توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

طلسمات

خانه » همه » مذهبی » معرفی ستاره طارق

معرفی ستاره طارق


معرفی ستاره طارق

۱۳۹۹/۰۱/۰۶


۴۰۶۶ بازدید

لطفا میشه درباره ی ستاره طارق یک توضیح کامل بدید؟

الف- وَ السَّماءِ وَ الطَّارِقِ (سوره طارق- ایه 1)در اینکه آیا منظور از طارق ستاره معینى است مانند” ستاره ثریا” (از نظر بلندى و دورى در آسمان) یا ستاره زحل، یا زهره یا شهب (از نظر روشنایى خیره کننده) یا اشاره به همه ستارگان آسمان است؟
تفسیرهاى متعددى در اینجا گفته شده، ولى با توجه به این که در آیات بعد آن را به” نجم ثاقب” (ستاره نفوذ کننده) تفسیر کرده است معلوم مى شود منظور هر ستاره اى نیست بلکه ستارگان درخشانى است که نور آنها پرده هاى ظلمت را مى شکافد و در چشم آدمى نفوذ مى کند.در بعضى از روایات” النَّجْمُ الثَّاقِبُ” به ستاره” زحل” تفسیر شده است که از سیارات منظومه شمسى و بسیار پرفروغ و نورانى است.این معنى از حدیثى که از امام صادق ع نقل شده استفاده مى شود، در آنجا که منجمى از آن حضرت سؤال کرد که منظور از” ثاقب” در کلام خدا” النجم الثاقب” چیست؟فرمود: ستاره” زحل” است که طلوعش در آسمان هفتمین است، و نورش آسمانها را مى شکافد، و به آسمان پائین مى رسد، لذا خداوند آن را” نجم ثاقب” نامیده است .
قابل توجه اینکه زحل آخرین و دورترین ستاره منظومه شمسى است که با چشم غیر مسلح دیده مى شود، و از آنجا که از نظر ترتیب بندى کواکب منظومه شمسى نسبت به خورشید در هفتمین مدار قرار گرفته (با محاسبه مدار ماه) امام ع در این حدیث مدار آن را آسمان هفتم شمرده است.
این ستاره ویژگیهایى دارد که آن را شایسته سوگند مى کند، از یک سو دورترین ستارگان قابل مشاهده منظومه شمسى است، و به همین جهت در ادبیات عرب هر چیز بلند را بدان مثال مى زنند، و گاه آن را” شیخ النجوم” گفته اند «2».
ستاره زحل که نام فارسى اش” کیوان” است داراى حلقه هاى نورانى متعددى است که آن را احاطه کرده، و هشت” قمر” دارد، حلقه هاى نورانى زحل که گرداگرد آن را گرفته از عجیب ترین پدیده هاى آسمانى است که دانشمندان فلکى در باره آن نظرات گوناگونى دارند، و هنوز هم پدیده اى اسرارآمیز است.
بعضى معتقدند” زحل” ده قمر دارد که هشت عدد آن را مى توان با دوربین هاى معمولى نجومى مشاهده کرد، و دو عدد دیگر تنها با دوربین هاى بسیار عظیم قابل رؤیت است .
البته این اسرار در آن روز که قرآن نازل شد بر کسى روشن نبود، بعدها با گذشت قرنها آشکار گشت.
اما به هر حال تفسیر نجم ثاقب به خصوص ستاره” زحل” ممکن است از قبیل بیان یک مصداق روشن باشد، و منافاتى با تفسیر آن به دیگر ستارگان بلند و درخشان آسمان ندارد، ولى مى دانیم تفسیر مصداقى در روایات ما بسیار است.
ر. ک : تفسیر نمونه، ج 26، ص: 361

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد