۱۳۹۲/۱۰/۰۶
–
۲۲۸۹ بازدید
مسیحیت اصلی و دین حضرت عیسی(ع) چیست؟
مسیحیت اصیل و دین حضرت عیسی (ع) دینی توحیدی است و از شرک و تثلیث مبرا است. مسیحیت به جای مانده – چه قبل از اسلام و چه پس از آن – آلوده به اندیشه تثلیث بوده است. مسیحیت از یک سو خداوند را واحد می داند و از سوی دیگر برای ذات او سه اقنوم (جلوه وجود) قائل است:
1- خدای پدر، که خالق جهان است.
2- خدای پسر، که همان مسیح است.
3- خدای روح القدس، که خدای فعال است و در دل های بندگان حیات می دمد. مسیحیت پس از اسلام سعی کرده است خود را از شرک و تثلیث پاک و پیراسته معرفی کند و برای سه گانگی – در عین یگانگی خدا – توجیهاتی بیاورد. اما این توجیهات هرگز شرک را از عقاید آنان نزدوده است. بخشی از این توجیهات به یگانگی ذات و سه گانگی در خاصیت و آثار اشاره دارد و بخشی از آنها وحدت را در وحدت هر یک از سه خدا می داند. از آنجا که این توجیهات راه به جایی نمی برد، در نهایت می گویند راز سه گانگی خداوند، با عقل توجیه نمی شود و قابل فهم نیست. با الفاظ بشری نیز قابل بیان نیست و فقط باید به آن ایمان آورد. اما این ادعا(غیرقابل توجیه عقلی بودن تثلیث) در کنار اعتراف به وحدانیت خداوند، زمانی می تواند شائبه شرک را بزداید که اعتراف به وحدانیت خداوند. به معنای وحدانیت او در الوهیت، خالقیت، ربوبیت و… باشد؛ به گونه ای که هیچ موجود دیگری به طور مستقل از خداوند یکتا، الوهیت، خالقیت و ربوبیت نداشته باشد. در حالی که مسیحیت هرگزحاضر نیست الوهیت مستقل خدایان سه گانه خویش را انکار کند. گرچه برخی از متفکران مسیحی، این توجیه را پذیرفته و سه اقنوم را مظاهر یک خدا می دانند. اما این توجیه هرگز از سوی ارباب کلیسا پذیرفته نشده است و در واقع عقیده این متفکران، خارج از عقیده عام مسیحیت است. با این وجود آن ها را اهل کتاب می گویند زیرا پیامبر آنان دارای کتابی بوده است که از سوی خداوند برای هدایت انسانها به او وحی شده است. برای مطالعه بیشتر ر.ک:
– اسلام شناسی، دین تطبیقی، دکتر منوچهر خدایار محبی، انتشارات توس.
– کلام مسیحی، توماس میشل، حسین توفیقی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
– تحقیقی در دین مسیحی، جلال الدین آشتیانی، نشر نقاش.
– سر التثلیث و التوحید، قمص فلیمون الانبا بیشوی، دار نوبار.
– مقارنه الادیان (المسیحیه ) احمد شلبی، مکتبه لنهضه المصریه.
– حقیقت مسیحیت، موئسسه در راه حق.
1- خدای پدر، که خالق جهان است.
2- خدای پسر، که همان مسیح است.
3- خدای روح القدس، که خدای فعال است و در دل های بندگان حیات می دمد. مسیحیت پس از اسلام سعی کرده است خود را از شرک و تثلیث پاک و پیراسته معرفی کند و برای سه گانگی – در عین یگانگی خدا – توجیهاتی بیاورد. اما این توجیهات هرگز شرک را از عقاید آنان نزدوده است. بخشی از این توجیهات به یگانگی ذات و سه گانگی در خاصیت و آثار اشاره دارد و بخشی از آنها وحدت را در وحدت هر یک از سه خدا می داند. از آنجا که این توجیهات راه به جایی نمی برد، در نهایت می گویند راز سه گانگی خداوند، با عقل توجیه نمی شود و قابل فهم نیست. با الفاظ بشری نیز قابل بیان نیست و فقط باید به آن ایمان آورد. اما این ادعا(غیرقابل توجیه عقلی بودن تثلیث) در کنار اعتراف به وحدانیت خداوند، زمانی می تواند شائبه شرک را بزداید که اعتراف به وحدانیت خداوند. به معنای وحدانیت او در الوهیت، خالقیت، ربوبیت و… باشد؛ به گونه ای که هیچ موجود دیگری به طور مستقل از خداوند یکتا، الوهیت، خالقیت و ربوبیت نداشته باشد. در حالی که مسیحیت هرگزحاضر نیست الوهیت مستقل خدایان سه گانه خویش را انکار کند. گرچه برخی از متفکران مسیحی، این توجیه را پذیرفته و سه اقنوم را مظاهر یک خدا می دانند. اما این توجیه هرگز از سوی ارباب کلیسا پذیرفته نشده است و در واقع عقیده این متفکران، خارج از عقیده عام مسیحیت است. با این وجود آن ها را اهل کتاب می گویند زیرا پیامبر آنان دارای کتابی بوده است که از سوی خداوند برای هدایت انسانها به او وحی شده است. برای مطالعه بیشتر ر.ک:
– اسلام شناسی، دین تطبیقی، دکتر منوچهر خدایار محبی، انتشارات توس.
– کلام مسیحی، توماس میشل، حسین توفیقی، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
– تحقیقی در دین مسیحی، جلال الدین آشتیانی، نشر نقاش.
– سر التثلیث و التوحید، قمص فلیمون الانبا بیشوی، دار نوبار.
– مقارنه الادیان (المسیحیه ) احمد شلبی، مکتبه لنهضه المصریه.
– حقیقت مسیحیت، موئسسه در راه حق.