خانه » همه » مذهبی » مقام پیامبر صلى الله علیه و آله

مقام پیامبر صلى الله علیه و آله


مقام پیامبر صلى الله علیه و آله

۱۳۹۳/۱۰/۲۰


۲۷۴ بازدید

براى آنکه حقیقت امر روشن گردد، توجه به چند نکته کلیدى در ابتدا لازم است:

یکم. متنعم بودن در بهشت، از وجود انسان سرچشمه مى گیرد. از این رو به بهشت رفتن انسان، به این معنا نیست که انسان را مى برند و در یک عالمى مى اندازند؛ بلکه حقیقت آن است که اصل تنعّم و تلذّذ انسان از کمال وجودى اش سرچشمه مى گیرد.

دوم. با توجه به نکته پیشین، مشخص مى گردد که بهشت در واقع بهشت ها است؛ چرا که انسان ها با توجه به مراتب متعدد وجودى و از جهت شدت و ضعف کمال، در کیفیت لقاى حق با اسماى رحمت، یکسان نخواهند بود. اگر من و شما- ان شاء اللَّه- با اسم رحیم خداوند، به لقاى او نایل شویم،

براى آنکه حقیقت امر روشن گردد، توجه به چند نکته کلیدى در ابتدا لازم است:

یکم. متنعم بودن در بهشت، از وجود انسان سرچشمه مى گیرد. از این رو به بهشت رفتن انسان، به این معنا نیست که انسان را مى برند و در یک عالمى مى اندازند؛ بلکه حقیقت آن است که اصل تنعّم و تلذّذ انسان از کمال وجودى اش سرچشمه مى گیرد.

دوم. با توجه به نکته پیشین، مشخص مى گردد که بهشت در واقع بهشت ها است؛ چرا که انسان ها با توجه به مراتب متعدد وجودى و از جهت شدت و ضعف کمال، در کیفیت لقاى حق با اسماى رحمت، یکسان نخواهند بود. اگر من و شما- ان شاء اللَّه- با اسم رحیم خداوند، به لقاى او نایل شویم،

بدون شک، دیگر به آن لقاى در آن درجه که امیرمؤمنان علیه السلام رسیده است، نمى رسیم. بنابراین بهشت او با بهشت ما متفاوت بوده و در یک درجه و مرتبه نخواهد بود.

سوم. این شدت و ضعف کمال وجودى در میان اولیا، امامان و پیامبران نیز وجود دارد و میان آنها تفاوت هست. این تفاوت، خود موجب مى شود که لقا تا لقا و در نتیجه مرتبه اى از بهشت با مرتبه دیگر، متفاوت شود. آنچه اجمالًا از روایات استفاده مى شود، آن است که رسول گرامى اسلام از سایر پیامبران برتر است؛ همچنان که امام صادق علیه السلام فرمود: «هیچ نبى از فرزند آدم تا حضرت محمد صلى الله علیه و آله نیست، مگر آنکه تحت لواى محمد صلى الله علیه و آله باشد» «1». مقام او از ائمه اطهار نیز بالاتر است؛ چنان که در روایات وارد شده که رسول اللَّه شاهد بر ائمه است و امامان علیهم السلام شاهدان خدا بر بندگان و حجت او در زمین اند؛ چنان که از امیرمؤمنان علیه السلام نقل شده است که: «مقصود خداى تعالى در آیه لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ «2»؛ تنها ما هستیم، رسول اللَّه شاهد بر ما است و ما شاهدان خدا بر بندگان و حجت او در زمین …».

علاوه بر آنکه در بسیارى از احادیث این حقیقت از سوى ائمه اطهار علیهم السلام نقل شده که همه در قیامت از اولین تا آخرین نفر، نیازمند شفاعت محمد صلى الله علیه و آله هستند. امام باقر علیه السلام فرمود: «کسى از اولین و آخرین نیست که در روز قیامت محتاج به شفاعت محمد صلى الله علیه و آله نباشد» «3» و اینها خود نشانگر برتر بودن کمال وجودى آن حضرت است. از این رو، مى توان نتیجه گرفت که رسول خدا در بهشت از درجه و مرتبه خاصى برخوردار است. نوع لقاى خاتم النبیین، به دلیل کمال وجودى مبارک خویش، با لقاى دیگران متفاوت است و از این رو بهشت او، بهشت دیگرى خواهد بود که درک آن و خصوصیات و آثار آن، از توان عقل محدود ما خارج است؛ ولى این بهشت آرزوى انبیا و اولیا و ائمه اطهار علیهم السلام است.

احمدا خود کیست اسپاه زمین ماه بین بر چرخ، بشکافش جبین

تا بداند سعد و نحسِ بى خبر دور توست این دور، نه دور قمر

دور توست، ایرا که موسىّ کلیم آرزو مى برد زین دورت مقیم «1»

از کتاب پرسمان دانشجویی – امام شناسی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد