خانه » همه » مذهبی » منظور از اعجاز عددي قران چيست؟

منظور از اعجاز عددي قران چيست؟

برخى از نويسندگان و صاحب‏نظران در چند دهه اخير بعد ديگرى براى اعجاز قرآن بيان كرده ‏اند كه همان اعجاز عددى قرآن است. اينان ادعا مى‏ كنند كه يك نظم رياضى بر قرآن حاكم است. با ظهور رايانه‏ هايى كه مى ‏تواند حساب‏هاى بسيار زيادى را در مدت زمان كمى و با دقت بالائى انجام دهد، پرده از روى نظم رياضى قرآن برداشته شده و اعجاز اين كتاب مقدس بار ديگر بر جهانيان ثابت گرديد.
به عنوان مثال برخي صاحبنظران قرآني كوشش هايي براي كشف معانى و اسرار حروف مقطعه قرآن صورت داده و ثابت كرده اند كه رابطه نزديكى ميان حروف مذكور، با حروف سوره‏اى كه در آغاز آن قرار گرفته ‏اند، وجود دارد. مثلا ثابت كرده اند در سوره «ق» و سوره «ص»، نسبت حرف “ق” و “ص” از تمام سوره هاي قرآن بيشتر است. برخي ديگر تلاش كرده اند نظم رياضي تكرار واژ ها را در قرآن ثابت كنند. براي مثال:
واژه دنيا 115 بار و واژه آخرت نيز 115 بار آمده است.
واژه شياطين و ملائكه هر كدام 68 بار در قرآن آمده است.
واژه حيات و مشتقات آن و نيز واژه موت 145 بار در قرآن آمده است.[1] اين صاحبنظران با توجه به اين توازن در كلمات قرآن ثابت مى ‏كنند كه امكان ندارد قرآن، جز وحى الهى باشد. چرا كه اين نظم و توازن فوق قدرت انسان و بالاتر از عقل بشرى است. هم چنين مي توان ادعاي تحريف قرآن را با استناد به اين موضوع رد كرد.
برخي قرآن پژوهان با استناد به دلايلي اعجاز عددي قرآن را رد مي كنند، از جمله:
   1. در اين محاسبات خطاهايي وجود دارد و نمي توان به آنها اطمينان حاصل كرد.
   2. بر فرض كه توازن و تناسبى در تكرار واژه ‏هاى قرآن باشد، اين به تنهايى معجزه بودن قرآن را ثابت نمى‏ كند، زيرا مشابه اين امور در كارهاى بشرى وجود دارد.
   3. در كتاب و سنّت هيچ اشاره و كنايه ‏اى به وجود نظم رياضى در قرآن ديده‏ نمي شود. حتي در هيچ جاي قرآن به صورت تلويحي نيز به اين گونه كاوش ها دعوت نشده ايم.
برخي نيز صحت و سقم اين مطالب را نيازمند تحقيقات بيشتر مي دانند. از سخنان موافقان و مخالفان اعجاز عددي قرآن استفاده مى ‏شود كه نظم رياضى قرآن در برخي موارد مورد پذيرش موافقان و مخالفان اعجاز عددى واقع شده است، اما به صورت موجبه كليه (يعنى در همه موارد ادعا شده) مورد قبول نيست. نظم رياضى قرآن (در همان موارد محدودى كه وجود دارد و مورد پذيرش طرفين است) يك مطلب شگفت‏ انگيز است، چرا كه يك فرد امّى و درس ناخوانده در طى 23 سال كتابى با نظم خاص رياضى آورده است كه در حالات روانى مختلف مثل جنگ و صلح و در مكان‏ها و زمان‏هاى متفاوت آورده شده است. (نه مثل يك دانشمند فارغ از همه چيز كه در يك كتابخانه، با آرامش، كتابى منظم تدوين مى‏ كند) و مطالبى عالى و همراه با فصاحت و بلاغت در آن وجود دارد.
امّا آيا مى ‏توان ادعا كرد كه اين نظم رياضى، اعجاز قرآن را نيز ثابت كند؟
از آنجا كه نظم رياضي قرآن در تمام موارد قابل اثبات نيست و تنها در برخي موارد چنين نظمي مشاهده شده است، نمي توان نام اعجاز بر آن نهاد. هم چنين از آنجا كه در كتاب و سنت هيچ اشاره اي به چنين اعجازي نشده است نمي توان تنها با تكيه بر موارد محدود، اعجاز قرآن را در رياضيات ثابت كرد.
بنابراين تنها مي توان گفت اعجاز عددي قرآن فعلا قابل اثبات قطعي نيست، اما اين مساله به معناي رد كامل اين نظريه نيز نمي باشد، بلكه تنها نياز به تحقيقات و بررسي هاي بيشتر را لازم مي داند.[2]

پي نوشت:
[1] .براي مطالعه بيشتر درباره توازن واژگان قرآن رجوع كنيد به “اعجاز عددي در قرآن كريم، عبدالرزاق نوفل، ترجمه مصطفي حسيني طباطبايي، نشر ناشر، تهران،1362ش.”
[2] . پژوهشى در اعجاز علمى قرآن، كتاب مبين، رشت، 1381،ص: 232-219

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد