خانه » همه » سلامت » موارد استفاده و عوارض زولپیدم

موارد استفاده و عوارض زولپیدم

آشنایی با موارد مصرف زولپیدم

بی خوابی یا کم خوابی مشکلی رایج می باشد که معمولا مقطعی و موقت رخ می دهد.اولین گام در جهت رفع بی خوابی، تغییر سبک زندگی و رعایت بهداشت خواب می باشد.مصرف قرص های خواب آور مانند زولپیدم در مراحل آخر و در صورت عدم رفع مشکل توصیه می گردند و همچنین این داروها معمولا برای مدتی کوتاه جهت تنظیم خواب تجویز می شوند.

2d53e601 daae 4ba7 acc4 17229b127ecf - موارد استفاده و عوارض زولپیدم

موارد استفاده و عوارض زولپیدم

زولپیدم برای درمان مشکل بی خوابی در بزرگسالان استفاده می شود. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، این دارو به شما کمک می کند تا سریع تر به خواب بروید، بنابراین می توانید استراحت شبانه بهتری داشته باشید. زولپیدم متعلق به دسته ای از داروهای موسوم به آرامبخش و خواب آور می باشد. این دارو بر روی مغز شما اثر می گذارد و باعث آرامش می شود.
 

نحوه مصرف زولپیدم

قبل از شروع مصرف زولپیدم و هربار شروع مجدد آن، در صورت وجود بروشور راهنمای دارو که توسط داروساز ارائه شده است آن را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

این دارو را به صورت خوراکی با معده خالی طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در شب مصرف کنید. از آنجا که زولپیدم به سرعت عمل می کند، قبل از اینکه به رختخواب بروید، آن را مصرف کنید. این دارو را همراه با غذا یا پس از خوردن غذا مصرف نکنید زیرا به سرعت اثر نخواهد گذاشت.

دوز این دارو را مصرف نکنید، مگر اینکه وقت داشته باشید که حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب کامل در شب داشته باشید. اگر قبل از آن باید از خواب بیدار شوید، ممکن است کمی دچار از دست دادن حافظه شوید و ممکن است در فعالیت هایی که نیاز به هشیاری دارند، مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات، دچار مشکل شوید.

دوز دارو بر اساس جنسیت، سن، وضعیت پزشکی، داروهای دیگری که ممکن است مصرف کنید و پاسخ به درمان تعیین میشود. دوز خود را از آنچه تجویز شده است بیشتر نکنید، یا دفعات مصرف و دوره درمان با آن را افزایش ندهید. بیش از ۱۰ میلی گرم از این دارو را در روز مصرف نکنید. برای زنان معمولا دوز پایین تر تجویز می شود، زیرا این دارو از بدن زنان نسبت به مردان کندتر از بین می رود. سالمندان معمولا دوز پایین تر دریافت میکنند تا خطر ابتلا به عوارض جانبی در آنها کاهش یابد.

این دارو ممکن است واکنش های ترک ایجاد کند، به خصوص اگر به طور منظم برای مدت زمان طولانی یا در دوزهای بالا استفاده شود. در چنین مواردی، اگر به طور ناگهانی مصرف این دارو را متوقف کنید، علائم ترک (مانند تهوع، استفراغ، برافروختگی صورت، گرفتگی معده، عصبی شدن، لرز و ضعف) ممکن است رخ دهند. برای جلوگیری از واکنش های ترک، پزشک ممکن است دوز شما را به تدریج کاهش دهد.

برای جزئیات بیشتر با پزشک یا داروساز مشورت کنید و هر زمان که متوجه بروز واکنش های ترک شدید فورا به پزشک گزارش دهید.

اگرچه این دارو به بسیاری از افراد کمک می کند، اما گاهی اوقات باعث اعتیاد می شود. این خطر ممکن است در صورت داشتن اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر / الکل) بالا رود. به منظور کاهش خطر ابتلا به اعتیاد این دارو را دقیقا همانطور که تجویز شده است، مصرف کنید. از پزشک یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر سوال کنید.

هنگامی که این دارو برای مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرد، ممکن است به خوبی عمل نکند. اگر این دارو اثربخشی خوبی نداشت با پزشک خود صحبت کنید.

اگر وضعیت شما پس از ۷ تا ۱۰ روز ادامه یافت یا بدتر شد، به پزشک اطلاع دهید.

بعد از توقف مصرف این دارو، ممکن است چند شب اول در خوابیدن مشکل داشته باشید. این مشکل واکنش برگشتی بی خوابی نامیده می شود و طبیعی است. این بی خوابی معمولا پس از ۱ تا ۲ شب از بین می رود. اگر این اثر ادامه یافت، با پزشک خود تماس بگیرید.
 

عوارض جانبی

با مصرف این دارو سرگیجه ممکن است رخ دهد اگر این مشکل ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

این دارو ممکن است در طول روز باعث خواب آلودگی شما شود. اگر دچار خواب آلودگی روزانه هستید، به پزشک خود بگویید. ممکن است نیاز به تنظیم دوز دارو باشد.

به یاد داشته باشید که پزشک بدین دلیل این دارو را تجویز کرده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، عوارض جانبی جدی ندارند.

در صورت وجود هر یک از این موارد بعید، اما جدی، به پزشک اطلاع دهید: از دست دادن حافظه، تغییرات ذهنی / رفتاری / خلقی (مانند افسردگی جدید یا بدتر شدن افسردگی سابق، افکار غیر طبیعی، افکار خودکشی، توهم، سردرگمی، تحریک، رفتار تهاجمی، اضطراب ).

به ندرت، پس از مصرف این دارو، برخی افراد از تختخواب خارج می شوند، در حالی که بیدار نیستند (بیداری در خواب). افراد همچنین در خواب راه میروند، غذا آماده میکنند یا می خورند، تماس تلفنی برقرار میکنند یا رابطه جنسی دارند در حالی که بیدار نیستند. اغلب این افراد این حوادث را به یاد نمی آورند.

این مشکل می تواند برای شما یا دیگران خطرناک باشد. اگر متوجه شدید که بعد از مصرف این دارو هر یک از این فعالیت ها را انجام داده اید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید. اگر همزمان با مصرف زولپیدم از الکل یا داروهای دیگری استفاده کنید که موجب خواب آلودگی شما شوند، خطر شما افزایش می یابد.

واکنش آلرژیک بسیار حساس به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک شدید، از جمله: بثورات، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس، فورا به پزشک مراجعه کنید.
 

موارد احتیاط

قبل از مصرف زولپیدم، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا اگر آلرژی دیگری دارد با پزشک یا داروساز خود مطرح کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می توانند واکنش های آلرژیک و سایر مشکلات ایجاد کنند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز خود را از سوابق پزشکی خود مطلع کنید به ویژه سوابقی همچون: بیماری کلیوی، بیماری کبد، مشکلات روحی / روانی (مانند افسردگی، افکار خودکشی)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف مواد (مانند مصرف بیش از حد مواد مخدر یا مصرف الکل)، سابقه شخصی یا خانوادگی راه رفتن در خواب، مشکلات ریوی / تنفسی (مانند بیماری مزمن انسدادی ریوی، آپنه خواب)، یک بیماری عضلانی خاص (میاستنی گراویس).

اثرات این دارو می توانند حتی پس از بیدار شدن در روز بعد نیز ادامه یابند. اگر به مدت ۷ تا ۸ ساعت خواب نداشته باشید یا سایر داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی میشوند مصرف کرده باشید یا حساسیت بیشتری نسبت به این دارو داشته باشید، ممکن است احساس هوشیاری کنید اما نتوانید به وضوح فکر کنید. همچنین ممکن است سرگیجه یا تاری دید و دوبینی داشته باشید. مصرف الکل یا ماری جوانا موجب تشدید سرگیجه می شود.

حداقل ۸ ساعت پس از مصرف این دارو صبر کنید و از رانندگی، استفاده از ماشین آلات یا هر کاری که نیاز به هوشیاری داشته باشد، تا زمانی که بتوانید چنین کارهایی را با خیال راحت انجام دهید، خودداری کنید. این دارو ممکن است خطر سقوط را نیز افزایش دهد. از مصرف نوشیدنی های الکلی پرهیز کنید.

کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه سرگیجه و توهم حساسیت بیشتری داشته باشند.

سالمندان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو داشته باشند، به خصوص سرگیجه، سردرگمی، بی ثباتی و خواب آلودگی بیش از حد، این عوارض جانبی می توانند خطر سقوط را در سالمندان افزایش دهند.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی) مطلع سازید.

در دوران بارداری، این دارو باید تنها در صورت نیاز شدید مصرف شود. نوزادانی که از مادرانی متولد شده اند که نزدیک زمان زایمان از داروهای آرامبخش استفاده کرده اند، ممکن است دارای علائم نامطلوبی مانند مشکلات تنفسی یا علائم ترک باشند. در مورد خطرات و مزایا با پزشک خود صحبت کنید.

مقدار کمی از این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.
 

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است اثر متقابل داروها و نحوه عملکرد داروها را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهند. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه و آن را به پزشک و داروساز خود ارائه دهید. بدون تایید پزشک مصرف هیچ دارویی را شروع یا متوقف نکنید یا دوز دارو را تغییر ندهید.

محصولی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشد عبارتند از: سدیم اکسی بات.

سایر داروها می توانند حذف زولپیدم را از بدن شما تحت تاثیر قرار دهند، که ممکن است بر نحوه کارکرد زولپیدم تاثیرگذار باشد. نمونه چنین داروهایی ضد قارچ های آزول (مانند کتوکونازول)، ریفامپین، گل راعی و غیره هستند.
 

مصرف دوز بالا یا اوردوز 

در صورتی که دوز بالایی مصرف گردد با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن ۱۴۹۰ تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهرها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرند.
 

نکته های مهم

زولپیدم را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

با بالا رفتن سن، الگوی خواب شما ممکن است به طور طبیعی تغییر کند و خواب شما چندین بار در شب قطع شود. برای روش های غیر دارویی بهبود خواب، از قبیل اجتناب از مصرف کافئین نزدیک زمان خواب، خودداری از خوابیدن در طول روز و زمان معین برای رفتن به رختخواب، از پزشک یا داروساز خود مشورت بگیرید.

منبع: سایت راستینه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد