خانه » همه » مذهبی » نازایی همسر – فکر طلاق

نازایی همسر – فکر طلاق


نازایی همسر – فکر طلاق

۱۳۹۲/۱۱/۲۲


۲۱۰ بازدید

بنده ۶سال است که ازدواج کردم و به دلایلی نازایی همسرم بچه دار نمی شویم. میخواهم طلاق بدهم .آیا این دلیل موجه برای طلاق می باشد. دو سال هست که به پزشک می رویم و جوابی نگرفته ایم.

پرسشگر گرامی به ما حق بدهید که با شناخت بسیار اندکی که از شما داریم نتوانیم به خوبی شما را راهنمایی کنیم چون یکی از مهمترین ارکان مشاوره مخصوصاً در زمینه راهنمایی که باعث می گردد نتیجه مطلوبی از آن حاصل گردد میزان اطلاعاتی است که شما باید در اختیار مشاور قرار دهید؛ زیرا به هر حال تفاوت های فردی افراد در وضعیت و شرایط خانوادگی، محیطی ، شخصیتی، جنسیتی و … ایجاب می کند که مشاوره ها با فرد مورد نظر و شرایط وی مطابقت داشته باشد. چند وقت است که ازدواج کردید؟ سن، شغل و میزان تحصیلات خودتان و همسرتان چیست؟ از ابتدای ازدواج نیازهای عاطفی و جنسی  شما و همسرتان  به خوبی تامین می شد؟ آیا مشکلتان فقط بچه دار شدن می باشد یا مشکل دیگری نیز در زندگیتان دیده می شود؟لطفا علاوه بر پاسخ دادن به این سوالات، هر مساله دیگری  که ممکن است به ما در پاسخ بهتر کمک نماید را نیز بیان نمایید. ولی با این حال نکاتی در این خصوص تقدیم می کنیم.
هر زندگی زناشویی مسایل خاص خود را دارد و این یک چیز عمومی است ؛منتهی در یک خانواده ای مثلاً‌مرد بیمار می شود و در یک خانواده ای زن ،در یک خانواده ای مرد ورشکسته می شود و خدای ناکرده در یک خانواده ای زنی و یا مردی نازا از آب در می آید .اگر به درستی به اطراف خود بنگرید بعید به نظر می رسد بتوانید به تعداد انگشتان دست خود خانواده هایی را بیابید که مسئله ای هر چند کوچک در زندگی نداشته باشند ؛اما آنچه که باید بدان توجه داشت این است که ابن موضوع را مسأله مشترک خود بدانند نه مشکل طرف مقابل.
انسانهایی که ارتباطات سالم و درستی با همدیگر دارند، استرس کمتری را تجربه می‌کنند و شادتر هستند؛ لذا با توجه به ماهیت استرس آفرین مسأله ای که در متن ارسالی خود بدان اشاره نمودید شایسته است از طریق شناسایی و حل ریشه ای مسأله ای که با آن مواجه هستید، سعی کنید رابطه مؤثر و سازنده خود را با همسرتان روز به روز تقویت نمایید.
سعی ما بر این است که با ریشه یابی دقیق مسأله حاضر، کمک مناسبی را به شما در جهت برون رفت از وضعیت موجود ارائه نماییم .
1- ابتدا شایسته است با واقع بینی و جامع نگری به زندگی خود نگریسته و مسأله اصلی را دریابید .از عنوان مسأله ، به جای مشکل استفاده نمویم ؛زیرا عقیده داریم که چنین وضعیتی ، مشکل نیست و راه حل دارد . همانطور که می دانید خانواده های زیادی با وضعیت مشابه شما مواجه بوده اند و توانستند با موفقیت از عهده حل آن برآیند.
2- همانطور که ازدواج همه زندگی نیست ,بلکه تنها یک بعد از ابعاد زندگی است باید گفت که فرزند دار شدن نیز تنها یک وجه از زندگی مشترک است و چه بسیار زندگی های مشترکی که سالها با دلخوشی ادامه می یابند بدون اینکه صاحب فرزندی شوند.
3- یادتان باشد که گرچه انسان نمى تواند تمام شرائط و امکانات موجود زندگی خود را بر وفق مراد خود فراهم نماید، ولى مى تواند خود را با شرائط موجود به گونه ای مناسب و فعّال وفق داده و هماهنگ سازد که نه تنها از حالت نگران و نامطلوب وضعیت موجود به درآید بلکه با ابتکار ، خلاقیت و بهره مند شدن از توانمندیهاى خود شرائط زندگی شاد و با نشاطی را برای خود رقم زند.
4- پیشنهاد می گردد مسأله خود را به صورت ریشه ای حل نمایید ؛زیرا به هر حال زنان دارای حس مادرانه است و نمی توانند از آن فرار کنند. به نظر می رسد که بهتر است با توجه به روحیات خوبی که از همسرتان سراغ داریم در مورد مسأله فرزند دار شدن با وی به گفتگو نشسته و با همفکری یکدیگر به دنبال راهکار باشید . برای حل این مسأله ابتدا همه راه حل های مختلف(فارغ از ارزیابی اولیّه و اینکه شاید یکی از طرفین مخالف آن باشد ) را روی کاغذ نوشته و با همدیگر به تبادل اندیشه بپردازید .حتی برای این کار می توانید از مراکز مشاوره خانواده به صورت حضوری استفاده نمایید.
در کنار عمل به دستورات پزشک از دعا به درگاه الهی نیز غافل نشوید و از راهکارهای زیر کمک بگیرید.
دستورات مختلفی برای فرزنددار شدن وارد شده که برخی را ذکر می کنیم:
1- در هر سحر صد مرتبه استغفار شود و در صورت فراموشی قضای آن به جا آورده شود و بهتر است «اَستَغفِرُ اللهَ رَبّی وَ اَتوبُ اِلَیه» گفته شود.
2- در سجده دو آیه ذیل را بخوانید : «رَبِّ هَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّةً طَیِّبَةً إِنَّکَ سَمِیعُ اَلدُّعاءِ»، (آل عمران، آیه 38) و « وَ زَکَرِیَّا إِذْ نادى رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْنی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثینَ » (الأنبیاء : 89)
3- قرائت آیه : «رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اِجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً»، (فرقان، آیه 74)
4- قرائت آیه : «رَبِّ اِجْعَلْنِی مُقِیمَ اَلصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِی رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ»، (ابراهیم، آیه 40)
5 – عبداللّه بن عباس روایت کند از رسول خدا صلی اللّه علیه و آله که فرمودند جبرئیل گفت: یا رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله بدان خدایی که تو را براستی به خلق فرستاد اگر کسی را فرزند نباشد این دعا را بنویسد و بشوید و بخورد از آب آن حق تعالی اولاد صالح به او کرامت فرماید و هر که درد اندام باشد و بلغم و ناسور یا درد و بوی بد دهان و زکام و درد قولنج و درد سر و زهر مار و عقرب، این دعا او را نگاه دارد و به مراد خود برسد (ان شاء اللّه) :
بسم اللّه الرحمن الرحیم
اعوذ بکلمات اللّه التامات کلها من شر کل شیطان و من شر السامه و من کل عین لامه و ان یکاد الذین کفروا لیزلقونک بابصارهم لما سمعو الذکر و یقولون انه لمجنون و ما هو الا ذکر للعالمین کیعص حمعسق اها شراهت اذونی اصاوث آل شدای بحق لا اله الا اللّه محمد رسول اللّه بسم اللّه الشافی بسم اللّه الکافی بسم اللّه المعافی بسم اللّه الذی لایضر مع اسمه شی ء فی الارض و لا فی السماء و هو السمیع العلیم ان یشاء یسکن فیظللن رواکد علی ظهره ان فی ذلک لایات لکل صبار شکور انهم یکیدون کیدا و اکید کیدا فمهل الکافرین امهلهم رویدا الریح و اللّه ورائهم محیط بل هو قرآن مجید فی لوح محفوظ بسم اللّه الرحمن الرحیم قل اعوذ برب الفلق من شر ما خلق و من شر غاسق اذا وقب و من شر النفاثات فی العقد و من شر حاسد اذا حسد بسم اللّه الرحمن الرحیم قل اعوذ برب الناس ملک الناس اله الناس من شر الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدور الناس من الجنه و الناس یرید اللّه ان یخفف عنکم و خلق الانسان ضیعفا و صل علی محمد و آله اجمعین الان خفف اللّه عنکم و علم ان فیکم ضعفا و صل علی نبینا محمد و آله اجمعین ذلک تخفیف من ربکم و رحمه و صلی اللّه علی خیر خلقه محمد و آله اجمعین.( ر. ک : حلیه المتقین ، علامه مجلسی ، فصل 7.)
6- نقل شده که امام صادق ـ علیه السلام ـ دعای زیر را توصیه فرمودند:
«اللهم لا تَذَرنی فَرداً و أنت خیرُ الوارثین وحیداً و حشاً فَیقصُرُ شُکری عن تفکّری بل هب لی عاقبه صدقٍ ذکوراً و اناثاً آنَسُ بهم من الوحده و اسکُنُ الیهم من الوحده و أشکُرُکَ عند تمام النعمه یا وهّابُ یا عظیم یا مُعظِم ثمّ اعطِنی فی کلّ عافیهٍ شکراً حتی تُبلِغُنی منها رضوانک فی صِدقِ الحدیث و اداءِ الاَمانه و الوَفاء بعهد.»
7- در صبح و شام هفتاد مرتبه «سبحان الله»، ده مرتبه «استغفر الله ربی و اتوب الیه» و سپس نه مرتبه «سبحان الله» و یک مرتبه «استغفر الله ربی و اتوب الیه» گفته شود.
  نکته پایانی
الحمدلله با پیشرفت های خوبی که در زمینه درمان نازایی در مجموعه هایی مثل رویان تهران و یا شهرهایی مثل قم، در کشور ما صورت گرفته امکانات خوبی برای خانواده هایی که وضعیتی مشابه شما دارند ایجاد شده .به عنوان نمونه زوجی را می توان نام برد که پس از 16 سال سابقه زندگی مشترک، سال گذشته صاحب دختری شده اند درحالی که اسپرم های شوهر آن خانواده نیز توانایی باروری ضعیفی داشتند .ان شاءالله که از این طریق به مراد خود برسید و الّا باید گفت که این مسأله را با راه حل دیگری همچون تقبّل فرزند از پرورشگاه نیز می توان حل کرد که بسته به شرایط روحی و ارزشی خاصی که در خانواده های مختلف وجود دارد ،بسیاری از خانواده ها از این مسیر صاحب فرزند می گردند و فرصت بی بدیل تجربه حس مادری و پدری را به شریک زندگی خود هدیه می دهند.
در ضمن در دین هرگز به این توصیه نشده است که در صورتی که زن بچه¬دار نشد شوهرش او را طلاق دهد؛ اتفاقا طلاق در دین اسلام حلال مبغوض شمرده شده است یعنی کاری که انجام ان مباح است ولی خدا از ان ناراحت می شود.
سعی کنید به اتفاق همسرتان با یکی از مراکز خانواده درمانی به صورت حضوری در تماس باشید و با بیان تمام مسایل موجود در زندگی خود که بستر مناسبی برای تشخیص مسائل زندگی مشترکتان می باشد ، با آنها در فرایند درمان شرکت نمایید و از راهنمایی های مشاوران خبره و متعهد بهره گیرید .
باز هم با ما مکاتبه کنید.
موفق باشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد