خانه » همه » مذهبی » منظور از «فيما تركت»[مؤمنون/100] كه كافران در آستانه مرگ تقاضا ميكنند چيست؟

منظور از «فيما تركت»[مؤمنون/100] كه كافران در آستانه مرگ تقاضا ميكنند چيست؟

(حَتى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْت قَالَ رَب ارْجِعُونِ)*(لَعَلى أَعْمَلُ صلِحاً فِيمَا تَرَكْتَ كلا إِنَّهَا كلِمَةٌ هُوَ قَائلُهَا وَ مِن وَرَائهِم بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ) مومنون 99-100

در آيات فوق خوانديم كه كافران در آستانه مرگ تقاضا مى كنند كه آنها را بازگردانند تا (در آنچه ترك گفته اند) عمل صالح انجام دهند.
بعضى معتقدند (فيما تركت ) در اينجا اشاره به اموالى است كه از آنها به يادگار مى ماند كه در تعبيرات معمولى نيز از آن به (تركه ميت ) تعبير مى شود.
حديثى كه از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده است شاهدى بر اين معنى است،آنجا كه فرمود:(من منع قيراطا من الزكوة فليس بمؤ من و لا مسلم و هو قوله تعالى رب ارجعون لعلى اعمل صالحا فيما تركت):(كسى كه قيراطى از زكات را ندهد نه مؤ من است و نه مسلمان و سخن خداوند رب ارجعون …) نيز همين را مى گويد.
در حالى كه بعضى ديگر معنى وسيعترى براى آن قائلند و (ما تركت ) را اشاره به تمام اعمال صالحى كه ترك گفته مى دانند، يعنى : خداوندا! مرا باز گردان تا اعمال صالحى را كه ترك كرده ام جبران كنم ، و حديثى كه در بالا نقل كرديم چنانچه از قبيل بيان مصداق روشن باشد منافاتى با اين تفسير وسيع و جامع ندارد و با توجه به اينكه اين گونه افراد از تمام فرصتهائى كه از دست داده اند پشيمان مى شوند و ميل دارند همه را جبران كنند، تفسير دوم صحيحتر به نظر مى رسد.
ضمنا تعبير به (لعل ) در جمله (لعلى اعمل صالحا) (شايد عمل صالحى انجام دهم) ممكن است اشاره به اين باشد كه اين افراد آلوده و منحرف از وضع آينده خود نيز اطمينان كامل ندارند و كم و بيش مى دانند كه اين ندامت و پشيمانى معلول شرائط خاصى است كه در آستانه مرگ براى آنها پيدا شده است و اى بسا اگر باز گردند همان روش گذشته راادامه خواهند داد و حقيقت نيز همين است .

منبع:

تفسير نمونه ج14 ص313

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد