۱۳۹۳/۰۷/۱۵
–
۱۱۰ بازدید
آیا پول گرفتن برای مدح اهل بیت (ع) از نظر اخلاقی کار درستی است؟
پرسشگر گرامی با سلام و تشکر از ارتباط شما با این مرکز
1.در مورد طلب پول در قبال تبلیغ دین این نکته قطعی است که طلب پول هنگفت مذمت شده است.از امام صادق(ع) روایت شده:قال (علیه السلام): من استاکل بعلمه افتقرفقلت له : جعلت فداک ان فی شیعتک و موالیک قوما یتحملون علومکم و یبثونها علومکم و یبثونها فی شیعتکم فلا یعدمون علی ذالک منهم :البر و الصله والاکرام . فقال: لیس اولئک بمستاکلین
ترجمه: امام فرمودند هر کس از راه علمش نان بخورد مستمند خواهد شد.
به ایشان گفتم:فدایت شوم میان شیعیان و دوست داران شما گروهی هستند که دانش های شما را فرا می گیرند و آن را میان شیعیانتان منتشر می سازند و در مقابل از نیکی و انعام و هدایای آنان بی بهره نمی مانند فرمود : اینان کسانی نیستند که با علم خود نان می خورند .
نکته:این حدیث نشان می دهد مذمت در مورد کسانی است که تبلیغ دین را دکان قرار داده اند و مبالغ هنگفت طلب می کنند.
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده :المعلم لا یعلم بالاجر و یقبل الهدیه اذا اهدی الیه
معلم برای مزد تعلیم نمی دهد اما اگر هدیه ای به او داده شود آن را قبول می کند .
2. در این رابطه به پرسش و پاسخ زیر از حضرت ایه الله سیستانی توجه کنید .
با سلام :
مداحان بزرگ اهل بیت (ع) انسانهای بسیار شریف هستند ، ولی اینکه تعدادخیلی کم از آنها در این شبها مبلغ دریافتی آنها بسیار زیاد است اشکال شرعی دارد یا خیر ؟ مثلا در یک شب و زمان یک ساعت مبلغ صد هزار تومان می گیرد آیا ثواب اعمال او در این دنیا و آخرت مورد قبول واقع می
شود ؟
پاسخ آیت الله سیستانی
سلام-
دریافت پول در مقابل مداحی کردن اشکال شرعی ندارد اما اگر اخلاص رعایت نشود و فقط بخاطر پول مداحی کنند از ثواب اخروی محروم می مانند(اشکال اخلاقی و معنوی دارد)
3. نتیجه اینکه گرفتن پول توسط مداحان از صاحب مجلس اگر بدون شرط و تعیین مبلغ باشد و خود صاحب مجلس هدیه دهد هیچ اشکالی ندارد و اگر طلب پول متعارف کند با اخلاص سازگار نیست(برای شخص وی اشکال اخلاقی دارد) و اگر مبلغ هنگفت تعیین کند مذموم است(اشکال اخلاقی و اجتماعی دارد)
منبع روایات: تبلیغ دین برپایه قرآن و حدیث ص 381
1.در مورد طلب پول در قبال تبلیغ دین این نکته قطعی است که طلب پول هنگفت مذمت شده است.از امام صادق(ع) روایت شده:قال (علیه السلام): من استاکل بعلمه افتقرفقلت له : جعلت فداک ان فی شیعتک و موالیک قوما یتحملون علومکم و یبثونها علومکم و یبثونها فی شیعتکم فلا یعدمون علی ذالک منهم :البر و الصله والاکرام . فقال: لیس اولئک بمستاکلین
ترجمه: امام فرمودند هر کس از راه علمش نان بخورد مستمند خواهد شد.
به ایشان گفتم:فدایت شوم میان شیعیان و دوست داران شما گروهی هستند که دانش های شما را فرا می گیرند و آن را میان شیعیانتان منتشر می سازند و در مقابل از نیکی و انعام و هدایای آنان بی بهره نمی مانند فرمود : اینان کسانی نیستند که با علم خود نان می خورند .
نکته:این حدیث نشان می دهد مذمت در مورد کسانی است که تبلیغ دین را دکان قرار داده اند و مبالغ هنگفت طلب می کنند.
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده :المعلم لا یعلم بالاجر و یقبل الهدیه اذا اهدی الیه
معلم برای مزد تعلیم نمی دهد اما اگر هدیه ای به او داده شود آن را قبول می کند .
2. در این رابطه به پرسش و پاسخ زیر از حضرت ایه الله سیستانی توجه کنید .
با سلام :
مداحان بزرگ اهل بیت (ع) انسانهای بسیار شریف هستند ، ولی اینکه تعدادخیلی کم از آنها در این شبها مبلغ دریافتی آنها بسیار زیاد است اشکال شرعی دارد یا خیر ؟ مثلا در یک شب و زمان یک ساعت مبلغ صد هزار تومان می گیرد آیا ثواب اعمال او در این دنیا و آخرت مورد قبول واقع می
شود ؟
پاسخ آیت الله سیستانی
سلام-
دریافت پول در مقابل مداحی کردن اشکال شرعی ندارد اما اگر اخلاص رعایت نشود و فقط بخاطر پول مداحی کنند از ثواب اخروی محروم می مانند(اشکال اخلاقی و معنوی دارد)
3. نتیجه اینکه گرفتن پول توسط مداحان از صاحب مجلس اگر بدون شرط و تعیین مبلغ باشد و خود صاحب مجلس هدیه دهد هیچ اشکالی ندارد و اگر طلب پول متعارف کند با اخلاص سازگار نیست(برای شخص وی اشکال اخلاقی دارد) و اگر مبلغ هنگفت تعیین کند مذموم است(اشکال اخلاقی و اجتماعی دارد)
منبع روایات: تبلیغ دین برپایه قرآن و حدیث ص 381