خانه » همه » مذهبی » معنای شکر

معنای شکر


معنای شکر

۱۳۹۲/۱۲/۰۶


۵۳۴ بازدید

ما میدانیم که نماز واحترام به والدین همگام هم است اما اگر بخواهیم رتبه بندی کنیم کدام بالاتر است سوره لقمان نوشته خداوند میگوید ابتدا شکر من اما آیا این شکر نماز است.؟


با اهداء سلام و عرض پوزش بخاطر تأخیر در ارسال پاسخ؛
خداوند در سوره‌ی لقمان آیه‌ی 12می‌فرماید: «و لقد اتینا لقمان الحکمة ان اشکر لله، و من یشکر فانما یشکر لنفسه و من کفر فان الله غنی حمید»؛ ما به لقمان حکمت دادیم (و به او گفتیم) شکر خدا را بجای آور؛ هر کس شکرگزاری کند به سود خویش شکر کرده و آنکس که کفران کند (زیانی به خدا نمی‌رساند) چرا که خداوند بی‌نیاز و ستوده است.
و در آیه‌ی 14 می‌فرماید: «و وصینا الانسان بوالدیه حملته امه وهناً علی وهن  و فصاله فی عامین ان اشکر لی و لوالدیک الی المصیر»؛ و ما به انسان درباره‌ی پدر و مادر سفارش کردیم؛ مادرش او را با زحمت روی زحمت حمل کرد و دوران شیرخوارگی او در دو سال پایان می‌یابد (آری به او توصیه کردیم) که شکر برای من و برای پدر و مادرت بجا آور که بازگشت همه‌ی شما به سوی من است.
پرسشگر گرامی؛ در دو تفسیر نمونه و المیزان، مطلبی دال بر اینکه مقصود خداوند از شکر خودش (ان اشکر لی) نماز باشد، نیافتیم؛ بلکه در این دو تفسیر، مقصود از شکر را شکر همه‌ی نعمتها و بخصوص شکر نعمت والدین می‌دانند.
در تفسیر نمونه آمده است: «شکر مرا بجا آور که خالق و منعم اصلی توأم و چنین پدر و مادر مهربانی به تو داده‌ام و هم شکر پدر و مادرت را که واسطه‌ی این فیض و عهده‌دار انتقال نعمتهای من به تو می‌باشند. (جلد17/ ص41)
علامه‌ی طباطبایی (رحمةالله علیه) در خصوص این آیه می‌فرمایند: «این آیه، جمله‌ی معترضه‌ای است که در وسط کلمات لقمان قرار گرفته، و از کلمات او نیست و اگر در اینجا واقع شده برای این است که دلالت کند بر وجوب شکر والدین، مانند شکر خدا، بلکه شکر والدین، شکر خدا است؛ چون منتهی به سفارش و امر خدای تعالی است، پس شکر پدر و مادر عبادت خدا و شکر اوست. (المیزان/ ج 16/ ص322)
دوست عزیز؛
تصور می‌کنم قیاس بین نماز و احترام به والدین، به اینکه کدام بهتر است، اشتباه است؛ چون هر یک جایگاه خاص و ویژه‌ی خود را دارند و در آیات و احادیث، از اهمیت بسیار هر کدام سخن به میان آمده است. دستورات شارع مقدس همانند یک پازل است که با عمل به هر کدام بخشی از روح انسان به تکامل می‌رسد؛ و امر به اقامه‌ی نماز و احترام به والدین آنقدر مهم است که فقدان هر یک از آنها، انسان را به قعر دوزخ می‌افکند.
موفق و منصور باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد