خانه » همه » مذهبی » مگر در قرآن سوره ی فاطر آیه ی ۴۳ نیامده که هرگز سنت خدا تغییر نمی کند این سنت خدا چیست؟ کجاست و چه وقت اجرا می شود؟ اصلاً برای چیست مگر انسان اختیار ندارد؟

مگر در قرآن سوره ی فاطر آیه ی ۴۳ نیامده که هرگز سنت خدا تغییر نمی کند این سنت خدا چیست؟ کجاست و چه وقت اجرا می شود؟ اصلاً برای چیست مگر انسان اختیار ندارد؟

امیدوارم روزبروز صبرتان بیشتر شود تا مشمول پاداشهای بی حساب الهی برای صبرکنندگان باشید که می فرماید : «انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب»
ترجمه : بی تردید پاداش شکیبایان بی حساب و به طور کامل داده می شود .
قبل از پاسخ به سوالات توجه شما را به نکاتی که خودتان در نامه تان نوشته اید جلب می نمایم :
الف:از اینکه در خانواده ای مذهبی بزرگ شده اید نعمت بزرگ الهی است و از اینکه پدر و مادر متدین وبا ایمانی داشته اید خود یکی از عنایات خداوند متعال به شماست و این نعمت جای شکرگذاری و قدردانی از خداوند متعال دارد .
ب– از اینکه نوارهای آلوده گوش نکرده اید توفیق خداوند و نشانه ایمان شما به خدا و قیامت است .
ج– از اینکه توفیق مطالعه کتاب معاد شهید آیت الله دستغیب را داشته اید و به یاد آخرت بوده اید که سبب شده گناهانی را ترک کنید از ایمان شما به آخرت و عنایات حق تعالی برای شماست .
د– از اینکه زیارت عاشورا می خوانید و به امام حسین «علیه السلام »فرزند پیغمبر «صلی الله علیه و آله» علاقه دارید عنایات خداوند به شما و خود وسیله توفیق شما بوده و موجب جلب رحمت الهی است .
هـ- از اینکه نوشته اید سوره های یس و عم یتسائلون می خوانید نشانه ایمان واعتقاد شما به قرآن است و توفیقی از خداوند برای شما .
و – از اینکه فرموده اید بعضی سوالاتی برایتان پیدا شده نسبت به خداوند این امر مبارکی است و در این سنین (سنین نوجوانی) پیدایش شک مقدمه رسیدن به تعیین است و همینکه شما به دنبال رسیدن به تعیین درباره خداوند متعال هستید توفیق خداوند و نشانه فطرت پاک شماست چون بدنبال آفریدگار خود بودن بدنبال کمال مطلق و بدنبال خوبی و زیبایی مطلق بودن است که نشانه کمال شماست .
ز – اینکه فرموده اید ایمانم چون به تقلید از پدر ومادر و جامعه بوده و پوچ است برداشت نادرستی می باشد .چون شما اگر خودتان به خدا وقیامت و نبوت و امامت با اختیار ایمان نمی آوردید این اعمالی که نوشته اید از شما صادر نمی شود واشکالی ندارد که انسان برای رسیدن به ایمان از راهنمایی علمی و عملی دیگران استفاده کند و این کار غیر از تقلید کورکورانه است . اگر شما در اتاقی باشید که در آنجا عطر پاشیده شده و معطر است و شما از عطر خوشتان بیاید چون مطابق فطرت پاک شماست هیچ عاقلی شما را مذمت نمی کند که چرا از عطر خوشتان آمده و از آن تعریف میکنید . پس اعمال شما نیز مورد قبول خداوند است .
ح : از اینکه فرموده اید فهمیده ام خدا هست این امر نیز نشان دیگری از فطرت پاک شماست که وجود خدا را درک کرده اید .
ط : اینکه فرموده اید می خواهم بفهم من مسلمانم یا نه جواب اینست که مگر مسلمانی چیست؟ مسلمانی یعنی قبول کردن و اقرار به شهادت به یگانگی خدا و قبولی رسول خدا «صلی الله علیه و آله» به عنوان پیامبر . شما حتی بالاتر از مسلمانی هستید که مومن بودن است چون به خدا و رسولش و قیامت و قرآن ایمان داری به امامان اعتقاد دارید . اینکه گناهان را ترک می کنید و کارهای خوب انجام می دهید زیارت عاشورا می خوانید قرآن می خوانید همه و همه نشانه ایمان شماست .
ی : اینکه فرموده اید «کودکم یا بزرگ شده ام» جواب اینست که شما 9 سال است که بزرگ شده اید و از 9 سالگی که به بلوغ رسیده اید و نماز و حجاب و تکالیف دیگر الهی بر شما واجب شده نشان اینست که خداوند شما را بزرگ می شمارد و این تکالیف را به عهده شما گذاشته است در حالی که پسران هم سن شما 3 سال است که بزرگ شده اند و شما 9 سال از پسران به خداوند نزدیک تر هستید . و بزرگتر از پسران هم سن خود چون بزرگی به عقل است که آن هم بوسیله ارتباط با خدا بدست
می آید که شما از دوران بعد از بلوغ این عقل را با انجام تکالیف الهی بدست آورده اید .
ک: نوشته بو دید از دعا کردن منصرف می شوم باید عرض کنم که خداوند متعال می فرماید «قل ما یعبا بکم ربی لولا دعائکم» ای پیامبر بگو اگر دعای شما نباشد ، پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نمی کند . یعنی اگر دعا نکنیم خداوند به ما توجه نخواهد کرد . توفیق دعا از خداوند واجابت دعا نیز از اوست حال اگر دیرتر اجابت می رسد حکمتی در آن است که ما نمی دانیم .
و فرمودید واقعا نمی دانم کجا دنیا هستم . باید عرض کنیم که شما در بهترین جای دنیا هستید در کشوری اسلامی ، شیعه ، با ملتی شهید پرور و ایثارگر که از همه چیز برای اسلام و انقلاب اسلامی گذشته و در تمام دنیا سربلند است و سرفراز . پس باید افتخار کنید که در چنین کشوری یعنی ایران زندگی می کنید که دشمنان اسلام و استکبار جهانی را به ستوه آورده است وملتی وفادار به اهل بیت پیامبر و امام عصر «علیه السلام» دارد .
م – نوشته اید که نمی دانم باید چه بکنم ؟
جواب این است که باید با امید به خداوند متعال و اولیاء او و با استفاده از نعمت سلامتی باید با وظایف الهی خود آشنا شوید وبا کسب تقوی که ره توشه آخرت است . خود را برای یک زندگی خداپسندانه در دنیا و آخرت آماده کنید که این کار وظیفه هر انسان مومن و پیرو حضرت زهرا« سلام الله علیهاست» که الگوی شما خواهران عزیز است که با همه مشکلات زندگی ذره ای از ایمان و اعتقاد خود دست برنداشت که شما نیز باید چنین کنید .
1- جواب سوالها
ج 1:الف :سنت خدا چیست ؟ ب: کجاست ؟ ج : چه وقت اجرا می شود ؟ د: برای چیست ؟ ه : مگر انسان اختیار ندارد ؟
الف – سنت خدا : از مجموع آیات الهی درباره سنت الهی استفاده می شود که منظور از «سنت»در اینگونه موارد قوانین ثابت و اساسی «تکوینی» یا «تشریعی» الهی است که هرگز دگرگونی در آن روی نمی دهد و به تعبیر دیگر خداوند در عالم تکوین (وجود) و تشریع (قانون گذاری) اصول و قوانینی دارد که همانند قوانین اساسی مرسوم در میان مردم جهان دستخوش دگرگونی و تغییر نمی شود این قوانین هم بر اقوام گذشته ها کم بوده است هم بر اقوام امروز و آینده حکومت خواهد کرد .
این تعبیرات از یکسو به همه رهروان راه حق دلگرمی و آرامش می بخشد و از سوی دیگر انسجام و وحدت دعوت انبیاء و یکپارچگی قوانین حاکم بر نظام آفرینش و نظام زندگی انسانها را روشن می سازد و در حقیقت شاطه ای است از شاخه های توحید . از جمله انواع سنتهای الهی : 1- یاری پیامبران 2- شکست کفار 3- لزوم عمل به فرمانهای الهی هر چند ناخوشایند محیط باشد 4- عدم فایده توبه به هنگام نزول عذاب الهی و مانند اینها جزء سنتهای جاودانی می باشد .
ب – سنت خدا کجاست ؟
و ج – چه وقت اجرا می شود ؟
از زمان خلقت آدم« علیه السلام» در همین دنیاست و بین همه افراد بشر اجرا می شود . که قرآن کریم در جای جای سوره ها اجرای این سنتها بیان نموده است .
د – سنت برای چیست ؟ سنت و روش برای اداره هر مکانی در هر موقعیتی لازم است .لذا خداوند متعال برای اداره عالم هستی سنتها و روشهایی را وضع فرموده که امور بندگان را بوسیله آنها سرو سامان می دهد . و برای اجرای آن سنتها و روشها نیز افرادی اعم از ملائک و انبیاءعلیه السلام را مامور فرموده است . جبرئیل (علیه السلام) امین وحی الهی و رابط بین پیامبران و خداست .
میکائیل مامور بندگان ، اسرائیل مامور دمیدن در صور و عزرائیل مامور قبض روح و پیامبران و امامان (علیه السلام) مامور ابلاغ رسالت الهی و هدایت بندگان بسوی او هستند . و رسیدن به کمال مطلق برای انسانها ، هدف غایی الهی است که هر کس بخواهد کمال یابد با اجرای این برنامه ها به هدف خواهد رسید . و اگر نخواست از کار بازمانده و عاقبت بدی خواهد داشت . فمن شاء فیلئومن و من شاء فلیکفر و بگو : (سخن) حق از پروردگار شماست . پس هر که بخواهد ایمان بیاورد و هر که خواهد کافر شود .
هـ – مگر انسان اختیار ندارد ؟ جواب اینست که چرا انسان اختیار دارد . شما با اختیار خود این نامه را نوشتید و کسی شما را مجبور نکرده است . شما با اختیار خود به دنبال حل مشکلات خود هستید و به اختیار خود دنبال این هستید که مشکل خود را با خداوند حل کنید و اعتقادتان به خدا را کامل کنید و همه آنچه که فهمیده ای و با قلم بر روی کاغذ نوشته اید با اختیار خودتان بوده آیا چنین نیست ؟
هر کس از اختیار خدادادی خود که با آیه فوق نیز اثبات می شود – در راه صحیحی استفاده کرد در دنیا و آخرت سعادتمند خواهد شد . و اگر از اختیار خود برای رسیدن به کمال استفاده نکرد بلکه از آن برای سقوط در دره هلاکت استفاده کرد کسی جز خود را نباید سرزنش کند . و همه تقصیرات را نمی تواند بگردن خدا بگذارد ودر ناکامی های خود خدا را ملامت کند و به او بد بگوید .
لازم به ذکر است که انسان مختار مختار نیست که هر چه بخواهد بکند اگر بخواهد پیغمبر خدا را بکشد امام را بکشد و انواع جنایات را انجام بدهد و بگوید چون من اختیار دارم . و در این زمینه افرادی که با اختیار خود و با استفاده از عقل و شرع از پیامبر و امام دفاع نکردند و موجب شدند که آنها کشته شوند مقصر خواهند بود .
و سنت ابتلاء به سختیها و سنت عطای نعمت در سنت الهی برای آزمایش امتهاست . واگر انسان مختار است چگونه خالق او مختار نیست تا آنچه را که بر صلاح بندگان است انجام دهد با اینکه علیم وحکیم است ؟
برای مطالعه بیشتر در رابطه با سنت های الهی به تفسیر نمونه مراجعه فرمائید :

1- تفسیر نمونه. جلد 2.ص 61. 12 تفسیر نمونه . ج15 .ص 518. ص 500.
2 تفسیر نمونه .ج3 .ص 109 13 تفسیر نمونه ج 16 .ص 30 و ص 127
3 تفسیر نمونه ج5.ص 444 14 تفسیر نمونه ج 17 .ص 435-431
4 تفسیر نمونه ج 7 .ص 206 و ص 162 15 تفسیر نمونه ج 18 .ص296-295
5 تفسیر نمونه ج 8 .ص 30-307 16 تفسیر نمونه ج19 .ص 45 و ص 188-187
6 تفسیر نمونه ج 9 ص 46و ص 227-229-277-303 17 تفسیر نمونه ج 20 .ص 69
7 تفسیر نمونه ج10 .ص98 .ص 145 18 تفسیر نمونه ج21 .ص 186
8 تفسیر نمونه ج11 .ص 227 19 تفسیر نمونه ج22 .ص 88 و ص 274
9 ج12 .ص218 20 تفسیر نمونه ج 23 ص 491
10 تفسیر نمونه ج13 .ص 199 و ص294 21 تفسیر نمونه ج26 .ص 243
11 تفسیر نمونه ج 14 .ص 244-242
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد