بلی درست است
مقام امامت نصب الهی است امام ، امام است اما برای خلافت و حاکمیت محتاج مقبولیت و بیعت مردم است .
توضیح بیشتر :
امام علی ع در 25 سال پس از پیامبر، امام بود اما به علت مسایل اتفاق افتاده در جامعه پس از پیامبر مقبولیت برای حاکمیت و حکومت نداشت تا اینکه بعد از سه خلیفه مردم به سراغ علی ع آمدند و حضرت را مجبور به پذیرش خلافت و حکومت کردند.
امروز نیز حاکمیت و حکومت علاوه بر مشروعیت نظام اسلامی ، محتاج مقبولیت مردم است .
اگر مردم حاکم اسلامی را به هر دلیلی نخواهند او مقبولیت ندارد و مردم با او همراهی نمی کنند .
حکومت بر مردم بر اساس حکومت بر دلها و قلبها و رضایت مردم ( جمهوریت ) است نه حکومت با زور و شمشیر .
در این باره مطالعه سه مقاله پرسمان پیشنهاد می شود
رابطه مشروعیت و مقبولیت در تعیین حاکم و شکل گیری حکومت اسلامی
تفاوت مشروعیت و مقبولیت
رابطه مقبولیت و مشروعیت در اسلام
https://www.porseman.com/article/
https://www.porseman.com/article
https://www.porseman.com/article/
منابع جهت مطالعه بیشتر :
– موسوی خمینی(ره) ، سید روح الله ، ولایت فقیه، تهران : موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) ، ۱۳۷۴ .
– رسول جعفریان، تاریخ تحول دولت و خلافت در اسلام، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى، 1373
– شاکرین ، حمید رضا ، محمدی ، علیرضا ، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ، قم : نشر معارف ، ۱۳۸۳ .
– علیرضا محمدی ، مجلس خبرگان رهبری ، قم : معارف ، ۱۳۸۵ .
– مصباح یزدی ، محمد تقی ، پرسش ها و پاسخ ها ، قم : موسس آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ، ۱۳۷۸ .
– مصطفى کواکبیان، «جمهوریت ، مشروعیت و مقبولیت»، جمهوریت و انقلاب اسلامى (مجموعه مقالات)، – (تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1377)
– حسینعلى منتظرى، مبانى فقهى حکومت اسلامى، ترجمه و تقریر محمود صلواتى، ج 1 (تهران: موسسه کیهان، 1367) ص 171.
– نگاهى به مفهوم مقبولیت در نظام سیاسى اسلام ، نصرالله سخاوتی ، مجله معرفت 1381 شماره 55،
مقام امامت نصب الهی است امام ، امام است اما برای خلافت و حاکمیت محتاج مقبولیت و بیعت مردم است .
توضیح بیشتر :
امام علی ع در 25 سال پس از پیامبر، امام بود اما به علت مسایل اتفاق افتاده در جامعه پس از پیامبر مقبولیت برای حاکمیت و حکومت نداشت تا اینکه بعد از سه خلیفه مردم به سراغ علی ع آمدند و حضرت را مجبور به پذیرش خلافت و حکومت کردند.
امروز نیز حاکمیت و حکومت علاوه بر مشروعیت نظام اسلامی ، محتاج مقبولیت مردم است .
اگر مردم حاکم اسلامی را به هر دلیلی نخواهند او مقبولیت ندارد و مردم با او همراهی نمی کنند .
حکومت بر مردم بر اساس حکومت بر دلها و قلبها و رضایت مردم ( جمهوریت ) است نه حکومت با زور و شمشیر .
در این باره مطالعه سه مقاله پرسمان پیشنهاد می شود
رابطه مشروعیت و مقبولیت در تعیین حاکم و شکل گیری حکومت اسلامی
تفاوت مشروعیت و مقبولیت
رابطه مقبولیت و مشروعیت در اسلام
https://www.porseman.com/article/
https://www.porseman.com/article
https://www.porseman.com/article/
منابع جهت مطالعه بیشتر :
– موسوی خمینی(ره) ، سید روح الله ، ولایت فقیه، تهران : موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) ، ۱۳۷۴ .
– رسول جعفریان، تاریخ تحول دولت و خلافت در اسلام، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامى، 1373
– شاکرین ، حمید رضا ، محمدی ، علیرضا ، ولایت فقیه و جمهوری اسلامی ، قم : نشر معارف ، ۱۳۸۳ .
– علیرضا محمدی ، مجلس خبرگان رهبری ، قم : معارف ، ۱۳۸۵ .
– مصباح یزدی ، محمد تقی ، پرسش ها و پاسخ ها ، قم : موسس آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ، ۱۳۷۸ .
– مصطفى کواکبیان، «جمهوریت ، مشروعیت و مقبولیت»، جمهوریت و انقلاب اسلامى (مجموعه مقالات)، – (تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1377)
– حسینعلى منتظرى، مبانى فقهى حکومت اسلامى، ترجمه و تقریر محمود صلواتى، ج 1 (تهران: موسسه کیهان، 1367) ص 171.
– نگاهى به مفهوم مقبولیت در نظام سیاسى اسلام ، نصرالله سخاوتی ، مجله معرفت 1381 شماره 55،