خانه » همه » مذهبی » موانع اقتصادی ازدواج و راهکارها

موانع اقتصادی ازدواج و راهکارها


موانع اقتصادی ازدواج و راهکارها

۱۳۹۴/۱۲/۰۹


۱۲۹۸ بازدید

امروزه با توجه به مشکلات اقتصادی در در کشورازدواج از لحاظ اقتصادی برای اکثر اقشار جامعه امری مشکل و سخت تلقی می شود برای حل این مشکل چه اقداماتی باید صورت گیرد؟توضیح دهید.

با سلام و احترام به شما پرسشگر گرامی.
از زمانی که آدم و حوا خلق شده اند تاکنون، به علت نیاز فطری بشر به ازدواج و بقاء نسل و نیز پاسخ به غریزه جنسی، موضوع ازدواج نیز برای همه نسل ها و قومیت ها و نژادها مطرح بوده و هست و خواهد بود. در طول این چندین هزار سال، همواره یکی از مشکلات پیش روی ازدواج ها در همه جای جهان، مشکلات اقتصادی بوده است. لکن می بینیم هیچ گاه این روند فطری متوقف نشده است. چرا که به تجربه چندین هزار ساله، ازدواج همواره مایه گشایش در زندگی ها بوده است. اگر عکس این مطلب صادق بود، بشر به مرور زمان به سوی ازدواج گام بر نمی داشت. گویا خداوند متعال (و یقینا) ازدواج را یک راه بسیار ویژه برای گشایش در زندگی انسان ها قرار داده است، همچنانکه در قران کریم می فرماید: وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ؛ «مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است.[نور / 32.]» امام صادق (علیه السلام) در کلامی گهربار ترک ازدواج را به خاطر ترس از تنگدستی، مذمت کرده و می‌فرمایند: «مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ هر که از ترس تهیدستی ازدواج را ترک کند، به خدای عزوجل گمان بد برده است.
1. بنابراین یکی از راه حل ها تقویت توکّل و اعتماد به خداوند رزّاق است. کما اینکه مشکلات اقتصادی در همه دوره ها بوده است. در زمان های قحطی و جنگ، بیشتر.
2. اقدام فرهنگی خصوصا از طریق رسانه ها در جهت تغییر نگرش عمومی که مبتنی بر توقعات نابجای اقتصادی است. وظیفه رسانه ها و انسانهای فکور و شخصیتهای دلسوز اجتماعی در این زمان، القاء دید واقع گرایانه به اقشار مختلف اجتماع در زمینه ازدواج است؛ که با توجه به عدم امکان فراهم شدن اموری از قبیل شغل و مسکن مناسب برای اکثر جوانان تا سالیان متمادی، نمی توان توقع حل این مشکل را از راه اقتصادی در کوتاه مدت داشت.
3. ایجاد فرصتهای شغلی مناسب برای جوانان و محدود شدن اشتغال بانوان توسط دولت
4. حل مشکل مسکن جوانان توسط دولت
5. افزایش تسهیلات تا میزان پوشش بخش قابل توجهی از هزینه های ازدواج جوانان
5. کم کردن هزینه های مربوط به مراسمات و خریدهای ازدواج و جهیزیه
6. ترغیب خیّرین برای کمک به ازدواج جوانان.
7. ترغیب جامعه و خصوصا جوانان به قناعت و ساده زیستی در زندگی و دوری از تجملات

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد