خانه » همه » مذهبی » مذاکرات ایران با طالبان

مذاکرات ایران با طالبان


مذاکرات ایران با طالبان

۱۳۹۸/۱۰/۱۶


۶۳۵ بازدید

سلام

ایا دیدار هییتی از طالبان با مقامات ایرانی صحت دارد،چه توجیهی در دیدار با گروهی تندرو و وهابی که دستشان به خون هزاران بیگناه الوده است،وجود دارد؟

با توجه به اینکه آمریکایی‌ها در سطح گسترده‌ای به دنبال سوءاستفاده از طالبان در جهت منافع نامشروع خودشان در منطقه هستند، ملاقات و گفتگوی کشور ما با طالبان، به منظور جلوگیری از این توطئه و در راستای تلاش برای برطرف نمودن مشکلات امنیتی افغانستان صورت گرفته و به معنای قبول داشتن آنان نیست.
در این راستا، سال گذشته، دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیرشورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کابل سفر کرده، ضمن دیدار با حمد‌الله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان، تأکید کرد:مجموعه ارتباطات و گفت‌وگوهای انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.
این سخنان آقای شمخانی به مذاکراتی که در ابوظبی با سازماندهی زلمای خلیل‌زاد بین عربستان، پاکستان، امارات و آمریکایی‌ها با طالبان صورت گرفت بازمی‌گردد.دراین مذاکرات، نمایندگانی از دفتر سیاسی طالبان در قطر، نمایندگانی از شاخه‌های نظامی این گروه، نمایندگان آمریکا و نمایندگانی از کشورهای پاکستان،عربستان و امارات شرکت داشتند.در صورت محقق شدن طرحی که در این مذاکرات مطرح شده بود، مرزهای ایران و افغانستان در استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تحت کنترل طالبان قرار خواهد گرفت و با توجه به این واقعیت که طالبان یکدست نیستند و جناح‌های مختلفی در میان آنها وجود دارد در این نوع مصالحه اگر ایران شرکت نداشته باشد با منافع ملی و امنیتی ایران در تضاد قرار خواهد گرفت. چرا که یک جریان رادیکال علیه ایران نیز در میان طالبان وجود دارد.
آقای شمخانی در سفری که به کابل داشتند از یک طرف در مذاکراتش به مقامات افغانستان این پیام را دادند که ایران برای کمک به ایجاد صلح و ثبات در افغانستان آمادگی دارد و از سوی دیگر به نوعی هشدار می‌دهد که ایران را نمی‌توان از معادله صلح حذف کرد.(donya-e-eqtesad.com/64/3479450)
همچنین یک هفته بعد از اعلام رسمی لغو گفت‌وگوها میان طالبان و آمریکا از طرف واشنگتن، هیاتی از نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در سفری به تهران با گروهی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران رایزنی کردند.
سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه اظهار داشت: اخیرا و در چارچوب رایزنی‌های فراگیر جمهوری اسلامی ایران با همه طرف‌ها در افغانستان، هیاتی سیاسی از گروه طالبان با سفر به کشورمان درخصوص آخرین تحولات جاری در افغانستان با مقامات ذیربط ایرانی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
کشور ما با چند نگاه ویژه از هیات طالبان استقبال کرد. اول اینکه طالبان در حال حاضر بر بیش از نیمی از افغانستان تسلط دارد و لذا تحقق صلح در افغانستان جز از مسیر ایجاد گفتگو میان گروه های افغانی و از جمله طالبان میسر نیست ثانیا وجود مرزهای مشترک و حساس میان ایران و افغانستان و عدم تعرض مدت دار این گروه به منافع ایران در افغانستان از یک سو و همچنین مصونیت مرزهای مشترک فی مابین از دیگر سو ایران را به این جمع بندی رسانده است که طالبان امروز در حقیقت با طالبان بیست سال پیش تفاوتی ماهوی پیدا کرده از این رو می تواند طرف قابل اعتمادی برای مذاکره و تعامل قرار گیرد.
آخرین ارزیابی ها نشان می دهد که طیف های وسیعی از طالبان به شکلی ویژه همچنان با اشغال امریکا از افغانستان مخالفند و بر پاکسازی افغانستان از اشغال امریکا اصرار دارند این یعنی آنکه می توان افقی موثر از همکاری های مشترک و در نهایت استقبال از افغانستانی آرام و باثبات را در کنار مرزهای ایران به انتظار نشست.
تجربه جدید مذاکرات و همکاری های ایران و طالبان می تواند این نکته را هم آشکار کند که به دور از خشونت و خونریزی چنانکه در سال های گذشته در سرلوحه کار آمریکا، عربستان، امارات و … در افغانستان قرار داشت، می توان مدلی را تجربه کرد که ضمن احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی افغانستان به ملت افغانستان بدیده احترام نگریست و ایشان را وجه المصالحه رسیدن به اهداف و منافع قرار نداد.
(fa.alalamtv.net/news/4442061)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد