خانه » همه » مذهبی » منظور از«همزات شياطين» كه درآيه 97سوره مومنون آمده چيست؟

منظور از«همزات شياطين» كه درآيه 97سوره مومنون آمده چيست؟

(وَ قُل رَّب أَعُوذُ بِك مِنْ هَمَزَتِ الشيَطِينِ)
(همزات ) جمع (همزه ) به معنى دفع و تحريك با شدت است ، و اگر به حرف همزه ، (همزه ) مى گويند، به خاطر آنست كه از انتهاى گلو با شدت بيرون مى آيد، و به گفته بعضى از مفسران (همز) و (غمز) و (رمز) هر سه يك معنى را مى رساند، منتهى (رمز) به مرحله خفيف و (غمز) از آن شديدتر و (همز) نهايت شدت را بيان مى كند.و با توجه به اينكه شياطين ، جمع است ، همه شيطانهاى آشكار و پنهان ، انس و جن را شامل مى گردد.
در تفسير على بن ابراهيم مى خوانيم كه امام (عليه السلام ) در معنى آيه (قل رب اعوذ بك من همزات الشياطين) فرمود: هو ما يقع فى قلبك من وسوسة الشيطان : (منظور از آن ، وسوسه هاى شيطانى است كه در قلب تو مى افتد).
آنجا كه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) با داشتن مقام عصمت و مصونيت الهى چنين تقاضائى را از خدا مى كند تكليف ديگران روشن است ، بايد همه مؤ منان از پروردگار كه مالك و مدبر آنها است بخواهند لحظه اى آنها را به حال خودشان وامگذارند نه تنها تحت تاءثير وسوسه شياطين قرار نگيرند بلكه در مجلس آنها نيز حضور نيابند.
به اين ترتيب همه رهروان راه حق بايد به طور مداوم از القائات شيطانى بر حذر باشند و هميشه خود را از اين نظر در پناه او قرار دهند.

منبع:

تفسير نمونه ج14 ص307و308

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد