مفهوم مهدویت امروز به یک مسئله فرادینی تبدیل شده است
۱۳۹۲/۰۲/۱۲
–
۷۳ بازدید
حجتالاسلام بسطامی:
مفهوم مهدویت امروز به یک مسئله فرادینی تبدیل شده است
مفهوم مهدویت امروز به یک مسئله فرادینی تبدیل شده است، یعنی غیر از ادیان و مذاهب، خیلی از مکاتب هم به این مقوله روی آوردهاند و در انتظار ظهور یک منجی و نجاتبخش هستند.
حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر بسطامی، مدرس حوزه و دانشگاه ایلام تصریح کرد: مفهوم مهدویت امروز به یک مسئله فرا دینی تبدیل شده است یعنی غیر از ادیان و مذاهب، خیلی از مکاتب هم به این مقوله روی آورده اند و در انتظار ظهور یک منجی و نجات بخش هستند.
مفهوم مهدویت امروز به یک مسئله فرادینی تبدیل شده است
مفهوم مهدویت امروز به یک مسئله فرادینی تبدیل شده است، یعنی غیر از ادیان و مذاهب، خیلی از مکاتب هم به این مقوله روی آوردهاند و در انتظار ظهور یک منجی و نجاتبخش هستند.
حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر بسطامی، مدرس حوزه و دانشگاه ایلام تصریح کرد: مفهوم مهدویت امروز به یک مسئله فرا دینی تبدیل شده است یعنی غیر از ادیان و مذاهب، خیلی از مکاتب هم به این مقوله روی آورده اند و در انتظار ظهور یک منجی و نجات بخش هستند.
مدرس حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) ایلام با اشاره به نوشته راسل، فیلسوف معروف که بیان کرده است: «انتظار تنها به ادیان تعلق ندارد بلکه مکاتب مختلف نیز ظهور نجات بخشی را که عدالت را اجرا کند و گسترش بدهد انتظار می کشند»، اظهار کرد: جامعه بشری به نقطه ای رسیده است که ازوضعیت موجود راضی نیست؛ به عدالت، اخلاق و معیشت موجود راضی نیست و انتظار دارند کسی بیاید و این وضعیت را دگرگون کند.
این مدرس مراکز آموزش عالی ایلام، افزود: انسان؛ بشر امروزه، از اینکه خودش بتواند با عقل بشری اوضاع را درست کند ناامید شده و منتظر است کسی بیاید و این اوضاع را سر و سامان بخشد و او را نجات دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ما شاهد یک رویکرد عمومی در میان جوامع دیگر به مقوله موعود گرایی و منجی گرایی هستیم، گفت: این رویکرد، ایده مهدویت ما را تقویت می کند و دلیلی است بر حقانیت این تفکر که روزی امام عصر(عج) ظهور می کند و جهان را که پر از ظلم و بی داد است دگرگون کرده و عدالت را به معنای واقعی کلمه اش به سرانجام می رساند.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به روایت اسلامی «أفضَلُ العبادَة إنتظارالفَرَج»، گفت: اینکه در این حدیث، انتظار فرج را بالاترین عبادت توصیف کرده اند جای تأمل دارد؛ ما در تفسیر انتظار با دو نگرش روبرو هستیم، یک نگرش انتظار به معنای مثبت و ایجابی و نگرش دیگر انتظار به معنای منفی و سلبی است.
حجتالاسلام بسطامی در توضیح این دو نگرش، افزود: انتظار کشیدن مثبت و ایجابی به این معنی است که شخصی در انتظار مصلح است باید خود صالح باشد، یعنی حضوری مؤثر و اصلاح گر در جامعه داشته باشد، در ترویج و اشاعه نیکی ها بکوشد و هرجا فساد و انحراف و کج روی دید عکس العمل نشان بدهد؛ یعنی همان کاری که اگر امام زمان(عج) ظهور می کردند انجام می داد؛ منتظر واقعی اینگونه است که نسبت به اجرای احکام دینی در زندگی خود و افراد خانواده و جامعه بی تفاوت نیست و حضوری آگاهانه دارد.
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به فعالیت فرقه ای به نام انجمن حجتیه به بیان دیدگاه های انحرافی از مفهوم انتظار پرداخت و گفت: در این نگرش انتظار به معنای رها کردن امور و منتظر نشستن منفعلانه و حتی در یک طرز تفکر انحرافی، دامن زدن به برخی مفاسد به منظور تسریع در ظهور حضرت مهدی(عج) تفسیر شده است که بطلان این دیدگاه و تضاد آن با مبانی دینی بر کسی پوشیده نیست.
حجتالاسلام بسطامی در ادامه، اظهار کرد: تلاش انسان برای فراهم آوردن مقدمات ظهور، معنای واقعی انتظار است و انتظاری که به معنای سکوت و انفعال باشد هیچ نسبتی با عبادت ندارد، چراکه عبادت یک فعل است، یک تحرک است؛ ما باید بگونه ای عمل کنیم که جامعه به سمت استقرار ارزشهای الهی حرکت کند، جامعه ای که انحرافات و مفاسد آن اندک و صلاح و رستگاری آن رو به فزونی باشد.
مدرس حوزه علمیه صاحب الزمان(عج) ایلام در بخش دیگری از صحبت های خود، با اشاره به حدیث مشهور: «هرکس بمیرد و امام عصر خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است»، گفت: این یک نکته کلیدی است که ارتباط مستقیمی با اعتبار دیانت ما دارد و معنای آن این است که مسلمانی و دینداری، بدون شناخت امام عصر(عج) ناقص و ناکافی است، چون ما در حال حاضر به نوعی در زمان امام عصر(عج) زندگی می کنیم، فقط تفاوتش این است که آنحضرت از دیدگان ما پوشیده است، اما حضور دارد و از احوال و کردار ما نیز آگاه است؛ ما باید نسبت به امام زمان خود شناخت و معرفت پیدا کنیم و انتظارات حضرت مهدی(عج) را از خود دریابیم و به آنها جامه عمل بپوشانیم، غیر از این باشد حیات و مرگ ما حیات و مرگ جاهلی است.
مرجع : خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)