سراغ آنها بروند و رهبرى آنها را عملا به رسمیت بشناسند و از علوم دیگر و راهنمایی هاى مختلف آنان نیز استفاده کنند. این درست به آن مى ماند که در پاره اى از کتب درسى، شرح بعضى از مسائل به عهده معلم و استاد گذارده مى شود، تا شاگردان، رابطه خود را با استاد قطع نکنند و بر اثر این نیاز، در همه چیز از افکار او الهام بگیرند .
2.   قرآن کریم ، پیامبر (ص ) را معلم و مبین و توضیح دهنده قرآن معرفی می کند و اطاعت آن حضرت را بی هیچ قید و شرطی واجب ساخته است ، پس اگر آن حضرت مطالبی را به قرآن نسبت دهند که افراد عادی استنباط نمی کنند، پذیرفتن آن ضروری است و چنانکه گفتیم همه مسلمانان این اعتقاد را پذیرفته اند .
از سوی دیگر در قرآن کریم آیاتی هست که دلالت بر فراگیر بودن و شمول بسیار گسترده قرآن بر حقایق عالم دارد، از جمله این که می فرماید : َ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى لِلْمُسْلِمینَ (نحل/ 89)
« ما قرآن را بر تو فرستادیم که بیان رسا برای هر امر و هدایت و رحمت و بشارت برای مسلمانان است »
تعبیر «تبیانا لکل شی ء» یعنی «بیان آشکار و رسا برای هر موضوع » که در این آیه آمده ، توصیف بسیار تأمل برانگیزی در مورد قرآن است .
همچنین در آیه 111 سوره مبارکه یوسف ، قرآن خود را «تفصیل کل شی ء» یعنی شرح و بیان هر شیئی معرفی نموده و بدیهی است که حتی اگر «هر شیئی » را در آیات فوق محدود به حوزه امور دینی بدانیم ، باز هم شرح و تفصیل یاد شده در این آیات را نمی توان از ظاهر آیات فهمید، پس چاره ای نمی ماند جز این که گوهرهای حقایق بیکران را که در اقیانوس کتاب خدا وجود دارد، از رهگذر معلم قرآن بدست آوریم .
شیعه علم به حقایق قرآن و شأن تبیین آیات را علاوه بر پیامبر اکرم (ص ) برای ائمه معصومین (ع ) نیز قایل است .
این موضوع دلایل متعدد دارد که به یکی از آنها اشاره می کنیم و آن «حدیث ثقلین » است . این حدیث حتی در منابع روایی اهل سنت به تواتر نقل شده ، و تواتر یعنی آن که کثرت طرق نقل یک حدیث صحّت آن را به یقین به اثبات رساند .
3. رسول اکرم ص در حدیث متواتر ثقلین دو ثقل اکبر و اصغر یعنی قران کریم و اهل بیت ع را قرین هم قرار داده و فرموده :
إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْض    ( بحارالأنوار   ج  2   ص  99    باب 14 )  
چون اهل بیت یا عترت پیامبر ، ثقل و قرین قران اند و آنها بعد از رسول خدا مبین و مفسر قران می باشند . در فقه و سنت شیعه روایات صادره از اولیای خدا همواره به عنوان مفسر و مکمل بیان احکام الهی به صورت کلی بوده است .   تا زمانی که رسول خدا در حیات بودند ، شخص رسول الله در کنار کتاب الله بودند و خداوند هم فرموده است :
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ لا تُبْطِلُوا أَعْمالَکُمْ ( محمد/33 )
پیامبر مفسر ومبین قران است و   قران را برای مردم می خواندند و هر جا که مردم مشکلی و یا   توضیحی نیاز داشتند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مراجعه میکردند .در قران هم نقل شده که شان رسول خدا تبیین وتفسیر کتاب الله می باشد :
وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ (نحل/ 44)
وَ ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ إِلاَّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فیهِ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ (نحل/ 64)
این شأن تا زمانی که رسول خدا حیات دارد ، به دست ایشان است و رسول خدا مبین قران و مفسر قران هستند و امر خدا یعنی   لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ   بعد از رسول خدا باید توسط مبینی که در این مقام   ، شأن رسول خدارا واجد می باشد ، اجرا شده و قران توسط او تبین و تفسیر شود .
امام معصوم ،   در مقام جانشینی   رسول خدا ، اوامر و نواهی قران را بیان و اجراء می کند . خلاصه این وظیقه جانشین پیامبر است و این شرایط را او دارا می باشد و رسول خدا این وظیفه را بر عهده وی قرار داده و آن فرد یا افراد ، اهل بیت پیامبر می باشند و کس دیگری صلاحیت آنرا ندارد .
لذا اهل بیت پیامبر هستند که مبین و مفسر قران هستند آنها عالم به قران وحقایق آن در حد اعلا ومجریان اوامر الهی هستند . .
اصلا شان امام تبیین و تفسیر قران و اجرای دستورات الهی ، چه به صورت وحی مکتوب و یا وحی غیر مکتوب می باشد .
مردم همیشه و در همه زمانها به مبین و معلم و هادی معصوم قران نیازمندند ، نه فقط در   زمان حیات رسول الله .
مبین(روشن کننده ) قران هم زمان با نزول اولین آیات الهی همراه در کنار قران بوده و تا قیام قیامت نیز خواهد بود . در آن زمان هر دو ثقل الهی در کنار حوض کوثر به رسول خدا می پیوندند .
پس باید افرادی باشند که بعد از رسول خدا عهد دار امر مهم تبین قران باشند و این شان خاص امامان معصوم است و دیگران از آن بی بهره اند .
البته باید توجه داشت که این به آن معنا نیست که کسی نمی تواند قران را بخواند و ترجمه کند ، زیرا خداوند فرموده وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْءَانَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّکِرٍ    ( قمر /17 )
ولی خداوند در کنار آن آیات این گونه   آیات را هم نازل فرموده است :
وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ (نحل/ 44)
این آیه نیاز مردم را به مبین قران و امام معصوم می رساند  . تا قران هست امام معصوم هم هست و باید باشد و این فرموده رسول الله است که قران و عترت از هم جدا نمیشوند و باید هر دو استمرار داشته باشند .
 

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد