خانه » همه » سلامت » مهمترین خواص تخم بلدرچین برای افراد بالغ

مهمترین خواص تخم بلدرچین برای افراد بالغ

خواص تخم بلدرچین

تخم بلدرچین سرشار از مواد مغذی می باشد، البته تخم بلدرچین دارای خواص و فواید بسیاری برای سلامت بدن می باشد و به درمان بیماری ها نیز کمک شایانی می کند. در ادامه با ما همراه باشید.

11334729 151 compressed - مهمترین خواص تخم بلدرچین برای افراد بالغ

هر فردی برای سلامتی به تغذیه مناسب و داشتن یک رژیم غذایی مغذی نیاز دارد، تغذیه خوب بر فرآیند رشد و ترمیم بدن تاثیر می گذارد، تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که داشتن غذاهای سرشار از مواد مغذی، سلامتی انسان را به شکل قابل توجهی بهبود می بخشد.

برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن باید غذاهای زیادی از جمله:سبزیجات، پروتئین، کربوهیدرات، میوه، غلات و غیره را مصرف کنیم. تخم بلدرچین نیز یکی از غذاهایی می باشد که برای تمام افراد شناخته شده است و به اندازه گوشت مرغ، اردک، خاویار و ماهی معروف است.

مهمترین خواص تخم بلدرچین برای افراد بالغ

تخم بلدرچین، سرشار از پروتئین است و برخلاف دیگر منابع خوراکی پروتئین، دارای اسید آمینه کامل می باشد. اکثر ما به خوردن تخم مرغ عادت داریم اما در بسیاری از کشورها، به خصوص کشورهای آسیایی مانند ژاپن، چین و اندونزی با تخم بلدرچین نیز آشنا هستند که از تخم مرغ کوچک تر است، اما مواد مغذی موجود در آن دو یا چهار برابر تخم های دیگر از جمله تخم مرغ است، و از آن استفاد می کنند.

ارزش تغذیه ای تخم بلدرچین

تخم بلدرچین ارزش تغذیه ای بالاتری نسبت به تخم مرغ دارد، گفته می شود که تخم بلدرچین 13٪ پروتئین دارد، که از 11٪ پروتئین موجود در تخم مرغ، بیشر است. تخم بلدرچین دارای مواد مغذی دیگر از جمله ویتامین E، روی، ویتامین B2، آهن و دیگر مواد مغذی مفید نیز هست. گفته می شود تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ، آهن و پتاسیم بیشتری دارد. مواد مغذی موجود در 9 گرم تخم بلدرچین را در زیر آورده ایم:

کالری:14 کیلوکالری
چربی:1 گرم

کلسترول:76 میلی گرم

سدیم:3 میلی گرم

پتاسیم:12 میلی گرم

پروتئین:1.2 گرم

ویتامین آ:770 میکروگرم

ویتامین ب 12:1درصد از میزان توصیه شده روزانه

آهن:1 درصد از میزان توصیه شده روزانه

تخم بلدرچین همچنین حاوی مواد معدنی دیگری نیز است، که عبارتند از:

کلسیم، فسفرریال سولفور، پتاسیم، منیزیم و مس

تخم بلدرچین با این که کوچک است، اما سرشار از مواد مغذی می باشد، که فواید بسیاری برای بدن دارند.

مطالعات انجام شده، وجود این مواد مغذی را اثبات کرده اند.

کمک به تقویت و بهبود عملکرد مغز

تخم بدرچین حاوی میزان زیادی از اسیدهای آمینه و پروتئین است که عملکرد مغز را تحریک و سیستم عصبی مغز را تغذیه می کند، در برابر آسیب از سلول های مغزی محافظت می کند و در صورت بروز آسیب، آن ها را ترمیم می کند.

تخم بلدرچین برای پیشگیری از ابتلا به کم خونی

مطالعات نشان می دهند زنانی که به طور منظم تخم بلدرچین مصرف می کنند، کمتر در معرض کم خونی هستند.

تخم بلدرچین سرشار از آهن است که می تواند به تشکیل سلول های قرمز خونی کمک کرده و از کم خونی جلوگیری کند. همچنین، اسید آمینه موجود در آن به افزایش سطح هموگلوبین در سلول های قرمز خونی کمک می کند. (هموگلوبین، پروتئینی است که نقش مهمی در اتصال اکسیژن به مواد مغذی و همچنین انتقال آن در بدن ایفا می کند.)

تخم بلدرچین برای کمک به پاک سازی خون

ثابت شده است که تخم بلدرچین توانایی دفع فلزات سنگین و سمومی مانند جیوه از بدن را دارد. اسیدهای آمینه و دیگر ترکیبات موجود در تخم بلدرچین می توانند به سموم بچسبند و آن ها را از بدن دفع کنند. این خاصیت، تخم بلدرچین را به یک تصفیه کننده خون تبدیل کرده است.1

تقویت بینایی

مقدار چشمگیری ویتامین A در تخم بلدرچین وجود دارد که در سلامت چشم و کمک به بینایی نقش مهمی دارد. فعالیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین A می‌تواند به کاهش تباهی لکه‌ی زرد (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن)، پیشگیری از آب مروارید و بهتر دیدن کمک بکند.

تنظیم سطح کلسترول

مقدار زیادی از اسیدهای چرب مفید در تخم بلدرچین وجود دارد. این چربی‌ها برای سلامت قلب مفید است و می‌توانید با خیال راحت از مصرف آنها لذت ببرید. کلسترول خوب (HDL) شکلی از کلسترول است که به تنظیم کلسترول بد (LDL) بدن کمک می‌کند. بیش از ۶۰٪ چربی موجود در تخم بلدرچین را کلسترول خوب تشکیل می‌دهد. البته شاید تخم بلدرچین برای کسانی که مشکل کلسترول بالا دارند، مناسب نباشد. زیرا هر وعده از تخم بلدرچین در حدود ۱٫۶ گرم چربی‌های اشباع‌شده دارد.

تحریک رشد

تخم بلدرچین مانند تخم‌مرغ یکی از منابع پروتئین‌ است. پروتئین‌ها وظایف بی‌شماری در بدن دارند. پروتئین‌ها در بدن به اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌‌شان تجزیه شده و به تشکیل و ترمیم سلول‌ها، بافت‌ها، عضلات، استخوان‌ها و رگ‌های خونی کمک می‌کنند. میزان زیاد پروتئین تخم بلدرچین می‌تواند رشد طبیعی و سالم بدن را تضمین کند.

پیشگیری از بیماری‌های مزمن

آنتی اکسیدان ها اجزای حیاتی برای حفظ سلامتی انسان‌ها هستند. زیرا ما همیشه در حال نبرد با رادیکال‌های آزادی هستیم که موجب بروز سرطان و بیماری‌های مزمن می‌شوند. تخم بلدرچین محتوی مقادیر چشمگیری از ویتامین C و A بوده که اثر رادیکال های آزاد را خنثی و به حفظ سلامت‌ کمک می‌کند.

درمان حساسیت

درمان حساسیت فصلی و … یکی دیگر از خواص تخم بلدرچین است. تخم بلدرچین سرشار از پروتئینی به‌نام «اووموکوئید» بوده که به‌عنوان یک ماده‌ی ضدحساسیت طبیعی در بدن عمل می‌کند. بنابراین اگر از گرفتگی بینی، التهابات یا سایر علائم واکنش‌های آلرژیک رنج می‌برید، تخم بلدرچین می‌تواند به حل مشکل‌تان کمک بکند.

افزایش سوخت‌وساز

ویتامین B موجود در تخم بلدرچین می‌تواند با تأثیر بر عملکرد آنزیمی و هورمونی بدن، باعث افزایش سوخت و ساز شود. بنابراین تخم بلدرچین می‌تواند خیال‌تان را از عملکرد مناسب اندام‌های بدن راحت کند.2

کاهش فشار خون

مواد معدنی ضروری در تخم بلدرچین یافت می شود. یکی از این مواد پتاسیم است. اگرچه اثر محافظتی از قلب و عروق در تخم بلدرچین هنوز تحت مطالعه است اما حضور پتاسیم می تواند توانایی آن برای کاهش فشار خون را افزایش دهد. مقدار پتاسیم موجود در تخم بلدرچین بیشتر از تخم مرغ معمولی است.

پاکسازی بدن

سم زدایی از بدن بسیار مهم است به خصوص در دنیایی که با مواد سمی، آلاینده ها و فلزات سنگین پر شده است. مطالعات نشان داده اند افزودن این تخم به رژیم غذایی می تواند سموم را از جریان خون حذف کند و اندازه سنگ مثانه و سنگ کلیه را کاهش دهد.

افزایش متابولیسم

محدوده ویتامین B ای که در تخم بلدرچین یافت می شود می تواند فعالیت متابولیکی را در طول بدن افزایش دهد. این عملکردها در برگیرنده فعالیت های هورمونی و آنزیمی است. به همین خاطر تخم بلدرچین می تواند فرآیندهای بدن و عملکرد اندام را بهبود ببخشد.

افزایش سطح انرژی

لیست بلند بالایی از مواد معدنی و ریز مغذی ها که در تخم بلدرچین یافت می شود باعث شده است که این ماده برای افزایش سطح انرژی بسیار مفید باشد. صبحانه ای با پروتئین های زیاد و مواد مغذی فراوان برای افرادی که به کافئین یا سایر محرک ها وابسته اند توصیه می شود زیرا می تواند سطح انرژی آنها را تنظیم نماید.3

پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.chetor.com
3.www.mashreghnews.ir

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد