مهدویت با نگاه آینده پژوهی به ترسیم نقشه راه جهان می پردازد
۱۳۹۳/۱۰/۱۴
–
۴۷ بازدید
در نشست “تحلیل آینده پژوهانه از روندهای جهانی حاکمیت صالحان” عنوان شد؛
مهدویت با نگاه آینده پژوهی به ترسیم نقشه راه جهان می پردازد
خبرگزاری شبستان: مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی، آینده پژوهی را ابزار مناسبی برای مباحث مهدویت دانست و گفت: آینده پژوهی نقشه آینده جهان است، چرا که آینده پژوهان جهان را مکان بهتری برای زندگی می دانند.
خبرگزاری شبستان: هم اندیشی “تحلیل آینده پژوهانه از روندهای جهانی حاکمیت صالحان” با حضور حجج اسلام محمدتقی ربانی و رحیم کارگر روز گذشته ۱۳ دی در دانشگاه صنعتی اصفهان و به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد.
مهدویت با نگاه آینده پژوهی به ترسیم نقشه راه جهان می پردازد
خبرگزاری شبستان: مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی، آینده پژوهی را ابزار مناسبی برای مباحث مهدویت دانست و گفت: آینده پژوهی نقشه آینده جهان است، چرا که آینده پژوهان جهان را مکان بهتری برای زندگی می دانند.
خبرگزاری شبستان: هم اندیشی “تحلیل آینده پژوهانه از روندهای جهانی حاکمیت صالحان” با حضور حجج اسلام محمدتقی ربانی و رحیم کارگر روز گذشته 13 دی در دانشگاه صنعتی اصفهان و به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد.
این هم اندیشی، از سلسله نشست های چهارمین همایش گفتمان مهدویت با محوریت آثار آیت الله صافی گلپایگانی است که تا نیمه اول سال 94 در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می شود.
حجتالاسلام محمدتقی ربانی در ابتدای این هم اندیشی بر تعامل دو عرصه آموزش و پژوهش تأکیدکرد و گفت: در یک تعریف، مهدویت مختص شیعیان است؛ در تعریف دیگر دامنه آن به اهل سنت و در تعاریف دیگر که گسترده تر است مهدویت به عنوان یک موعودی و منجی که در همه ادیان به آن بشارت داده شده و جهان را پر از عدل می کند، و دو عنصر ظلم ستیزی و تحقق حق در آن وجود دارد و یک بحث جهانی است. همه فرق و ادیان توحیدی و آسمانی را در برمی گیرد.
وی در ادامه، مهدویت را خمیرمایه تمامی حرکت ها و جنبش های حق و باطل دانست و بیان داشت: حتی گروه ها و جریان های تکفیری که امروز در بسیاری از کشورها فعالیت می کنند، به نوعی خود را مرتبط با مهدویت می کنند، جریانی که امروز به نام داعش فعالیت می کند، برخی مدعیانی که در ایران و عراق هستند و مناطق دیگری چون حوزه بالکان، آلمان، گرجستان …نیز از این دسته از گروه ها می باشند.
مدیر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در پایان اظهار امیدواری کرد که ما بتوانیم مهدویت را با نگاه جهانی ارائه کنیم.
حجت الاسلام رحیم کارگر در ادامه این هم اندیشی با بیان اینکه مهدویت یک سرمایه واقعی است که تمام نمای آینده ماست و صرفا یک باور نیست، اظهارداشت: مهدویت یک سرمایه و فرجامی است که باید، ما شیعیان از این فرصت بهترین بهره را ببریم، مهدویت با تمامی حوزه ها ارتباط دارد، حتی با حوزه های فناوری و صنعت؛ چرا که بسیاری از اتفاقاتی که در روایات بیان شده است، می تواند از منظر فناوری مورد واکاوی قرار گیرد، بنابراین مهدویت می تواند حتی منجر به تولید علم در حوزه صنعت منجر شود، ما باید یک حلقه وصلی بین خودمان و عصر ظهور برقرار نماییم و یا در مسیر آن قرار بگیریم و مدل سازی کنیم.
وی آینده پژوهی را ابزار مناسبی برای مباحث مهدویت دانست و بیان داشت: آینده پژوهی نقشه آینده جهان است، چرا که آینده پژوهان به دنبال این هستند که جهان مکان بهتری برای زندگی و سود رساندن به مردم باشد، امروزه در تمامی کشورها، آینده پژوهی یک مسئله حل شده است و آنها با پژوهش و مطالعه آینده، در بسیاری از حوزه ها پیشگام هستند.
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی ادامه داد: از منظر آینده پژوهی به مهدویت نگاه کردن، مولفه های زیادی را برای ما به وجود می آورد به طوری که دیتور یکی از آینده پژوهان برجسته، آینده را برآمده از چهار مولفه اقدامات، تصویرها، رویدادها و روندها می داند.
حجت الاسلام کارگر با اشاره به شش کلان روند در حوزه مهدویت، تصریح کرد: در بحث امروز ما با روندها کار داریم؛ چرا که به دنبال کلان روندهای حوزه مهدویت هستیم که در حوزه حاکمیت صالحان نقش دارند. امروزه عموم آینده پژوهان شش کلان روند پیشرفت فناوری و تکنولوژی، رشد اقتصادی، افزایش تحرک، بهبود سلامت بشر، زوال محیط زیست و افزایش فرهنگ زدایی را بیان می کنند.
وی ادامه داد: در بحث مهدویت کلان روندهایی داریم که اگر آنها را بشناسیم بهتر از این افراد می توانیم آینده مطلوب را رقم بزنیم که البته متاسفانه ما توجه کمتری به این مباحث داریم، بنابراین کلید موفقیت در استفاده از ابزار آینده پژوهی است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به برخی از این کلان روندهای حوزه مهدویت اظهارداشت: کلان روند جریان ها و گروه های جهانی که شکل می گیرد مثل جریان فسق جهانی، جریان خلافت بنی العباس؛ کلان روند افراد و اشخاص مانند شخصیت های محوری و کلان روند حوادث و رویدادها مانند شورش ها و قیام ها و کلان روندهای دیگر… از این دسته هستند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی