منافات آیه با امر به معروف و نهی از منکر
۱۳۹۳/۰۱/۲۶
–
۴۹۶ بازدید
آیا آیه “لکم دینکم و لی دین” با امر به معروف و نهی از منکر منافات ندارد؟
با سلام و سپاس از ارتباط و اعتماد شما به این مرکز لَکُمْ دینُکُمْ وَ لِیَ دینِ (کافرون/ 6 )
1. محتوا و پیام این آیه با امر به معروف و نهی از منکر منافاتی ندارد و در صدد بیان مطلب دیگری است .
2. از جمله شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکز احتمال تاثیر است و اگر در موردی احتمال تاثیر وجود نداشته باشد این دو واجب ساقط است .
3. این ایات که از زبان پیامبر ص به مشرکان خطاب می کند که نه شما معبود مرا عبادت مى کنید و نه من معبود شما را و (حال که چنین است) آیین شما براى خودتان، و آیین من براى خودم! در مورد آن گروهى از سران شرک و کفر است که تا پایان عمر هرگز ایمان نیاوردند و امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به حق و اسلام در انها تاثیری نداشته است .
4. گاهى چنین تصور شده که آخرین آیه این سوره که مى گوید: آئین شما براى خودتان، و آئین من براى خودم همان مفهوم صلح کل را دارد، و به آنها اجازه مى دهد که بر آئینشان بمانند، چرا که اصرار بر پذیرش آئین اسلام نمى کند! ولى این پندار بسیار سست و بى اساس است، زیرا لحن آیات به خوبى نشان مى دهد که این تعبیر نوعى تحقیر و تهدید است، یعنى آئین شما به خودتان ارزانى باد! و به زودى عواقب نکبت بار آن را خواهید دید، شبیه آنچه در آیه 55 سوره قصص آمده:
وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لا نَبْتَغِی الْجاهِلِینَ: مؤمنان هر گاه سخن لغوى را بشنوند از آن روى مى گردانند، و مى گویند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى خودتان، سلام بر شما (سلام وداع و جدایى) ما طالب جاهلان نیستیم! شاهد گویاى این مطلب صدها آیه قرآن مجید است که شرک را در تمام اشکالش مى کوبد، و از هر کارى منفورتر مى شمرد، و گناهى نابخشودنى مى داند.
(حال که چنین است) آیین شما براى خودتان، و آیین من براى خودم!
تفسیر نمونه، ج 27، ص: 386
1. محتوا و پیام این آیه با امر به معروف و نهی از منکر منافاتی ندارد و در صدد بیان مطلب دیگری است .
2. از جمله شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکز احتمال تاثیر است و اگر در موردی احتمال تاثیر وجود نداشته باشد این دو واجب ساقط است .
3. این ایات که از زبان پیامبر ص به مشرکان خطاب می کند که نه شما معبود مرا عبادت مى کنید و نه من معبود شما را و (حال که چنین است) آیین شما براى خودتان، و آیین من براى خودم! در مورد آن گروهى از سران شرک و کفر است که تا پایان عمر هرگز ایمان نیاوردند و امر به معروف و نهی از منکر و دعوت به حق و اسلام در انها تاثیری نداشته است .
4. گاهى چنین تصور شده که آخرین آیه این سوره که مى گوید: آئین شما براى خودتان، و آئین من براى خودم همان مفهوم صلح کل را دارد، و به آنها اجازه مى دهد که بر آئینشان بمانند، چرا که اصرار بر پذیرش آئین اسلام نمى کند! ولى این پندار بسیار سست و بى اساس است، زیرا لحن آیات به خوبى نشان مى دهد که این تعبیر نوعى تحقیر و تهدید است، یعنى آئین شما به خودتان ارزانى باد! و به زودى عواقب نکبت بار آن را خواهید دید، شبیه آنچه در آیه 55 سوره قصص آمده:
وَ إِذا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَ قالُوا لَنا أَعْمالُنا وَ لَکُمْ أَعْمالُکُمْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ لا نَبْتَغِی الْجاهِلِینَ: مؤمنان هر گاه سخن لغوى را بشنوند از آن روى مى گردانند، و مى گویند: اعمال ما براى ما و اعمال شما براى خودتان، سلام بر شما (سلام وداع و جدایى) ما طالب جاهلان نیستیم! شاهد گویاى این مطلب صدها آیه قرآن مجید است که شرک را در تمام اشکالش مى کوبد، و از هر کارى منفورتر مى شمرد، و گناهى نابخشودنى مى داند.
(حال که چنین است) آیین شما براى خودتان، و آیین من براى خودم!
تفسیر نمونه، ج 27، ص: 386