خانه » همه » سلامت » منوراژی چیست؟

منوراژی چیست؟

تشخیص و درمان منوراژی

منوراژی‌ (menorrhagia) منوراژی‌ یک‌ اختلال‌ نسبتاً شایع‌ که‌ مشخصه‌ آن‌ خونریزی‌ قاعدگی‌ بیش‌ از معمول‌ یا طولانی‌تر از معمول‌ است‌. میانگین‌ میزان‌ از دست‌ دادن‌ خون‌ در طی‌ یک‌ دوره‌ قاعدگی‌ طبیعی‌ حدود 50 سی‌سی‌ است‌. در حالت‌ منوراژی‌ میزان‌ دفع‌ خون‌ ممکن‌ است‌ 75 سی‌سی‌ یا بیشتر باشد.

185100ea 1675 43ce 9e8a ed79f5d4cf72 - منوراژی چیست؟

منوراژی چیست؟

منوراژی یک اصطلاح پزشکی برای دوره های قاعدگی با خونریزی غیر طبیعی و طولانی مدت است . اگرچه خونریزی شدید قاعدگی یک نگرانی شایع است اما اکثر خانم ها خونریزی غیر طبیعی که به عنوان منوراژی شناخته می ‎شود را تجربه نمی‎ کنند.

فرد مبتلا به منوراژی ، به دلیل خونریزی بیش از حد ، توانایی انجام فعالیت های روزمره خود را نخواهد داشت و بنابراین اگر در دوره قاعدگی خود خونریزی غیر معمولی دارید ، با پزشک تان در این زمینه مشورت کنید زیرا روش های درمانی موثری برای درمان منوراژی وجود دارد.1
 

علائم منوراژی

علائم و نشانه های منوراژی عبارتند از:

نیاز مکرر به تعویض نوار بهداشتی در دوره قاعدگی

فرد مبتلا به منوراژی برای کنترل دوره قاعدگی خود نیازمند استفاده از تعداد بیشتری نوار بهداشتی خواهد بود

فرد در طول شب برای تعویض نوار بهداشتی مکررا از خواب بیدار خواهد شد

فرد مبتلا به منوراژی، بیش از یک هفته خونریزی خواهد داشت

محدود کردن فعالیت های روزانه به دلیل خونریزی شدید در قاعدگی

علائم کم خونی مانند خستگی یا تنگی نفس.1
 

علل منوراژی

 

• کمبود مزمن آهن

از دست دادن بیش از 60 میلی لیتر خون قاعدگی علت معمول کمبود مزمن آهن در زنان می باشد آنزیم های حاوی آهن موجود در بدن قبل از تغییر در خون از بدن دفع می شوند(کم خونی یا آنمی).فقدان این آنزیم های وابسته به آهن منجر به متابولیسم با انرژِی پایین در لایه پوشاننده داخلی رحم و از دست دادن خون فراوان می گردد.
 
27(39) - منوراژی چیست؟
 

• عدم تخمک گذاری

در یک دوره قاعدگی طبیعی پس از تخمک گذاری فولیکول نگهدارنده تخمک به جسم زرد تبدیل شده که در تخمدان باقی مانده و پروژسترون تولید می کند پروژسترون هورمونی است که در نیمه سیکل قاعدگی ترشح شده و مانع بازسازی مجدد آندومتر(لایه داخلی رحم که هرماه طی قاعدگی فرو می ریزد)می گردد.
 
هنگامی که تخمک گذاری انجام نشود رشد جسم زرد دچار نقصان گردیده و پروژسترون به مقدار کافی ترشح نمی شود و بافت اضافی آندومترنیز انباشته شده و منجر به افزایش خونریزی می گردد.
 

• فیبروئیدها

تومورهای خوش خیم رحم یا فیبروئید ها می توانند نشانه ای از افزایش نسبت استروژن به پروژسترون باشند استروژن هورمونی که در نیمه اول دوره قاعدگی ترشح می شود رشد بافت رحمی را افزایش می دهد.
 

• آندومتریوزیس

به صورت طبیعی در نیمه اول سیکل قاعدگی استروژن باعث ضخیم شدن پوشش داخلی رحم و آماده سازی آن برای جایگزینی تخمک لقاح یافته می گردد اگر لقاح صورت نگیرد پوشش اضافه شده از رحم  جدا شده و در خونریزی قاعدگی دفع می شود.
 
زمانی که میزان استروژن زیاد است ممکن است این بافت ساخته شده به صورت برعکس  و بیرون از لوله های فالوپ و به درون حفره لگن وارد شده و سپس به بافت های دیگر متصل شود هرماه این بافت پیوند شده مانند حالتی که در رحم باشد عمل کرده ضخیم می شود کنده میشود و بافت های دیگری را جایگزین کرده و سر انجام باعث درد، انقباضات و افزایش بیش از حد خون قاعدگی می گردد.
 

• عفونت لگنی

عفونت لگن منجر به تخریب بافت رحم شده و در نتیجه افزایش خون قاعدگی را باعث می گردد.
 

• جسم داخل رحمی

IUD  می تواند علت آسیب موضعی ماندگار پوشش داخلی رحم باشد.
 

• کم کاری تیروئید

هورمون های تیروئیدی متابولیسم سلول های بدن را تنظیم می نمایند از علائم معمول کم کاری خفیف تیروئید در زنان قاعدگی طولانی و با خونریزی زیاد و کاهش فواصل بین دوره های قاعدگی می باشد.
 

 اختلالات در روند بیوشیمیایی آندومتر(پوشش داخلی رحم)

روندهای بیوشیمیایی آندومتر ذخایر اسید آراشیدونیک که یک اسید  چرب ضروری است را کنترل می نمایند. اسید آراشیدونیک در ساخت پروستاگلاندین های سری 2 که مولکول های شبه هورمونی با اثر ایجاد التهاب می باشند به کار می رود.
 
در آندومتر زنان مبتلا به منوراژی اسید آراشیدونیک بیش از حد معمول تجمع یافته و منجر به تولید میزان زیادی پروستاگلاندین سری 2 می گردد میزان بالای اسید آراشیدونیک از عوامل اصلی خونریزی بیش از حد و همچنین انقباضات رحمی می باشد.2
 

عوارض منوراژی

خونریزی بیش از حد یا طولانی مدت قاعدگی می ‎تواند منجر به بروز سایر شرایط پزشک شود ، از جمله:

28(28) - منوراژی چیست؟
 

کم خونی

منوراژی ممکن است باعث بروز کم خونی در فرد شود. تعداد گولبول های قرمز در گردش خون توسط هموگلوبین اندازه گیری می‎شود. هموگلوبین پروتئینی است که سلول های قرمز خون را قادر به اکسیژن رسانی به بافت ها می کند.

کم خونی و فقر آهن در حالی رخ می ‎دهد که بدن با استفاده از آهن سعی در ساخت هموگلوبین خون داشته باشد که منوراژی باعث کاهش آهن می ‎شود و خطر کم خونی و فقر آهن را افزایش می ‎دهد.

علائم و نشانه های کم خونی شامل رنگ پریدگی ، ضعف و خستگی است . اگرچه رژیم غذایی در کم خونی نقش به سزایی دارد اما منوراژی باعث کاهش شدید این ماده معدنی می ‎شود .
 

درد شدید

علاوه بر خونریزی شدید در دوره قاعدگی ، منوراژی باعث بروز درد شدید نیز خواهد شد که این وضعیت نیازمند معاینه پزشک خواهد بود.3
 

تشخیص منوراژی

پزشک برای تشخیص علت خونریزی شدید ، از شما در رابطه با تاریخچه پزشکی و چرخه قاعدگی سوال هایی خواهد پرسید و همچنین در این رابطه که در طول دوره قاعدگی خود، خونریزیتان تا چه حد سنگین بوده و تا چه میزان نیازمند محافظت های بهداشتی بوده اید نیز از شما سوال هایی پرسیده خواهد شد .

پزشک شما معاینات فیزیکی به عمل خواهد آورد و ممکن است یک یا چند آزمایش مانند موارد زیر بر روی شما انجام دهد :
 

آزمایش خون

آزمایش خون به منظور ارزیابی میزان آهن خون و ارزیابی سایر شرایط مانند اختلالات تیروئیدی یا ناهنجاری های لخته شدن خون انجام می ‎گیرد.
 

تست پاپ اسمیر

در این آزمایش سلول های رحمی برای شناسایی عفونت ، التهاب یا عوامل بروز سرطان، جمع آوری و آزمایش می ‎شوند.
 

بیوپسی آندومتر

این امکان وجود دارد که یک نمونه از بافت داخل رحم شما گرفته و توسط یک آسیب شناس بررسی شود .
 

سونوگرافی

در این روش از امواج صوتی برای تولید تصاویری از رحم ، تخمدان ها و لگن استفاده می‎ شود .

براساس نتایج آزمایشات اولیه، ممکن است پزشک انجام آزمایش های دیگری را توصیه کند ، از جمله:
 

سونوهیستوگرافی

در این آزمایش مایعی توسط یک لوله و از طریق واژن و دهانه رحم به داخل رحم تزریق می ‎شود و سپس پزشک برای شناسایی مشکل در لایه های رحم، از سونو گرافی استفاده می ‎کند.
 

هیستروسکوپی

این معاینه شامل قرار دادن یک وسیله نازک و روشن از طریق واژن و دهانه رحم به رحم است که به پزشک اجازه می‎دهد داخل رحم را مشاهده کند.

پزشکان با انجام این آزمایشات موفق به تشخیص علت بروز منوراژی در بیمار خواهند شد.3

29(21) - منوراژی چیست؟

درمان منوراژی

اگر نشانه ای از یک بیماری زمینه ای وجود نداشته باشد، درمان این اختلال چندان ضروری نیست، با این وجود بسیاری از زنان ترجیح می دهند با درمان این اختلال بتوانند راحت تر به کار های روزمره خود بپردازند.

اگر مشکل بسیار شدید باشد ممکن است پزشک برای منظم کردن پریود شما از دارو استفاده کند. این دارو ها می توانند هورمونی و یا غیر هورمونی باشند.

درمان های هورمونی شامل قرص های پیشگیری از بارداری می شوند

پروژستوژن در منظم کردن دوره های قاعدگی می تواند موثر باشد اما در میزان خونریزی تاثیری ندارد.

درمان های غیر هورمونی که می توانند خونریزی را تا نصف کاهش دهند.

دارو های ضد التهابی غیر استروئیدی که خونریزی های ماهانه را تا یک سوم کاهش می دهند.

میرنا (Mirena – آی ‌یو دی همراه با پروژسترون) که برای اکثر زنان راه حل مناسبی به شمار می رود.

از بین بردن بافت سطحی رحم به کمک لیزر یا حرارت و یا برداشتن کامل رحم که این دو روش در خونریزی های بسیار شدید و برای افرادی که مایل به بچه دار شدن نیستند مناسب است.

اگر قاعدگی سنگین به علت یک بیماری زمینه ای باشد، درمان بیماری زمینه ای می تواند به حل مشکل پریود های شدید کمک کند.

اگر فرد بیمار به کم خونی مبتلا شود، پزشک برای بیمار داروهای درمان کم خونی نیز تجویز می کند.4

پینوشتها
1.www.namnak.com
2.www.beytoote.com
3.www.pezeshk.us
4.www.coca.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد