خانه » همه » سلامت » مگس نا مرئی در گوش ها (همه چیز درباره وزوز گوش)

مگس نا مرئی در گوش ها (همه چیز درباره وزوز گوش)

چگونه صدای وزوز گوش را درمان کنیم

یکی از مشکلات شایع که بعضی افراد از آن رنج می برند و به کلینیک شنوایی یا متخصصین گوش حلق بینی مراجه می کنند وزوز گوش است. این مشکل گاهی می تواند بسیار آزار دهنده باشد. در واقع این عارضه صدایی است که فرد ممکن است در هر نقطه سر یا فقط در یک یا هر دو گوش احساس کند. شنیدن صدایی شبیه جیر جیرک یا زنگ به طور ممتد در گوش نشانه این بیماری است.

733 compressed(1) - مگس نا مرئی در گوش ها (همه چیز درباره وزوز گوش)

وزوز گوش، صداهای غیرواقعی و آزار دهنده ای هستند که در یک یا هر دو گوش ممکن است بوجود بیاید. گاهی موقتا است و سریعا برطرف می شود و گاهی هم مدت ها طول می کشد و حالت ممتد پیدا می کند. آشنایی با درمان وزوز گوش ار این جهت که باعث رهایی از یک احساس ناخوشایند و آزار دهنده است، از اهمیت والایی برخوردار است.

شما ممکن است بخاطر صداهای مبهم در گوش، کمی تمرکز خود را از دست بدهید، شب ها نتوانید به خوبی بخوابید، بنابراین تمام طول روز احساس خستگی کنید. وزوزهای پشت سرهم و طولانی گاهی شما را مضطرب و افسرده می کند.

دوست عزیز، لازم است بدانید که وزوز گوش یک نشانه از علت های متعدد می تواند باشد فلذا شما باید به پزشک مراجعه نمایید تا بررسی های لازم انجام شده و تشخیص بیماری داده شود و درمان وزوز گوش ارائه گردد.
 

مگس نا مرئی در گوش ها (همه چیز درباره وزوز گوش)

یکی از مشکلات شایع که  بعضی افراد از آن رنج می برند و به کلینیک شنوایی یا متخصصین گوش حلق بینی مراجه می کنند وزوز گوش است. این مشکل گاهی می تواند بسیار آزار دهنده باشد. در واقع این عارضه صدایی است که فرد ممکن است در هر نقطه سر یا فقط در یک یا هر دو گوش احساس کند. شنیدن صدایی شبیه جیر جیرک یا زنگ به طور ممتد در گوش نشانه این بیماری است. البته این صدا می تواند به صورت متناوب یا گسسته باشد. این صدا به طور معمول در محیط های ساکت آزار دهنده تر می باشد و بیشتر توسط فرد شنیده می شود. به همین دلیل اکثر مبتلایان شب ها این صدا را در گوش خود احساس می کنند. اغلب صدای وزوز ذهنی است در این حالت هیچ فردی جز خود شخص نمی تواند آن صدا را بشنود که علت آن می تواند مربوط به آسیب های گوش خارجی، داخلی یا میانی باشد. نوع دیگر آن عینی است که در این نوع پزشک متخصص نیز قادر به شنیدن صدای وزوز گوش می باشد علت آن نیز وجود اختلالات عروقی یا مشکلات استخوانی گوش میانی است. البته بروز عارضه وزوز گوش به طور عینی خیلی به ندرت اتفاق می افتد. در این مقاله قصد داریم علل به وجود آمدن وزوز گوش و همچنین راهکار های و درمان های سنتی و پیشرفته آن را بررسی نماییم.
 
730(2) - مگس نا مرئی در گوش ها (همه چیز درباره وزوز گوش)

وزوز گوش چگونه اتفاق میافتد؟

 علت وزوز می تواند متعدد باشد از جمله این علل افسردگی ، استرس و یا فشار عصبی بوده که ممکن است فرد را مبتلا به این بیماری کند.  پزشکان برای افرادی که مبتلا به وزوز در گوش هستند آزمایش ، ام آر آی یا اسکن انجام می دهند و با بررسی کامل بیماری، آن را درمان می کنند. پزشک متناسب با بررسی های انجام شده ممکن است قرص وزوز گوش یا قطره وزوز گوش را برای این بیماران تجویز کند. البته گاهی افراد به سراغ درمان خانگی وزوز گوش و یا طب سنتی وزوز گوش می روند. گاهی اوقات با کم کردن مصرفی روزانه کافئین ، مصرف نمک ، توقف کشیدن سیگار می توان از آن جلوگیری کرد. همچنین این بیماری در افراد با وزن بالا بسیار شایع تر است. در این مورد می توان با انجام دادن ورزش مرتب، از آن جلوگیری کرد. گاهی دیده می شود که فرد مبتلا با درمان خانگی وزوز گوش به نتیجه مطلوب نرسیده است پس بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کند و از درمان پزشکی برای رفع آن استفاده کند. البته می توان گفت علت های مختلفی وزوز گوش بررسی شده است که در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. گاهی ممکن است فرد فشار خون بالا داشته باشد که منجر به شنیدن این صداهای آزار دهنده در گوش می شود. همچنین مشاهده شده افرادی که در معرض مداوم صداهای بلند هستند دچار این عارضه می شوند.  مانند نجاران ، تراشکاران، موزیسین های راک و دیگر افرادی که به گونه ای شغل انها در ارتباط مستقیم با صداهای بلند و ممتد دارد. آنچه که اهمیت دارد این است که پیدا کردن علت اصلی بیماری  توسط پزشک متخصص انجام می شود و بر طبق علت یافت شده درمان مناسب انجام می گیرد.
 

علت وزوز گوش تنها در یک گوش

گاهی بیمار فقط در یک گوش متوجه صدای وزوز می شود. وزوز درگوش چپ بیشتر به مشکلات عروقی قلبی بر می گردد. در رابطه با وزوز گوش راست نیز ممکن است گوش راست فرد در مدت طولانی در مقابل وزش باد قرار گرفته باشد. مانند افرادی که داخل اتومبیل مدام شیشه ماشین را پایین می آورند و یک گوش آنها در مقابل باد قرار می گیرد. همین امرگاهی باعث می شود فرد به کم شنوایی نیز دچار شود. و نیاز به سمعک پیدا کند. البته باید گفت اگر توسط پزشک متخصص این بیماری بررسی شود با مصرف دارو می توان آن را کنترل کرد. به طور کلی شنیدن صدای سوت یا وزوز در یک گوش یا در هر دو گوش اگر مدت زمان زیادی به طول انجامد می تواند مشکل ساز شود. گاهی با درمان خانگی وزوز گوش نتیجه مطلوبی گرفته می شود،  مانند درمان وزوز گوش با پیاز که آب پیاز را گرفته و حرارت می دهند و پس از خنک شدن دو الی سه قطره از آن را در هر گوش میچکانند، این کار را به مدت یک هفته هر روز انجام می دهند تا نتیجه حاصل شود. از دیگر درمان های خانگی درمان وزوز گوش با عسل است که گاهی نتیجه بهتری می دهد. در درمان وزوز گوش در طب سنتی تمرکز روی گیاهان و روغن های گیاهی است و یا در برخی موارد از زالو درمانی هم استفاده می شود. البته درمان قطعی وزوز گوش با تجویز دارو برای آن امکان پذیر است.
 
729(2) - مگس نا مرئی در گوش ها (همه چیز درباره وزوز گوش)

آیا خلاصی از وزوز گوشها امکان پذیر است؟

در اکثر مواقع وزوز درگوش به فرد آسیب نمی رساند. اما ناراحتی و اختلالاتی مانند اضطراب، بی خوابی و افسردگی به همراه دارد. البته باید توجه کرد که اگر علائمی مانند سرگیجه، بیماری های دیگر در گوش مثل کاهش شنوایی و یا سر درد را به همراه وزوز گوش دارید حتما آن را پیگیری کرده و به پزشک متخصص مراجعه نمایید. چرا که وجود وزوز در مدت طولانی همراه با علائم ذکر شده اگر درمان نشود امکان بروز ناشنوایی وجود دارد. تحمل وزوز گوش به دلیل شنیدن مداوم صدایی آزار دهنده در گوش بسیار سخت است. پس افرادی که این حالت را دارند به دنبال راهی برای خلاصی از آن هستند. درمان قطعی وزوز گوش امکان پذیر است به شرطی که آزمایشات لازم انجام گرفته باشد تا بهترین دارو برای آن تجویز شود. کشف علت وزوز گوش راست یا چپ و یا هر دو گوش توسط پزشک امکان پذیر است. صداهایی که نشان دهنده این بیماری در گوش هستند شامل صدای زنگ، صدای وزوز، صدای غرش، صدای تیک و صدای هیس می باشند. البته این صداها معمولا در افراد مختلف کم یا زیاد است و ممکن است به صورت موقت یا دائم باشد. معمولا با مصرف دارو این عارضه رفع می شود. مصرف قرص وزوز گوش از جمله درمان های دارویی می باشد. البته درمان وزوز گوش در طب سنتی هم امروزه مورد توجه قرار گرفته است.
 

عواملی که خطر ابتلا به وزوز گوش را افزایش می دهد

اگر چه که هر کسی ممکن است وزوز گوش را تجربه کند، اما معمولا فاکتور های زیر ابتلا به این مشکل را در افراد افزایش می دهد:

قرار گرفتن در معرض صدای بلند
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سر و صدا های بلند، ممکن است آسیب به مو های گوش شما را افزایش داده و صدا های نا به جا را به مغز شما منتقل کرده و در نتیجه باعث شنیده شدن این صدا ها در گوش شود.

بنابراین در افرادی همچون کارگران کارخانه ها، کارگران ساختمانی، سربازان، نوازندگان، کارگران معدن و … که در محیط های پر سر و صدا کار می کنند، خطر ابتلا به وزوز گوش بیشتر خواهد بود.

سن
افزایش سن معمولا با کاهش عملکرد فیبر های عصب شنوایی همراه بوده و در نتیجه باعث کاهش شنوایی افراد می شود که معمولا با مشکل وزوز گوش همراه می باشد.

جنسیت
جنسیت نیز در ابتلا به وزوز گوش دخیل می باشد. به این معنا که احتمالا مردان بیشتر با این مشکل مواجه می شوند و این اختلال را تجربه می نمایند.

734 - مگس نا مرئی در گوش ها (همه چیز درباره وزوز گوش)

سیگار کشیدن
سیگار کشیدن نیز از دیگر فاکتور هایی است که خطر ابتلا به وزوز گوش را افزایش می دهد. به عبارت ساده تر افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل می باشند.

مشکلات قلبی عروقی
مشکلات قلبی عروقی نیز می توانند خطر ابتلا به وزوز گوش را افزایش دهند. در واقع فشار خون بالا، جریان خون آشفته، آترو اسکلروز و … با فشار بر رگ های خونی، باعث این اختلال دستگاه شنوایی افراد می شوند.
 

انواع وزوز گوش ، علت و درمان وزوز گوشها

انواع وزوز گوش وجود دارد که هر کدام دلیل و درمان خاص خود را دارند و باید ابتدا علت این امر پیدا شود تا بتوان برای درمان وزوز گوش نیز تدبیری اندیشید. معمول ترین صدایی که ممکن است در گوش شنیده شود، صدایی شبیه به صدای زنگ است. این صدا به علت های مختلفی مانند مشکلات در گوش خارجی، متوسط یا داخلی می باشد.
 
 
وزوز گوش ذهنی
نوعی از وزوز به علت مشکلات عصب شنوایی با بخشی از مغز که سیگنال های عصبی را به عنوان صدا تفسیر می کند ایجاد شود. به این نوع صداها وزوز گوش ذهنی (subjective) می گویند که فقط خود فرد می تواند آن را بشنود.

طبیعتاً به علت این که اختلال در سیستم های درگیر شنوایی ایجاد شده است، صدای واقعی وجود ندارد و فرد فقط در سیستم شنوایی خود می تواند این وزوز را درک کند و صدا وجود خارجی ندارد.
 
وزوز گوش عینی
نوع دیگری از وزوز، وزوز دگرشنو یا عینی (objective) است که حتی متخصص شنوایی یا پزشک نیز می تواند در زمان معاینه ی گوش آن را بشنود. این صدا در موارد شدید توسط اطرافیان نیز شنیده می شود.

با توجه به این که این نوع از وزوز کمتر معمول است، علل وزوز گوشها در این مورد به مشکلات رگ های خونی، وضعیت استخوان گوش میانی یا به علت انقباضات عضلانی می باشد.
 
افزایش سن و وزوز گوشها
دلایل مختلفی مانند افت شنوایی مرتبط با سن، قرار گرفتن در معرض صدای بلند، انسداد گوش و مجاری آن، رشد غیر طبیعی استخوان گوش، بیماری منیر و افزایش فشار مایع گوش، اسپاسم عضلانی در گوش، اختلال در شیپور استاش ، بیماری ام اس و مواردی از این قبیل نیز از علل این بیماری می باشد.
 

سایر علل وزوز گوش

برخی از دلایل وزوز گوش کمتر دیده می شود ، از جمله:

بیماری منییر:
وزوز گوش می تواند نشانه اولیه بیماری منییر باشد ، یک اختلال گوش داخلی است که ممکن است در اثر فشار غیر طبیعی مایعات گوش داخلی ایجاد شود.

اختلالات TMJ:
مشکلات مربوط به مفصل گیجگاهی فکی ،( مفصل در هر طرف سر شما در جلوی گوش های شما ، جایی که استخوان فک تحتانی به جمجمه شما متصل میشود قرار دارد)، می تواند باعث ایجاد وزوز گوش شود.

آسیب دیدگی سر یا آسیب دیدگی گردن:
ضربه به سر یا گردن می تواند بر گوش داخلی ، اعصاب شنوایی یا عملکرد مغز مرتبط با شنوایی تأثیر بگذارد. چنین صدماتی عموماً در یک گوش باعث وزوز گوش می شود.

نوروم آکوستیک:
این تومور غیر سرطانی (خوش خیم) بر روی عصب جمجمه ای که از مغز شما تا گوش داخلی امتداد دارد ایجاد می شود و عصب تعادل و شنوایی را کنترل می کند. همچنین به آن شوانوم دهلیزی گفته می شود ، این حالت عموما باعث ایجاد وزوز گوش فقط در یک گوش می شود.

اختلال عملکرد لوله استاش:
در این شرایط لوله ای در گوش شما که گوش میانی را به بالای گلوی شما وصل می کند ، تمام مدت در حالت باز باقی می ماند و این باعث می شود گوش شما احساس پر شدن کند. از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن ، بارداری و پرتودرمانی گاهی می توانند باعث این نوع اختلال شود.

اسپاسم عضلات در گوش داخلی:
عضلات در گوش داخلی می توانند منقبض شوند (اسپاسم) ، که می تواند منجر به وزوز گوش ، افت شنوایی و احساس پر بودن در گوش شود. این گاهی اوقات بدون دلیل قابل توضیح اتفاق می افتد ، اما می تواند در اثر بیماریهای عصبی ، از جمله مولتیپل اسکلروزیس ایجاد شود.

731 - مگس نا مرئی در گوش ها (همه چیز درباره وزوز گوش)

اختلالات رگهای خونی مرتبط با وزوز گوش

در موارد نادر ، وزوز گوش در اثر اختلال در رگ های خونی ایجاد می شود. به این نوع وزوز گوش ضربانی گفته می شود. علل آن عبارتند از:

آترواسکلروز:
با افزایش سن و ایجاد کلسترول و سایر رسوبات ، رگهای خونی عمده نزدیک گوش میانی و داخلی شما مقداری از خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند – توانایی انعطاف پذیری یا انبساط و انقباض عروق با هر ضربان قلب-. این امر باعث می شود جریان خون نیرومند تر شود و تشخیص ضربان را در گوش شما آسان تر می کند. معمولاً می توانید این نوع وزوز گوش را در هر دو گوش بشنوید.

تومورهای سر و گردن:
توموری که بر روی رگهای خونی در سر یا گردن شما فشار می آورد (نئوپلاسم عروقی) می تواند باعث وزوز گوش و علائم دیگر شود.

فشار خون بالا:
فشار خون بالا و عواملی که باعث افزایش فشار خون می شوند ، از جمله استرس ، الکل و کافئین ، می توانند وزوز گوش را پررنگ تر جلوه دهند.

جریان خون آشفته:
باریک شدن یا پیچ خوردن در شریان گردن (شریان کاروتید) یا ورید در گردن شما (رگ ژوگولار) می تواند باعث ایجاد تلاطم و جریان خون نامنظم شود و منجر به وزوز گوش شود.

ناهنجاری مویرگ ها:
وضعیتی به نام ناهنجاری وریدی شریانی (AVM) ، اتصالات غیرطبیعی بین شریانها و وریدها می تواند منجر به وزوز گوش شود. این نوع وزوز گوش معمولاً فقط در یک گوش مشاهده می شود.
 

درمان وزوز گوش: دستورات پزشک، همکاری شما

اگر شما مایلید در اسرع وقت از وزوز گوش رهایی پیدا کنید، باید دستوراتی که پزشک به شما می دهد را با صبر و حوصله پیش بیرید. دلیل اینکه این نکته را به شما تذکر می دهیم این است که، پزشک هم احتمالا درمان های دارویی و غیر دارویی برای شما تجویز می کند. شما باید هم در اجرای دستورات دارویی هم غیر دارویی همکاری کنید.
 

خارج کردن جرم گوش

گاهی جرم و واکس داخل گوش وقتی زیادی انباشته شود و فشرده گردد، صداهای وزوز ایجاد کند. پزشک ممکن کانال گوش شما را شستشو بدهد و جرم ها را خارج کند.
 

درمان دارویی

گاهی داروهای ضد افسردگی از قبیل آمی تریپتیلین و نورتریپتیلین و یا داروهای آرامش بخش همانند آلپرازولام برای شما تجویز می شود. این داروها موقتی مصرف می شوند تا زمانی که شدت وزوز گوش کمتر شود.

دوست عزیز، اگر دوست، آشنا و یا همسایگان به شما توصیه کنند که این داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب که پزشک برایتان نسخه کرده است را مصرف نکنید چون معتاد می شوید، شما دو راهکار دارید یا اینکه همیشه این وزوز گوش را تحمل کنید و بهبودی پیدا نکنید و یا اینکه از کنار این حرف های بی پایه و اساس رد شوید و به پزشکتان اعتماد داشته باشید و داروها را مصرف کنید، این داروها هیچگونه اعتیادی در شما ایجاد نمی کند.
 

درمان های مهار کردن صدا

ممکن است پزشکتان صلاح بداند که به شما توصیه کند از ابزاری استفاده کنید که باعث شود صدای وزوز گوش را مهار یا محو کند. این روش ها شامل استفاده از ماشین های نویز سفید و استفاده از سمعک و ماسک های مهار کننده صدا (چیزی شبیه سمعک که درون گوش قرار می‌گیرد) می‌شوند.
 

راهکارهای خانگی درمان وزوز گوش

به شما توصیه می کنیم استرس را از خود دور کنید. با مدیریت کردن استرس، شما قادر خواهید بود شدت وزوز گوش را کمتر احساس کنید.

دوست عزیز، نوشیدنی های دارای کافیین و همچنین الکل با هوشیار کردن سیستم حسی و عصبی شما و ایجاد بی خوابی، آزار دیدن شما از این اصوات مبهم وزوز و زنگ ممند در گوش بیشتر می کند پس لطفا کافیین و الکل را مصرف نکنید.

لطفا از انزوا، گوشه گیری و غصه خوردن بپرهیزید. بهتر است در محیط اطرافتان صداهای آرامی از قبیل یک موسیقی بی کلام ، صدای امواح دریا، صدای موسیقی بارش باران و این گونه موسیقی های نابی بگذارید، ذهن جذب این موسیقی ها شده و وزوز گوش را موقتا فراموش می کند.

به شما توصیه می کنیم که از مواجعه با اصوات خیلی بلند جدا دوری کنید. از نزدیک شدن به مکان های که در بلند گو اصواتی در حال تولید شدن بپرهیزید. صداهای خیلی بلند، وضعیت وزوز گوش شما را بدتر می کند.

فراموش نکنید که وزوز گوش یک نشانه از بیماریهای گوش است که نیاز به بررسی بیشتر دارد، پس لطفا از اجرای راهکارهای درمانی خودسرانه بر اساس پیشنهاد های غیر علمی و بی پایه اطرافیان، آشنایان و همسایگان دوری کنید و به راهنمایی پزشکتان گوش فرا دهید.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت آوای شریعتی
سایت دکتر درتاج

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد