خانه » همه » مذهبی » مداحی و نفوذ کلام

مداحی و نفوذ کلام


مداحی و نفوذ کلام

۱۳۹۲/۱۰/۲۳


۷۷ بازدید

سلام حداقل کارهایی که باید یک مداح برای نافذ شدن کلامش انجام دهد چیه و بتواند مجلس را پر از گریه کند و دل مردم برای اهل بیت بسوزد چیه؟


با سلام به شما پرسشگر گرامی؛
دوست عزیز؛ مهم این است که یک مداح، با اعتقاد و معرفت نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) مداحی کند و قبل از اینکه دل مردم را بسوزاند، ابتدا خود، با سوز دل مداحی کند.
توضیح بیشتر:
مداحی و روضه خوانی هنری اسلامی و مقدس است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مداحی و مجالس ذکر عاملی است برای پیوند مردم با مکتب اهل بیت علیهم السلام‌ و زمینه‌ای است برای آشنایی بیشتر با اهداف و روش زندگی آن بزرگواران از این رو نمی‌توان این مقوله را نیز به هرشکل و کیفیتی توصیه کرد بلکه همچون سایر مقولات باید در چارچوب احکام و شریعت دین مبین اسلام باشد که اگر در این مسیر نباشد ممکن است سبب دور شدن از اهداف اصلی آن شود، و در آن صورت نه تنها سبب آگاهی و هدایت و تقویت ایمان نخواهد بود، بلکه عاملی برای انحراف و کجروی و تضعیف ایمان خواهد شد.
و به طور کلی هر یک از مداحان که اشعار و یا روش خواندن و اداره مجلس آنها مناسب با مجالس اهلبیت نباشد و یا موجب وهن مذهب باشد مورد تایید نیستند.
در ادامه بخشی از دیدگاههای مقام معظم رهبری در مورد بایسته های مداحی که در دیدار مداحان اهل بیت (ع) در سالروز تولد حضرت زهرا«س» ایراد شده ، آورده می شود:
«…مطلب دیگر این است که ما این بزرگوار را با زبان هاى ناقصِ خودمان توصیف مى کنیم. امروز هم شعراى عزیز ما همین مضمون را بارها تکرار کردند، که ما با این بیان ناقص و با این دید قاصر، فاطمه‌ زهرا سلام اللَّه علیها را توصیف مى کنیم. این دید، ناظر به آن مقامات معنوى نیست. چون به آنها دسترسى نداریم، آنها را نمى فهمیم و درک نمى کنیم….
من بارها این مطلب را به شما عرض کرده‌ام که رتبت مداحى و منبر مداحى یکى از باشرافت ترین رتبه ها و منبرهاست…. من شنیده‌ام در مواردى از آهنگ هاى نامناسب استفاده می‌شود. مثلاً فلان خواننده ى طاغوتى یا غیرطاغوتى شعر عشقىِ چرندى را با آهنگى خوانده؛ حالا ما بیاییم در مجلس امام حسین و براى عشاق امام حسین، آیات والاى معرفت را در این آهنگ بریزیم و بنا کنیم آن را خواندن؛ این خیلى بد است. خودتان آهنگ بسازید. این همه ذوق و این همه هنر وجود دارد. یقیناً در جمع علاقه مندان به این جریان کسانى هستند که مى توانند آهنگ هاى خوبِ مخصوص مداحى بسازند؛ آهنگ عزا، آهنگ شادى.» (برگزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار مداحان اهل بیت علیهم السلام‌، 05/ 05/ 84 )
و یا آنچه که در برخی مداحی‌ها دیده و یا شنیده می‌شود که از شعارهایی که از نمادهای صوفیان گمراه است استفاده می‌گردد باید از آن اجتناب گردد. مثلاً به جای به کار بردن توکلت علی الله از شعار «توکلت علی الحیدر» استفاده کنند و یا شعار «هو، هو» بدهد که به طور کلی مراسم عزاداری سیدالشهدا نباید آلوده به خرافات و شعائر باطل گردد.
اگر این‌گونه از موهومات و ساخته ها در دین رواج پیدا کند افرادی که دروغ بودن آنها را می‌دانند تصور خواهند کرد که بسیار یا همه گفتار سخنوران و خوانندگان و مداحان دروغ و ساخته و پرداخته خود آنهاست و باعث سست شدن ایمان مردم می‌شود حضرت امیرالمومنین کلامی دارند که می‌فرمایند: «لا تقل ما لا تعلم فتتهم بإخبارک بما تعلم» غرر الحکم/477 آنچه را که نمی‌دانی نگو چرا که درباره آنچه که میدانی و می‌گوییم متهم (به جهل یا دروغ) خواهی شد. بنابراین برای سست نشدن اعتقاد درست و اخبار درستی که مردم به آن معتقد هستند و آلوده نکردن دامن اهل بیت به مواردی از امور ناپسند باید از رواج اینگونه مسائل جلوگیری کرد که شرکت نکردن در این مجالس تذکر دادن و روشن کردن مردم از جمله وظایف دیگر افراد است.
و ذکر چند نکته‌ برای تأثیرگذاری روضه‌خوانی:
– با مطالعه‌ی کتاب‌های تاریخی معتبر، اهل بیت (علیهم السلام) را بهتر بشناسید.
– مداحی و روضه‌خوانی را برای خداوند متعال انجام دهید.
– ابتدا سعی کنید دل خودتان برای ذکر مصائب اهل بیت (علیهم السلام) بسوزد.
– از روضه‌های معتبر و راست استفاده کنید.
– از سبک‌هایی مناسبی که در بالا توضیح داده شد، استفاده کنید.
– به «گرفتن و یا نگرفتن» مجلس کار نداشته باشید.
موفق و پیروز باشید.                   

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد