خانه » همه » مذهبی » مخالفت والدین با بزرگتر بودن دختر در ازدواج

مخالفت والدین با بزرگتر بودن دختر در ازدواج


مخالفت والدین با بزرگتر بودن دختر در ازدواج

۱۳۹۴/۱۱/۱۳


۷۰۱ بازدید

پسری هستم که قصد ازدواج با دختری دارم که ۲ سال از من بزرگ‌تر است؛‌ امّا مادرم مخالف است و می‌گوید چون دو سال از تو بزرگ‌تر است مطلقاً کوتاه نمی‌آیم. حتی دست و پاهایش را هم بوسیدم؛ ولی کارگر نشد. مگر حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بزرگ‌تر از حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) نبود،‌ چه کار کنم تا موافقت مادرم را بگیرم، آیا اصلاً‌ لازم است موافقت وی را بگیرم؟

دیدگاه دینی در موضوع تفاوت سنّی دختر و پسر برای ازدواج این است که حتّی ازدواج با تفاوت سنی زیاد بین دختر و پسر، امر نامشروعی نیست. همان‌طور که خود نیز به نوعی اشاره نمودید بر اساس قول مشهور سن حضرت خدیجه(سلام الله علیها) 15سال از حضرت محمّد(صلی الله علیه و آله و سلم) بزرگ‌تر بوده؛‌ امّا این ازدواج،‌ ازدواجی استثنایی بوده و نباید از این نکته غفلت ورزید که کسانی می‌توانند در این سبک ازدواج‌ها موفّق باشند که از رفتار پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و همسر گرامی‌اش در مسیر زندگی به خوبی الگو بگیرند؛ زیرا این نکته مسلّم است که زندگی زناشویی تنها در صورتی موفقیت‌آمیز خواهد بود که طرفین به اصولی در این زمینه پایبند باشند.

در مورد این حد از تفاوت سنّی بین شما و دختر مورد نظرتان گفتنی است که اگر بین خود و طرف مقابل هم‌سانی و کفویّت می‌بینید، چنین ازدواجی با چند شرط از جهت اختلاف سنّی بی‌مشکل خواهد بود.

ظاهر اندام و چهره دختر، این بزرگتر بودن را نشان ندهد.

دختر و پسر دارای تمام معیارها و تناسب‌های یک انتخاب مناسب باشند.

دختر از تواضع لازم در برابر همسر برخوردار باشد تا در آینده اقتدار شوهر به عنوان مسئول خانواده را زیر سؤال نبرد.

پسر توان تحمل کنایه‌های احتمالی دیگران را داشته باشد.

توافق و رضایت خانواده‌ها هم فراهم شده باشد.

در مورد مخالفت مادرتان نیز گفتنی است که گرچه از نظر شرعی رضایت مادر شرط صحت عقد و نکاح نیست؛ ولی به این نکته توجه داشته باشید که ازدواج، تنها پیوند دختر و پسر نیست، بلکه پیوند دو خانواده است. پس از ازدواج خواه ناخواه با خانواده خود و خانواده همسرتان ارتباط خواهید داشت؛ لذا عدم رضایت یکی از دو خانواده ها و به ویژه مادر در سلامت روابط خانوادگی و استمرار زندگی مشترک تأثیرگذار بوده و ممکن است آرامش زندگی را بر هم بزند.

به همین دلیل جلب رضایت والدین ضرورتی بی‌تردید است؛‌ زیرا حضور این عامل موجب دلگرمی جوانان به ازدواج و برخورداری از اطمینان به خود،‌ جرأت به عمل و آرامش و سکون گشته، راه بهره‌مندی از پشتوانه تجارب والدین، دلسوزی و نیک‌اندیشی آنها را هموار نموده،‌ خرمنی از خوبی‌ها،‌ دانش و تجربه و مصلحت‌اندیشی دلسوزانه و حتی پشتوانه اقتصادی را فرا روی دو جوان نیازمند تمام این نیکی‌ها می‌گذارد؛‌ در حالی‌که ازدواج بی‌بهره از سرمایه رضایت والدین در واقع نوعی ازدواج بی‌بهره از موفقیت کامل خواهد بود.

به این حقیقت توجّه داشته باشید که گرچه رهنمودهای والدین گاه برای ما بدون دلیل می نماید؛ ولی هیچ‌گاه عاری از حکمت و مصلحت‌اندیشی نبوده و در واقع انعکاس تجارب و خیراندیشی آنها است.

مفهوم این سخن آن نیست که به محض مخالفت والدین با ازدواج باید از آن دست شست، بلکه سزاوار است فارغ از هر نوع محبّت و عشقی ارزیابی نمود مخالفت آنها مقتضی اندیشه و محصول عاقبت‌اندیشی پیران تجربه است یا محصول برخی نگرانی‌ها که پشتوانه منطقی ندارد.

راهکار راضی کردن والدین خود

ابتدا لازم است خودتان به این سؤال پاسخ گویید که تا چه حد به نظر و خواسته والدین‌تان در تصمیم‌گیری برای ازدواج سهم می‌دهید. کم نیستند فرزندانی در شرایط شما که ممکن است والدین با طرح عدم کمک مالی در صورت ازدواج و یا قطع رابطه سعی می‌کنند فرزند خود را در منگنه قرار دهند تا از چنین ازدواجی چشم بپوشد؛ امّا فرزند با اعتقادی راسخ به انتخاب خود همه این‌ها را به جان می‌خرد و به تصمیم خود جامه عمل می‌پوشد.

سعی نمایید در عمل و گفتار به گونه‌ای رفتار نمایید که والدین دریابند شما نگرانی آن‌ها در قبال خود را درک کرده‌اید تا به موقع با شناخت دلیل اصلی مخالفت‌شان سعی نمایید تضمین‌های لازم را ارائه نمایید. دلیل و یا دلایل مخالفت واقعی آن‌ها را از طرق مختلف نظیر جمع‌بندی حرف‌ها و اعلام نظرشان در زمان‌های مختلف گفتگوی با شما، بین خود، در پرسش و پاسخ اطرافیان و… دریابید تا به درستی بدانید کدام راهکار می‌تواند نگرانی آن‌ها را مرتفع سازد. به عنوان مثال اگر در لابلای دلایل مخالفت خود به این نکته اشاره می‌نمایند که اگر حتّی هم‌سن بودید، مخالفتی نمی‌کردند، مناسب است این‌گونه پاسخ گویید که از نظر مشاوران ازدواج این حد از تفاوت سنّی به دلایل پیش‌گفته مانع ازدواج نیست.

افراد موافق و مخالف با نظر خود در خانواده و فامیل را شناسایی نمایید تا بتوانید از موافقین به عنوان واسطه جهت قانع کردن والدین‌تان بهره گیرید.

فضای ذهنی والدین خود را از طریق پررنگ نمودن محورهای کفویّت و صلاحیت‌های کافی که دو نفر برای ازدواج با یکدیگر دارید، طوری مشغول سازید که اختلاف سنی اندک‌تان اصلاً به چشم نیاید. در این زمینه از وجود افراد واسطه کمک بگیرید تا محسّنات اخلاقی، رفتاری و… فرد مورد نظر و خانواده‌اش را برای والدین شما خوش جلوه داده و با توجیه موارد نگرانی والدین‌تان عملاً کمک‌کار شما باشند؛ زیرا برخی والدین ممکن است اعلام نظر فرزند خود را متأثّر از عشق و عاشقی دانسته و چنین عنوان نمایند که چون فرزندمان عاشق شده، کورکورانه انتخاب می‌کند.

ازدواج‌های موفق مشابه را به عنوان نمونه برای ارزیابی در اختیار افراد خانواده قرار دهید تا نگرانی‌شان کم شود.

اغلب،‌ نگرانی والدین بابت بیشتر بودن سن دختر به جهت مشکلات احتمالی است که گمان می‌کنند در آینده برایشان پدید می‌آید؛ بنابراین با در اختیار قرار دادن نتایج مشورت خود با کسانی که در شرایط مشابه شما ازدواج کردند رمز موفقیت آن‌ها و محورهایی که باید در چنین ازدواجی مدّ نظرتان باشد را یادآور شوید تا آن‌ها مطمئن شوند شما با بصیرت و آگاهی قدم در چنین مسیری می‌گذارید و از قبل می‌دانید چه در انتظار شما و حتّی دختر خانم موردنظر و خانواده‌های‌تان خواهد بود.

اگر دلایلی همچون عدم درک مطلوب یکدیگر، عدم تناسب در توانایی‌های جسمی، انعطاف‌پذیری کمتر فرد بزرگتر، عدم ارضای غرایز، احساس پشیمانی و بروز مشکلات غیر منتظره را برای مخالفت خود بیان می‌نمایند این گونه پاسخ دهید که این موارد از عواملی هستند که در بین زوج‌هایی با فاصله سنی زیاد دیده می‌شود که به دلیل دوره رشدی متفاوت در علاقه‌ها، سرگرمی‌ها، طرز نگرش، بینش و انرژی‌های روانی آنها تفاوت وجود داشته و احتمال درگیری بین آنان را افزایش می‌دهد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد