خانه » همه » مذهبی » مهدویت سبک زندگی هر روز ما است نه فقط افق بلندمدت تاریخی!

مهدویت سبک زندگی هر روز ما است نه فقط افق بلندمدت تاریخی!


مهدویت سبک زندگی هر روز ما است نه فقط افق بلندمدت تاریخی!

۱۳۹۵/۰۲/۰۵


۵۸ بازدید

مهدویت سبک زندگی هر روز ما است نه فقط افق بلندمدت تاریخی!



فرهنگ مهدویت همان فرهنگ اسلام ناب است. اسلامی که وقتی به عنوان یک نقشه راه برای یک سالک وارد صحنه می شود، هم نقشه راه برای زندگی او آورده، هم راهبری را به او معرفی کرده که به مقصدش برساند.

مهدویت سبک زندگی هر روز ما است نه فقط افق بلندمدت تاریخی!



فرهنگ مهدویت همان فرهنگ اسلام ناب است. اسلامی که وقتی به عنوان یک نقشه راه برای یک سالک وارد صحنه می شود، هم نقشه راه برای زندگی او آورده، هم راهبری را به او معرفی کرده که به مقصدش برساند.

حجت الاسلام علی صدوقی، کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اتمام مراسم معنوی اعتکاف درباره نحوه بهره مندی از فرصت اعتکاف برای معرفت بیشتر و ارتباط وثیق تر با امام مهدی عجل الله تعالی فرجه تصریح کرد: یک بحث عمومی در رابطه با «ارتباط اعتکاف با مهدویت» مطرح است مبنی بر این که ما در درجه ی اول باید فرهنگ مهدویت را بشناسیم و قلمرو آن را بدانیم.

وی افزود: این فرهنگ به اشتباه چنین مطرح شده که صرفا از مباحثی بحث می کند که مربوط به حضرت مهدی علیه السلام می شود و بس؛ آن هم در حوزه تاریخی! مسایلی از این دست که حضرت (عج) چه زمانی به دنیا آمدند؟ چگونه به امامت رسیدند؟ غیبت صغری چگونه آغاز شد؟ یا در آخرالزمان چه اتفاقاتی می افتد؟ حکومت مهدوی چگونه تشکیل می شود؟ و … . در صورتی که ما وقتی به بحث مهدویت روی می آوریم در واقع یک اصل مهم را مدنظر قرار داده ایم که نظام زندگی ما را در عرصه کنونی شکل می دهد.

کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت در این رابطه گفت: نظام زندگی ما شامل ابعاد گوناگونی از جمله فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می شود و حتی زیست محیطی و نوع تعاملی که ما باید با محیط زیست برقرار کنیم با وجودی به نام «امام» در تمام شئون و اجزا ارتباط دارد. لذا وقتی می گویم «مهدویت» یعنی «امامت» و چون «امام» در همه ی عرصه های زندگی ما نقش فعال دارد، پس به یک اعتبار می توان گفت «امامت» مبین و توضیح دهنده اسلام ناب محمدی است.

حجت الاسلام صدوقی در تبیین این مسئله ابراز کرد: لذا فرهنگ مهدویت همان فرهنگ اسلام ناب است. اسلامی که وقتی به عنوان یک نقشه ی راه برای یک سالک وارد صحنه می شود، هم نقشه ی راه برای زندگی او آورده، هم راهبری را به او معرفی کرده که او را به مقصد برساند.

وی در ادامه با اشاره به فلسفه ی عبادت انسان (از جمله عبادتی مانند اعتکاف) گفت: ما چرا عبادت می کنیم؟ «عبادت» به ما انرژی می دهد که بتوانیم زندگی خودمان را انتظام ببخشیم. «عبادت» به ما هویتی می بخشد که ما راه را گم نکنیم، مقصد را فراموش نکینم و در برخورد با موانع مقاومت مان افزایش یافته و بتوانیم از موانع عبور کنیم و با برنامه، زندگی خود را نظم ببخشیم.

این کارشناس مهدوی تصریح کرد: بنابراین «عبادت» یک امر مجرد جدای از زندگی نیست که ما را به رُهبانیت دعوت کند. «عبادت» یک انرژی ای در ما تزریق می کند تا بتوانیم با قدرت بالاتر در برخورد با زندگی، بهترین نوع مدیریت را در مسیر درک مراتبی از عبودیت الهی از خود بروز دهیم.

حجت الاسلام صدوقی در ادامه یادآور شد: اگر خداوند انسان را خلق کرده و برای او هدفی در نظر گرفته که مسلما بهترین هدف را هم در نظر گرفته است باید دید آن هدف چیست؟ قرآن در این زمینه می فرماید: «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون»؛ پس ما اگر بخواهیم زندگی را تعریف کنیم، می گوییم زندگی ای زیبا و ارزش آفرین است که ما را در مسیر عبودیت الله راهبری کند.

حالا چه کسی می تواند این عبودیت و بندگی را به صورت شایسته بروز دهد؟ کسی که دستش در دست راهنمایی باشد که هم هدف را می شناسد، هم راه رسیدن به هدف را می داند، هم موانع راه را می شناسد و هم طریق عبور از موانع را می داند. در آموزه های ما به چنین شخصی «امام معصوم» گفته می شود. خداوند در هر عصری حجت و امامی را قرار داده است که ما به استناد رهنمودهای آن حجت، حقیقت عبودیت را درک کنیم.

کارشناس تربیتی مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: عباداتی همچون اعتکاف نیز بستری است برای این که انسان خلوتی با خود و خدا داشته باشد تا به برخی ارزش ها دسترسی پیدا کند از جمله این که نخست؛ «خود را محاسبه و ارزش یابی کند»، «هدف خود را دوباره ببیند و موقعیت خود را بسنجد که چقدر با آن هدف فاصله دارد؟» یعنی فاصله ی بین آنچه که هستم و آنچه که باید باشم را درک کند. چرا که درک این فاصله باعث می شود که انگیزه حرکت در او شکل بگیرد.

حجت الاسلام صدوقی در بخش پایانی سخنان خود رابطه «اعتکاف» با «امام معصوم» را تبیین و خاطرنشان کرد: با توجه به ادعیه و مناجاتی که در ایام اعتکاف سفارش شده، می بینیم که ما جز تکیه بر یک راهنمای مجرب که دست ما را بگیرد و در پیچ و خم جاده ی زندگی در قالب اعتکاف ما را راهنمایی کند راه دیگری نداریم. بنابراین تا اینجا گفتیم که بحث «مهدویت» یعنی بحث «امامت» و «امامت» یعنی بحثی که ما را با حقیقت اسلام آشنا می کند. حقیقت اسلام نیز«اعتکاف» را با «قرائت امام» برای ما تعریف کرده است. یعنی آنها به ما دستور داده اند که چگونه اعتکاف برگزار کنیم؟ چگونه در اعتکاف از لحظه های خود بهره ببریم؟ چه ارتباطی در مقام روزه دار داشته باشیم تا بهترین توشه از اعتکاف نصیب ما شود؟ لذا بحث «مهدویت» در اعتکاف به ما کمک می کند که اولا خدا را خوب بشناسیم، در مرتبه بعد راه بندگی و عبودیت الهی را درک کنیم و همچنین طریق رسیدن به حیات طیبه را بفهمیم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد