خانه » همه » مذهبی » موارد مصرف آمپول اينترفرون آلفا؛ عوارض جانبی و تداخلات دارویی

موارد مصرف آمپول اينترفرون آلفا؛ عوارض جانبی و تداخلات دارویی

عصراسلام: اینترفرون آلفا ۲ بی برای درمان لوسمی، ملانوم بدخیم، لنفوم فولیکولار، سارکوم کاپوزی ناشی از ایدز و انواع خاصی از زگیل‌های تناسلی به کار می رود. این دارو همچنین برای درمان هپاتیت B یا C مزمن در بزرگسالان و درمان هپاتیت B مزمن در کودکان با سن حداقل ۱ سال به کار می رود. 

نکانی که قبل از مصرف اینترفرون آلفا ۲ بی باید بدانید

اگر به اینترفرون آلفا ۲بی حساسیت دارید و یا در صورت ابتلا به هپاتیت خود ایمنی یا مشکلات شدید کبدی ناشی از علل دیگری غیر از هپاتیت B یا C، نباید از این دارو استفاده کنید.

در موارد زیر نباید این دارو را همراه ریباویرین استفاده کنید:

بیماری شدید کلیوی
بیماری سلول های خونی مانند تالاسمی یا آنمی سلول های داسی شکل
حساسیت به اینترفرون یا ریباویرین
بارداری
اگر مرد هستید و شریک جنسی شما باردار است

اگر موارد زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

سیروز یا مشکلات کبدی غیر از هپاتیت
افسردگی، بیماری ذهنی، افکار مربوط به آسیب به خود یا دیگران
اعتیاد به دارو یا الکل
بیماری قلبی، فشار خون بالا، حمله قلبی یا مغزی
لخته خون در ریه
بیماری خونریزی یا لخته خون
مشکلات چشم
آسم، COPD، مشکلات تنفسی
دیابت یا بیماری تیروئیدی
سیستم ایمنی ضعیف، شمار پائین سلول‌های خونی
کولیت یا بیماری های دیگر روده
بیماری کلیوی
پیوند عضو
مصرف در بارداری اینترفرون آلفا ۲ بی

این دارو می تواند به جنین آسیب برساند و مصرف همزمان آن با ریباویرین باعث نقص در تولد می شود. در طی درمان با این دارو و حداقل ۶ ماه پس از قطع دارو از روش های پیشگیری از بارداری موثر استفاده کنید. اگر طی درمان باردار شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

از شیردهی هنگام مصرف این دارو پرهیز کنید.

فرم پودر اینترفرون آلفا ۲ بی از پلاسمای انسانی ساخته شده است که ممکن است حاوی ویروس و سایر عوامل عفونی باشد. پلاسمای اهدا شده تست می شود تا خطر انتقال عوامل عفونی کاهش یابد اما هنوز احتمال کمی وجود دارد که بتواند بیماری را منتقل کند. در مورد مزایا و معایب استفاده از این دارو با پزشک خود صحبت کنید.

نحوه مصرف اینترفرون آلفا ۲ بی

این دارو را دقیقا طبق دستورالعمل روی برچسب دارو یا تجویز پزشک مصرف کنید.

این دارو به صورت تزریق داخل عضلانی، تزریق زیر پوستی، تزریق داخل عروقی آهسته یا تزریق مستقیم به داخل زگیل تناسلی و توسط کادر درمانی انجام می شود.

در صورت تغییر برند، قدرت و فرم دارو باید دوز دارو نیز تغییر کند. با پیروی از دستورالعمل پزشک خود از خطای دارویی پیشگیری کنید.

پودر این دارو قبل از مصرف باید با مایعی ترکیب شود. در صورتی که نحوه درست مخلوط کردن دارو، تزریق و دفع وسایل تزریق را به خوبی نمی دانید، از مصرف این دارو در خانه پرهیز کنید.

دارو را فقط هنگام استفاده آماده کنید. از دارویی که تغییر رنگ داده و یا اجسامی در آن است استفاده نکنید و داروی جدید تهیه کنید.

این دارو می تواند ریسک خونریزی و ابتلا به عفونت را با تغییر نحوه کار کردن سیستم ایمنی بدن تغییر دهد. در طی درمان نیاز به تست های آزمایشگاهی مداوم خواهید داشت. عملکرد قلب، ریه و کبد شما نیز باید به طور مکرر چک شود.

دارو را در یخچال نگهداری کنید و از انجماد دارو جلوگیری کنید. پودر مخلوط شده با مایع را در یخچال نگهداری کنید و در طی ۲۴ ساعت مصرف کنید.

هر مخلوط یا ویال یکبار مصرف (بطری) این دارو، فقط برای یک بار استفاده می شود. بعد از یک بار استفاده آن را دور بریزید، حتی اگر هنوز دارویی در داخل آن باقی مانده باشد. باقی مانده دارو در هر ویال باز شده را بعد از ۳۰ روز دور بریزید.

سرنگ و سر سوزن را پس از مصرف دارو در یک ظرف ضد سوراخ شدن مخصوص اجسام تیز بریزید و قوانین مربوط به دور ریختن آن را رعایت کنید و ظرف را دور از دسترس کودکان و حیوانات خود نگه دارید.

عوارض جانبی داروی اینترفرون آلفا

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هر عارضه‌ای به پزشک خود اطلاع دهید:

عوارض جانبی:

علائم مانند آنفولانزا
خستگی
خواب آلودگی
سرگیجه
گیجی
مشکل در تمرکز
تحریک پذیر
از دست دادن حافظه
بی خوابی
افسردگی
افکار خودکشی یا آسیب رساندن به دیگران
درد قفسه سینه یا سرفه مداوم
ضربان قلب نامنظم
آسیب کبدی
تنگی نفس
ضعف
دردهای عضلانی
درد استخوان، درد مفصل
بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست یا پاضعف یا از دست دادن عملکرد یک طرف بدن
خونریزی غیر عادی
کم خونی
تغییرات بینایی
تهوع و استفراغ
بی اشتهایی
تغییر چشایی
دل درد
کاهش وزن
اسهال
یبوست
مدفوع سیاه یا قیر مانند
خون در مدفوع یا ادرار
گلودرد
سرفه
خشکی دهان
بیماری لثه
ریزش مو
تعریق
بثورات پوستی
خارش
واکنش‌های شدید پوستی
بروز لکه‌های قرمز رنگ روی پوست
واکنش در محل تزریق
پوست خشکت
ورم پا
عفونت
عفونت‌های قارچی
تداخلات دارویی
مگزیلتین , دورزولامید +تیمولول , آتوموکستین , آریپیپرازول , آمی تریپتیلین , ایبوپروفن , ایمی پرامین , ایندومتاسین , سلکوکسیب , ناتگلینید , ریتوناویر , کدئین , پالونوسترون , مت آمفتامین , میرتازاپین , گلی بوراید , تاموکسیفن , گلی پیزاید , تولبوتامید , کلرپروپامید , آموکساپین , پروتریپتیلین , وریکونازول , کلرپرومازین , کلومیپرامین , فلکاینید | فلکایینید , زیدوودین , توراسماید , متوپرولول , مونته لوکاست , نورتریپتیلین , هالوپریدول , وارفارین , ونلافاکسین , فنی توئین , گلیمپراید , لامیوودین , لوزارتان , ماپروتیلین , متادون , رانیتیدین , ریسپریدون , زفیرلوکاست , سرترالین , فلووکسامین , فلوکستین , تیوریدازین , داپسون , دسیپرامین , دولوکستین , دوکسپین , دیکلوفناک , تئوفیلین , ترازودون , ترامادول , تریمی پرامین , تولترودین , تیمولول , بوسنتان , پاروکستین , پرفنازین , پروپافنون , پروپرانولول , پرومتازین , تلبیوودین , رمدسیویر , سیروکوماب، تلبی وودین

هشدارها

اینترفرون‌های آلفا موجب اختلالات عفونی، ایسکمیک، اتوایمیون یا نوروسایکوتیک تهدید کننده حیات نظیر افسردگی شدید همراه با خودکشی می شوند. در صورت دوام یا تشدید این علایم مصرف دارو را قطع کنید. علایم پس از قطع دارو ممکن است بهبود نیابند. ارزیابی‌های آزمایشگاهی و بالینی به صورت دوره‌ای انجام شود.

در همراهی با ریباویرین:

ریباویرین موجب نقص یا مرگ جنین می‌شود.

پیشگیری از بارداری در زنان بیمار یا همسر مردان بیمار باید به طور قوی انجام شود.

ریباویرین موجب آنمی همولیتیک می‌شود که می تواند بیماری‌های قلبی را تشدید کند.

ریباویرین ژنوتوکسیک و موتاژنیک است.

منابع: کافه پزشک، پذیرش۲۴

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد