۱۳۹۳/۰۶/۲۲
–
۳۳۷ بازدید
چرا به حضرت زهرا(س) ممتحنه می گویند؟
در مزار مفید وبرخی از دیگر منابع در زیارت حضرت این گونه آمده است السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَکِ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ بِهِ صَابِرَة. ( کتاب المزار- مناسک المزار(للمفید)، النص، ص: 178).سلام بر تو ای امتحان شده تو را آفریده ات قبل از آن که تو را بیافریند ( تولد دنیایی) امتحان نمود و تو را برای آنچه امتحان نمود صابر یافت . با توجه به ادامه زیارت و جه ممتحنه گفتن به آن حضرت سربلند بیرون آمدن از امتحان الهی است که در عوالم قبل نسبت به آن حضرتش شده البته این خصویت برای دیگر اولیای الهی نیز هست در ابتدای دعای ندبه نیز این گونه آمده است :
خدایا ستایش از آن توست بر آنچه جاری شد بدان قضا و قدر تو درباره بندگان مقربت.
آنانکه خالص گردانیدی آنان را برای خود و دین خود. چون انتخاب کردی برای آنها آن نعمت شایان و پایداری که نزد توست؛ آن نعمتی که زوال و نابودی برایش نیست، (و این) پس از آنی (بود که) با آنها شرط کردی تا کناره گیرند از درجات (و ریاستهای) این دنیای پست و از زیب و زیورش و آنها نیز این شرط تو را پذیرفتند و تو نیز وفای آنها به این شرط دانستی و پذیرفتیشان و مقرب درگاهشان کردی و از پیش برای ایشان نامی بلند و ثنایی آشکار مقرر کردی و بر ایشان فرشتگانت را فرو فرستادی و آنها را به وحی خود گرامی داشتی و به علم خود یاریشان کردی و واسطه درگاهت و وسیلهای به سوی خشنودیت قرارشان دادی.
خدایا ستایش از آن توست بر آنچه جاری شد بدان قضا و قدر تو درباره بندگان مقربت.
آنانکه خالص گردانیدی آنان را برای خود و دین خود. چون انتخاب کردی برای آنها آن نعمت شایان و پایداری که نزد توست؛ آن نعمتی که زوال و نابودی برایش نیست، (و این) پس از آنی (بود که) با آنها شرط کردی تا کناره گیرند از درجات (و ریاستهای) این دنیای پست و از زیب و زیورش و آنها نیز این شرط تو را پذیرفتند و تو نیز وفای آنها به این شرط دانستی و پذیرفتیشان و مقرب درگاهشان کردی و از پیش برای ایشان نامی بلند و ثنایی آشکار مقرر کردی و بر ایشان فرشتگانت را فرو فرستادی و آنها را به وحی خود گرامی داشتی و به علم خود یاریشان کردی و واسطه درگاهت و وسیلهای به سوی خشنودیت قرارشان دادی.