خانه » همه » مذهبی » منظور از (..فَاعْتَبرُوا يَأُولى الاَبْصرِ)در آيه دوم سوره حشر چيست؟و”اولي الابصار”چه كساني هستند؟

منظور از (..فَاعْتَبرُوا يَأُولى الاَبْصرِ)در آيه دوم سوره حشر چيست؟و”اولي الابصار”چه كساني هستند؟

(…. فَاعْتَبرُوا يَأُولى الاَبْصرِ)

(اعتبروا) از ماده (اعتبار) در اصل از (عبور) گرفته شده كه به معنى گذشتن از چيزى است به سوى چيز ديگر،و اينكه به اشك چشم (عبرة) گفته مى شود به خاطر عبور قطرات اشك از چشم است،و (عبارت) را از اين رو عبارت مى گويند كه مطالب و مفاهيم را از كسى به ديگرى منتقل مى كند، و اطلاق (تعبير خواب) بر تفسير محتواى آن به خاطر اين است كه انسان را از ظاهر به باطن آن منتقل مى سازد.
و به همين مناسبت به حوادثى كه به انسان پند مى دهد (عبرت) مى گويند،چرا كه انسان را به يك سلسله تعاليم كلى رهنمون مى گردد و از مطلبى به مطلب ديگر منتقل مى كند.
تعبير به (اولى الابصار) (صاحبان چشم ) اشاره به كسانى است كه حوادث را به خوبى مى بينند، و با چشم باز موشكافى مى كنند، و به عمق آن مى رسند. (واژه (بصر) معمولا به عضو بينائى و (بصيرت) به درك و آگاهى درونى گفته مى شود).در حقيقت (اولى الابصار) كسانى هستند كه آمادگى گرفتن درسهاى عبرت دارند، لذا قرآن به آنها هشدار مى دهد كه از اين حادثه بهره بردارى لازم كنيد.شك نيست كه منظور از گرفتن (عبرت) اين است كه حوادث مشابه را كه از نظر حكم عقل يكسانند بر هم مقايسه كنند، مانند مقايسه حال كفارو پيمان شكنان ديگر بر يهود بنى نضير، ولى هرگز اين جمله ارتباطى با (قياسات ظنى) كه بعضى در استنباط احكام دينى از آن استفاده مى كنند ندارد، و تعجب است كه بعضى از فقهاى اهل سنت براى اثبات اين مقصود از آيه فوق استفاده كرده اند هر چند بعضى ديگر بر آن ايراد گرفته اند.
خلاصه اينكه : منظور از عبرت و اعتبار در آيه فوق انتقال منطقى و قطعى از موضوعى به موضوع ديگر است نه عمل كردن به پندار و گمان .
منبع:
تفسير نمونه ج 23 ص491و492.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد