خانه » همه » مذهبی » ناتوانی در صحبت کردن در جمع

ناتوانی در صحبت کردن در جمع


ناتوانی در صحبت کردن در جمع

۱۳۹۲/۱۰/۲۵


۱۸۹۴ بازدید

در صحبت کردن اعتماد به نفس ندارم؟

خوشحالیم شما مخاطب ما هستید.سخن خود را را با کلام خداوند در قرآن که خود زیباترین کلام است آغاز می کنیم. خداوند به دیگران رهنمود مى دهد که در سـخـن گفتن سخن زیبا و زیبا سخن باشید ( و قولوا للناس حسنا ) با مـردم بـه نـیـکـى سـخـن بـگـویـیـد ، و همچنین سـخـن نـیـک بـگـویـیـد( قـل لعبادى یقول التى هى احسن ان الشیطان ینزغ بینهم ) به بندگان من بگو همواره نیکوترین سخن را بگویند، شیطان آن ها را ودار به گفتن سخن بد نکند که موجب نـزاع و دشمنى شود.پرسشگر گرامی مطمئنا روان و جذابیت در صحبت نمودن و حتی مخالفت نمودن در واقع نوعی مهارت است که همانند تمام مهارت های دیگر اکتسابی می باشد.مطمئنا تجربه نموده اید آنهایی که خوب صحبت می کنند و حتی مخالفت می نمایند معمولا به حرف هایشان توجه زیادی می شود و اغلب صاحب فرصت های بیشتری می شوند.
همانطور که می دانید آدمی فطرتاً موجودی اجتماعی و نیازمند ارتباط با دیگران و در موقعیتهایی مانند دوستی با دیگران و… نیازمند صحبت نمودن است؛ به ویژه در عصر ارتباطاتِ پیشرفته و سریع، برقرار ساختن ارتباط مؤثر و مفید و صحبت نمودن در صحنه های متنوع فعّالیّت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و علمی ضرورتی تردیدناپذیر است. عدم ارتباط و نداشتن مهارت گفتگو است که آدمی را از کاروان رو به تعالی و ترقّی باز می دارد؛ به قابلیت های نهفته فرصت بروز نمی دهد و توان ها و استعدادها را سرکوب و نابود می سازد؛ زیرا از دیدگاه روان شناختی نداشتن این مهارتها توجهی غیر عادی و اضطراب آلود به خویشتن است که در یک یا چند موقعیت اجتماعی تجلی می کند و فرد را در انواع تنش های روانی، شرایط نامناسب عاطفی و شناختی و نابسامانی های جسمی و زیستی فرو می برد و موجب بروز رفتارهای خام و نسنجیده و واکنش های نامناسب می گردد.
اما چه باید کرد؟
بر اساس شناختی که از خود دارید، هرگز نباید درمان آن را در داروخانه ها و لابه لای اقدامات پزشکی و آرام بخش ها و تقویت کننده ها جست وجو کنید.در این راه بدنبال فراگیری چند اصطلاح و کلمه نیز نباشید بلکه اساس را بر تغییرات شناختی و اصلاح رفتاری و فراگرفتن مهارتهای زندگی استوار نمایید و از روش های شناخت درمانی و تغییر در باورها و نظام ارزشی و افزایش مهارت های اجتماعی و توانایی های شغلی و حرفه ای و تحصیلی پیروی می کند. بر این اساس، در این بخش به راهکارهای عملی اشاره می نماییم.امید واریم با توجّه به اهمّیّت و حساسیت موضوع، با همت عالی و بلند، راهکارهای عملی و روش های تغییر شناخت اهتمام کامل و دقیق و مستمر داشته باشید. تا به هدف نائل آیید. در پایان باید یاد آور شد، این مقصود اندک اندک به دست می آید نه با چند جلسه تمرین و خواندن چند جلد کتاب. اجرای پیوسته دستور العمل ها، تکنیک ها و رفتارها در رسیدن به هدف سودمند است. 
1- اولین قدم برای اینکه شخصیتی جذاب بشویدو دیگران از صحبت با شما لذت ببرند این است که شنونده فوق العاده ای باشید. با دقت گوش کنید.بدون اینکه حرف های طرف مقابل را قطع کنید،گوش بدهید.موقع گوش دادن کاملا سکوت کنید،گویی در آن لحظه برای شما هیچ چیز مهم تر از آنچه دیگری می گوید نیست.به طوری که گویی در آن لحظه زمان در خلال همه چیز ایستاده و فقط صحبت اوست که روان است. گاه افراد در گفته‌هایشان احساسی را بیان می‌دارند که تنها با گوش شنیده نمی‌شود و بایستی قلب خود را نیز برای آن بکار بگیرید.اگر بخواهید سخنران خوبی باشید ابتدا باید شنونده خوبی باشید.شنونده بودن باعث می شود تا بسیاری از مهارتهای صحبت کردن را فرابگیرید.می توانید سخنرانی کسانیکه به آنها علاقه دارید را در زمانهای مختلف گوش دهید و معجزه تغییر را در خود احساس نمایید.
2- بالا بردن دامنه لغات :یکی از روشهای برقراری ارتباط انسانها با یکدیگر طریقه گفت و شنود و مکالمه است.کلمات ،مبین عواطف و احساسات انسانهاست،از طریق رد و بدل کردن کلمات،اهداف و مقاصد و نیتها آشکار می شود،در حقیقت،شخصیت انسانها در زیر زبانشان و بین سخنانشان نهفته است.پس  در این مورد،واژه ها و کلمات و جملات نقش ویژه ای را در نقل و انتقال مفاهیم و احساسات  انسانها بازی می کند.واژه ها در نقل و انتقال اطلاعات و ارتباط دو انسان از بار احساسی مهمی برخوردار دارند و از نظر عاطفی،کلمات تأثیر فوق العاده ای در  روحیه افراد انسانی دارد.لذا لازم است در انتخاب کلمات و بکار بردن جملات دقت نموده و زیبا ترین و بهترین کلمات را انتخاب نماییم.سعی نمایید کتابهای لغت و یا شعر و داستانهای ادبی را مطالعه نمایید تا خزانه لغات شما بالا برود. به یاد داشته باشید هرچه بیشتر مطالعه کنید، بیشتر خواهید دانست و هرچه بیشتر بدانید و بیاموزید، به جاهای بهتری می رسید.
3- بیان و نحوه گفتگو: همانطور که انتخاب کلمات مهم است نحوه بیان  نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و به همین سبب،خداوند متعال در قرآن کریم اولین ویژگی مهم انسان را پس از خلقت او بیان ذکر می نماید:«انسان را بیافرید.به او سخن گفتن آموخت».بیان و گفتار ،مهمترین وسیله ارتباط انسانها با یکدیگر است و چون ارتباط فرایندی است دو طرفه،بخش اعظم ارتباط انسانها از طریق گفت و شنود و همین مکالمات عادی و روزمره صورت می گیرد و لذا در ارتباط صحیح و سالم،باید هم گوینده خوبی بود و هم شنونده خوبی
4- موقعیت و فضای ارتباط:گاهی گفتن یک کلمه مثبت ،در شرایط و فضای نامناسب و نامساعد،بار منفی القا می کند. لذا باید نسبت به موقعیت و فضایی که این واژه ها و کلمات در آن رد و بدل می شود،آشنایی داشت.باید توجه داشت که قبل از ارتباط کلامی ،فضای برخورد یعنی وضعیت ظاهری:نگاهها ،حالتهای چهره،حرکتها و ابروها،در ارتباطات سالم و مناسبات صحیح انسانی بسیار مؤثر است:قیافه عبوس،تبسم ملیح،غرور و یا خضوع و فروتنی، در ایجاد فضای مثبت  و یا منفی اثرهای مهمی در ارتباطها می گذرند.
5- بالا بردن ظرفیت هیجانی: برقراری رابطه‌ای که به خوشبختی و کامیابی منجر شود مستلزم توانایی ظرفیت هیجانی بالایی است که قدرت درونی، مهارت‌های تسلط بر نفس و توانایی تحمل توفان‌های زندگی را به شما خواهد داد. با احترام و عشق و گذشت دو جانبه می‌توانیم با افراد با آرامش ذهنی، زندگی کنیم وگرنه در دنیای آشفته درون خود زندگی خواهیم کرد.
6- توجه داشته باشید که القاب ، عناوین و اصطلاحات فوق تخصصی، کمکی به درک بهتر موضوع نمی کند. البته هنگام نیاز باید به آنها اشاره کرد.اما موضوع اصلی نباید تحت الشعاع این مسئله قرار گیرد، زیرا شنونده خسته می شود. برای پرداختن به موضوع ، در صورت امکان می توانید از داستان های کوتاه، ضرب المثل ها و اطلاعات جالب دیگر برای حمایت از موضوع اصلی استفاده کنید و بر جذابیت کلام و درک بهتر آن بیفزایید. سعی کنید حتماً از موضوع مورد نظر به اندازه کافی اطلاع و آگاهی داشته باشید تا با تسلط کامل درباره آن صحبت کنید.
7- سعی نمایید در یک موضوع مطالعه نمایید و دامنه اطلاعات خود را با ببرید.وقتی از جنبه های گوناگون یک مسئله آگاه باشید، با اعتماد به نفس بیشتری راجع به آن صحبت می کنید و این حس مثبت خود را به شنونده نیز منتقل خواهید کرد و قدمهای بعی را بهتر و با سرعت بیشتری می توانید بردارید.
8- توجه داشته باشید حتی عامی ترین مردم نیز قادر به درک میزان توانایی شما در بیان، کلام و نحوه گفتار هستند. مردم همیشه به خود افراد توجه دارند نه به مدرک و درجه تحصیلی شان. پس اگر عالی ترین مدارک تحصیلی را نیز داشته باشید، اما در انتقال مفاهیم و مقاصد مورد نظر خود ناتوان باشید، موفقیتی کسب نخواهید کرد.
9- همچنان به نوشتن متن در موضوعات مورد علاقه خود بپردازید. اندازه ی انشای خود را به 300-200 کلمه محدود کنید.هنگام نوشتن مطالب آنها را با خود زمزمه نمایید و بعد از نوشتن چند کلمه برگردید و از اول آنها را بخوانید و ادامه دهید تا به انتها برسد.این تمرین در دراز مدت به شما کمک می نماید تا بدون بازگشت به اول بتوانید متن طولانی را در ذهن خود جمله بندی نموده و آنها را در قالب کلمات بنویسید.
10- همچنان گوش دهید و کتاب بخوانید و بنویسید.
پرسشگر گرامی موارد فوق، نکاتی ساده اما مهم را به شما یادآوری می کنند که با وجود ساده بودن نیاز به تمرین و صرف وقت دارند که ما امیدواریم شما نیز با رعایت آنها در زندگی اجتماعی و کارهای خود، به موفقیت های روزافزون دست یابید. ما هم در کنار حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیه برای شما انسانهای خواستار پاکی دعا می کنیم و منتظر مکاتبه بعدی و نظر شما نسبت به این مطالب هستیم تا در کنار یکدیگر به سمت وضعیت مطلوب حرکت نماییم.
منابع جهت مراجعه و مطالعه
1. آئ‍ی‍ن‌ س‍خ‍ن‍ران‍ی‌/ دی‍ل‌ ک‍ارن‍گ‍ی‌؛ م‍ت‍رج‍م‌ م‍ه‍رداد م‍ه‍ری‍ن‌
2. چگونه خوب سخنرانی کنیم / احمد طهماسبی
3. قدرت بیان : هنر بیان مطالب و سخنرانی در کنفرانسها و …./برایان تریسی ؛ مترجمان کورش محمودی‌ده‌ده‌بیگلو ، مجید لطفی‌قهرود.
4. مهارت‌های سخنرانی و سخن گفتن‮‬ ‫: چطور با صحبت‌کردن در هر موقعیتی برنده شویم‮‬ ‫/ برایان تریسی‮‬ ‫؛ مترجم سحر لقایی‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
5. نفوذ کلام ‫:شیوا سخن بگویید تا احترام بیافرینید/ برایان تریسی ‫؛مترجم مهدی افشار‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬
6. دستور سخنرانی‬ / بقلم محمدهادی بیرجندی
7. مهارت‌های تبلیغ: (مجموعه سخنرانی ، ویژه ائمه جماعات)/ گردآوری و تدوین علی‌اصغر هدایت‌نژاد 
8. اصول نوین سخنرانی / نویسندگان بروس گرون‌بک …. [ و دیگران ] ؛ مترجمان اکبر میرحسنی ، صفرفضلی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد