خانه » همه » مذهبی » مستحبات و مکروهات مراسم عقد

مستحبات و مکروهات مراسم عقد


مستحبات و مکروهات مراسم عقد

۱۳۹۳/۰۴/۰۱


۱۰۸۵۳ بازدید

سلام
بنده قصد دارم تا حدود دو هفته دیگر با خانم مومنه عقد کنم. جهت شروع یک زندگی نورانی و پربرکت چه توصیه اخلاقی می فرمایید؟
بنده به عقل ناقص خودم تصمیم گرفتم که چند روزی روزه بگیرم تا هم با گناهان کاسته شود وهم روحم لطیف تر شود.

با عرض تبریک به شما پرسشگر گرامی و آرزوی خوشبختی و سعادتمندی برای شما ،امیدواریم که زندگی پر از خیر و برکت در پیش رو داشته باشید.
در حدیثى از امام صادق علیه السلام منقول است که هر گاه کسى اراده خواستگارى کرد، دو رکعت نماز بگزارد و حمد اللهى بگوید و دعاى وارده براى طلب ازدواج و همسر نیکو را بخواند.
مستحبات و مکروهات مراسم عقد:
مستحبات عقد، خواندن خطبه یا حمد و ثناء خداوند و گفتن شهادتین و صلوات فرستادن بر پیغمبر(ص) و ائمه(ع) و توصیه به تقوی و برای زوجین (عروس و داماد) دعا کردن. شایسته است هر آنچه را زن و شوهر و حضار نیاز دارند، مانند اصول دین و محاسن اخلاق و آداب در خطبه یادآورى شود.
و دیگر اینکه گرفتن دو شاهد. و اینکه عقد در شب انجام بگیرد .در حدیثى آمده است که خوب است عقد در ماه شوال خوانده شود. . از امیرالمؤ منین علیه السلام منقول است که روز جمعه براى خواستگارى و نکاح خوب است .
و اما مکروهات واقع ساختن عقد در شبهائی که قمر در برج عقرب است چرا که اگر چنین باشد، زن و مرد عاقبت نیکو نبینند.و روز چهارشنبه خواندن عقد مکروه است و نیز خواندن عقد در روزهای نحس هر ماه کراهت دارد البته موارد دیگری هم در کتب فقهی مورد اشاره قرار گرفته اند. (عروه الوثقی، ج 2، ص 630)
بهترین راه برای داشتن زندگی پر از خیر و برکت الگو برداری از زندگی اهل بیت علیهم السلام و سر مشق قرار دادن آنها است برای این منظور توصیه می کنیم توصیه هایی که از پیامبر گرامی (ص) و ائمه (ع) وارد شده را ،مطالعه نمایید و سعی کنید در حد توان ان را در زندگی زنا شویی خود عملی نمایید .
برخی از احادیث در مورد همسر داری
پیامبر‌(ص) فرمود: کامل‌ترین مومنین از جهت ایمان کسی است که از جهت اخلاق نیکوترین آن ها باشد و برترین شما کسانی هستند که با زن خود خوش‌رفتار باشند. (بحار ج102)
امام سجاد (ع)فرمود:«وَاَمّا حَقُّ الزَّوجَةِ فَاَنْ تَعْلَمَ اَنَّ اللّه‌َ عَزَّوَجَلَّ جعل‌ها لَکَ سَکَنا وَ اُنْسا فَتَعْلَمَ اَنَّ ذلِکَ نِعْمَةٌ مِنَ اللّه‌ِ عَلَیْکَ فَـتُـکْرِمَها وَ تَرْفُقَ بِها وَ اِنْ کانَ حَقُّکَ اَوجَبَ فَاِنَّ لَها عَلَیْکَ اَنْ ترحم‌ها» (من لایحضره الفقیه، ج ۲، ص ۶۲۱) حق زن این است که بدانی خداوند عزوجل او را مایه آرامش و انس تو قرار داده و این نعمتی از جانب اوست، پس احترامش کن و با او مدارا نما، هر چند حق تو بر او واجب‌تر است، اما این حق اوست که با او مهربان باشی.
امام محمد باقر (ع) فرمود:«إِنّ اَکرَمَکُم عِندَ اللّه اَشَّدُّکُم اِکراما لِحَلائِلِهِم» (تهذیب الاحکام، ج۸، ص۱۴۱) گرامی‌ترین شما نزد خدا کسی است که بیشتر به همسر خود احترام بگذارد.
رسول اکرم (ص) فرمودند:
هیچگاه منتظر کلمه «تأسف» و «معذرت خواهی» از همسرت نباش و وی را مجبور به چنین کاری هم نکن، مگر آنکه خودش از آنچه حقیقتاً قابل معذرت خواستن است، معذرت بخواهد و یا اظهار تأسف نماید.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: وقتی مرد به زن خود با محبت می نگرد و زنش نیز به او با مهر نگرد، خداوند به دیده ی رحمت به آن ها نگاه می کند.
همچنین مطالعه ی کتابهایی در مورد آداب همسر داری از جمله کتاب آییین همسر داری آیت الله امینی و مجموعه کتاب های شهید دکتر پاک نژاد و مجموعه کتاب های دکتر دهنوی و استفاده از برنامه گلبرگ مخصوص زوج ها بسیار مثمر ثمر است.
باز هم با ما سخن بگویید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد