خانه » همه » مذهبی » منظور از”مقتسمين”در آيه 90سوره حجر چه كساني هستند؟

منظور از”مقتسمين”در آيه 90سوره حجر چه كساني هستند؟

منظور از”مقتسمين”در آيه 90سوره حجر چه كساني هستند؟

(كَمَا أَنزَلْنَا عَلى الْمُقْتَسِمِينَ).ترجمه:(ما بر آنها عذابى مى فرستيم ) همانگونه كه بر تجزيه گران (آيات الهى ) فرستاديم.برنامه هاى الهى بدون شك عموما حافظ منافع همه انسانها است ولى در ظاهر و نظر ابتدائى معمولا بعضى مطابق ميل ما است ، و بعضى بر خلاف ميل ما است ، و اينجاست كه مؤ منان راستين از مدعيان دروغين شناخته مى شوند، گروه اول همه را در بست مى پذيرند حتى آنجا كه ظاهرا به سود آنها نيست و مى گويند: كل من عند ربنا ((همه از ناحيه خدا است ))، و هيچگونه تجزيه و تقسيم و تبعيض در ميان احكام الهى قائل نيستند.اما آنها كه دلهاى بيمارى دارند و حتى مى خواهند دين و حكم خدا را به خدمت منافع خويش گيرند، تنها آن قسمتى را مى پذيرند كه به سود آنهاست و بقيه را پشت سر مى افكنند، آنها آيات قرآن و حتى گاهى يك آيه را تجزيه مى كنند،بخشى را كه در مسير تمايل خود مى بينند قبول كرده،و بخش ديگر را كنار مى گذارند.اين افتخار نيست كه همچون بعضى از اقوام گذشته نغمه (نؤ من ببعض و نكفر ببعض)ساز كنيم چرا كه همه دنيا پرستان همين كار را مى كنند،آنچه معيار شناخت پيروان حق از طرفداران باطل است،همان تسليم در مقابل آن بخش از فرمانها است كه با تمايلات و هوسها و منافع ظاهرى ما هماهنگ نيست،اينجاست كه سره از ناسره،و مؤ من از منافق،شناخته مى شوند.علاوه بر آنچه در بالا گفتيم تفسيرهاى ديگرى نيز براى (مقتسمين) ذكر كرده اند،حتى قرطبى در تفسيرش هفت تفسير براى اين كلمه ذكر كرده كه بسيارى از آنها نامناسب به نظر مى رسد ولى بعضى را كه بى مناسبت نيست ذيلا مى آوريم.از جمله اينكه جمعى از سران مشركان در ايام حج بر سر جاده ها و كوچه هاى مكه مى ايستادند و هر كدام از آنها به واردين سخنى درباره پيامبر و قرآن مى گفتند كه آنها را بد بين سازند، بعضى مى گفتند او مجنون است و آنچه مى گويد ناموزون ، بعضى مى گفتند او ساحر است و قرآنش نيز بخشى از سحر او است،بعضى او را شاعر مى خواندند و آهنگ روح بخش اين آيات آسمانى را به دروغ،شعر مى شمردند،بعضى پيامبر را كاهن معرفى مى كردند، و اخبار غيبى قرآن را، يكنوع كهانت،و از اين رو آنها را (مقتسمين) ناميدند چرا كه جاده و گذرگاه هاى مكه را ميان خود با برنامه حساب شده اى تقسيم كرده بودند.و مانعى ندارد كه هم اين تفسير و هم تفسيرى كه گفتيم هر دو، در مفهوم آيه جمع باشد.

منبع:

تفسير نمونه ج11ص136و137

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد