طلسمات

خانه » همه » مذهبی » معراج پيامبر اعظم(ص) در چه زماني واقع گرديد؟

معراج پيامبر اعظم(ص) در چه زماني واقع گرديد؟

معراج يعني سير در عوالم هستي و برخورد با اسرار، و اطلاع و احاطه كامل بر حقايق عوالم امكانيه. گاه معراج فقط در بعد روحاني واقع مي­ شود، اينگونه از معراج ها منحصر به پيامبر نيست و براي انسان­هاي پاک طينت و ساير انبياء الهي هم واقع شده است اما معراجي که براي پيامبر اسلام به قدرت خداوند در مکه اتفاق افتاد به دلالت آيات مباركه اسري و سوره مباركه نجم، از نوع جسماني بودهاز اينرو در آن زمان مورد انکار و مخالفت مشرکان قريش قرار گرفت.
درباره زمان اين معراج اختلافاتي ميان مورخان وجود دارد. برخي در سه سال قبل از هجرت وقوع معراج را گزارش نموده‌اند و برخي آن را در حوادث يكسال قبل از هجرت[1] گزارش کرده­اند. زهري پنج سال پس از بعثت[2]، و يعقوبي پيش از مرگ ابوطالب را زمان معراج دانسته؛[3] براساس روايتي از امام اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ  سال سوم بعثت تعيين شده است.[4]استاد سبحاني براساس استناد به قول ابن هشام و ابن اسحاق سال دهم بعثت را قطعي دانسته است؛[5] اما برخي از مورخان 18 ماه[6] و برخي 16 ماه پيش از هجرت[7] دانسته اند.
مرحوم شيخ عباس قمي وقوع معراج را در شب هفدهم ماه رمضان يا بيست و يكم ماه رمضان 6 ماه پيش از هجرت و يا در ماه ربيع‌الاول دو سال بعد از بعثت دانسته است.[8]هاشم معروف الحسيني مي‌نويسد: معراج نبوي شب شنبه 17 ماه رمضان سال 13 بعثت واقع شده اگر چه اختلاف زيادي در كيفيت وقوع و تاريخ آن بين مسلمين وجود دارد.[9] درنتيجه بايد گفت كه معراج در سال هاي آخر از دوره مکي واقع شده است .
در مسئله معراج نبوي آن چه بسيار مهم است، اعتقاد به معراج است چنان كه امام صادق ـ عليه السلام ـ  منکر معراج را از شيعه نمي داند و امام رضا ـ عليه السلام ـ منکران معراج را انکار کنندگان پيامبر دانسته­ است[10]و اما بحث از زمان وقوع آن بحثي صرفا تاريخي است که اختلاف نظر در آن به اعتقاد در اصل حادثه خللي ايجاد نمي کند.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. فروغ ابديت، جعفر سبحاني.
2. رجعت و معراج، سيد ابوالحسن رفيعي فرونيي.
3. الميزان، علامه طباطبائي، ج13.
4. تاريخ يعقوبي، يعقوبي.

پي نوشت ها:
[1]  . ابن اثير الكامل، بيروت، دار صادر، 1399، ج2، ص51.
[2]  . مسلم، صحيح، ج 2، ص 209.
[3]  . يعقوبي، تاريخ، ج 2، ص 26.
[4]  . مجلسي، پيشين، ج 18، و آملي، جعفر مرتضي، الصحيح من السيره، ج 1، ص 271، و الميزان، ج 13، ص 31.
[5]  . سبحاني، فروغ ابديت، ج 1، ص 384 – 385.
[6]  . سيرة الحلبيه ج 1، ص 278.
[7]  . ر.ك: اديب بهروز، محسن، معراج از ديدگاه قرآن و روايات، تهران، سازمان تبليغات، چ اول، 74، ص 64.
[8]  . قمي، عباس، منتهي الآمال، قم، هجرت، چ دوم، 1409، ج 1، ص 109.
[9]  . هاشم معروف الحسيني، سيرة المصطفي ، بيروت، دارالقلم، چ سوم، 1981م، ص 237.
[10] . علامه مجلسي، بحارالانوار، ‌بيروت، دارالوفاء، چاپ دوم، 1403، ص312.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد