خانه » همه » مذهبی » ناسازگاری زوجین، بهبود روابط همسران

ناسازگاری زوجین، بهبود روابط همسران


ناسازگاری زوجین، بهبود روابط همسران

۱۳۹۲/۱۰/۰۶


۷۶۳ بازدید

من به مدت یک سال ونیم است ازدواج کرده ام و اکثر مواقعا با هم دعوا داشتیم با هم نمیسازیم ولی هما خیلی دوست داریم. من بدبین و اعصبانی و بیشتر تو فکرم ما تفاوت سن۹ سال داریم زنم بیشتر از جملات نا باب استفاده میکند و من زود ناراحت میشوم زنم هم خیلی زود از ناراحت میشه و گیربهم میده زنما خیلی دوست دارم چکار کنم؟ کمکم کنید!

پرسشگر گرامی؛ احساستان را به عنوان فردی که خواهان آن است که با حفظ کرامتش در کنار همسر خود از زندگی مشترکش لذّت ببرد، درک نموده و امیدواریم ان¬شاءالله مسائلی که در زندگی زناشویی خود با آن مواجهید، به زودی برطرف گردد. همانطور که می دانید نهاد خانواده گرچه نهاد کوچکی است ولی به مراتب از سایر نهادها اهمیت بیشتری دارد و از پیچیدگی خاصی برخوردار است زیرا در روابط خانوادگی مهمترین عناصر این روابط را انسانها تشکیل می دهند و انسان موجود بسیار پیچیده ای است و از ویژگی های شخصیتی فراوانی مانند تفکر، احساس و هیجان و عواطف و… برخوردار است علاوه بر این تفاوت های فردی نیز بر این پیچیدگی می افزاید بنابراین زن و مردی که با هم ازدواج می کنند و نهاد خانواده را تشکیل می دهند برای استحکام این نهاد باید هم قبل از ازدواج و هم حین ازدواج و هم بعد از ازدواج شرایط و مسائلی را مراعات کنند تا کمترین اصطکاک و بیشترین همخوانی و هم گرایی را نسبت به یکدیگر داشته باشند. در رابطه با سوالی که مطرح کرده‌اید قبل از هر چیز توجه به این نکته لازم است که مهم‌ترین چیزی که می‌تواند به زندگی خانوادگی استحکام بخشد و زن و شوهر را در کنار هم برای سال‌های طولانی نگه دارد، گذشت و بخشش اشتباهات یکدیگر است. بدون این صفت، هر رفتار اشتباه یک طرف باعث رنجش خاطر و آزردگی دیگری می‌شود و او را به سوی افکار و رفتارهای ناخوشایند سوق می‌دهد. با افزایش تحمل و گذشت، انسان می‌تواند راهی برای رفع مشکل پیش آمده بیابد و در فرصت مناسب با همسر خود درباره وضعیت موجود صحبت کند و آن دو با هم راهی برای خلاصی از مشکل پیش آمده بیابند.   ×××شاه کلید اصلی مشکل این است؛ یکی از مهمترین علت  این چنین رفتاهایی از سو همسر و بعبارت دیگرسردی روابط همسران، ناپختگی همسران می¬باشد و راه حل آن است که طرفین بکوشند به نیازهای طرف مقابل پی برده و آنها را برآورده سازند. گاهی اوقات دیده می¬شود که همسر نمی¬تواند نیازهای عاطفی، فکری و اجتماعی طرف مقابل خود را برآورده کند؛ بنابراین فقط نقش حاشیه¬ای بر عهده می¬گیرد و طرف مقابل او بالإجبار زندگی مستقل از چارچوب خانواده را برای رفع نیازهای فکری، عاطفی و اجتماعی خود برمی¬گزیند، این مورد در شوهرتان هم صدق می کند، شما نیاز دارید تا راوبط عاطفی همسرتان را بهبود ببخشید، تا نیازهای عاطفی همسرانتان به وسیله شما به خوبی بر طرف شود.
***همانطور که می دانید برای رسیدن به یک نقطه صحیح در تصمیم گیری مخصوصا در مورد اختلافات خانوادگی نیاز است تا جزییات و علل و رفتارها و واکنش ها و برخورد اطرافیان و… دانسته شود.لذا به همین اندازه که فرمودید جواب را در دو قالب اجمالی و تفضیلی خدمتتان بیان می داریم.
  *جواب اجمالی: شاید شنیده باشید که می گویند دعوا واختلاف نمک زندگی است لذا بودن اختلاف بین افراد خانواده امری طبیعی است اما مهم راههای حل و به تفاهم رسیدن آن می باشد. لذا در یک فضای آرام که می تواند منزل خودتان و یا اتاق مشاوره باشد علل رسیدن به این نقطه را بررسی نمایید آیا از ابتدا همسرتان اینگونه بودند یا نه؟ شما چقدر در رسیدن به این نقطه نقش داشته اید؟و ….در گام آخر مهارتهای لازم را که در ادامه می آید برای اداره و مدیریت خانواده فرا بگیرید و بکار ببرید.
*جواب تفضیلی: چه خوب است بدانید شاید هم به این باور رسیده اید که تمام افراد و خانواده ها از چنین مشکلاتی و یا نظیر آن (شدیدتر یا ضعیف تر) رنج می برند و گمان نشود که شما تنها فرد یا تنها خانواده ای هستید که دچار برخی نارسایی ها و مشکلات زندگی هستید. برای تغییر و اصلاح رفتار او نیاز به طرح درمان است. قبل از بیان راهکارهای، شما به عنوان مؤثرترین فرد در این طرح مسائلی را باید مراعات کنید و الا نمی توان تغییری در رفتار او ایجاد کرد:
  نکته 1- در کنار همه مشکلات و ناراحتیها مطمئنا لحظات خوب و خوشی را با یکدیگر تجربه نموده اید و در بین همه بدیها مطمئنا خوبیهای بیشماری را می توانید نام ببرید .اما ما انسانها با آمدن کمترین مشکل بزرگترین خوبیها و خوشیها را فراموش می کنیم.سعی نمایید در لحظات خلوت با خود این قسمت زیبای زندگی خود را هم بیاد آورید.
 نکته2- کاغذی را بصورت یک جدول آماده و منصفانه این روش را پیاده نمایید. مطمئنا در زمانی که تنها هستید به گذشته فکر نموده اید و توانسته اید عللی را برای رسیدن به این نقطه پیدا نمایید.آنها را بصورت فهرست وار بنویسید.در ردیف بعدی نوع واکنشی را که انجام دادید را بنویسید.در زمان و فرصتی دیگر و در ردیف بعدی رفتار جایگزینی که الان به ذهنتان می رسد را بنویسید. با این روش متوجه می شوید که اولا چه عواملی دخیل بوده اند و شما چقدر سهم در این امر داشته اید در ثانی چه واکنش های صورت گرفته که نه تنها مشکل را حل ننموده بلکه به تشدید آن کمک نموده است.
  نکته3- وضعیت خانواده شما واقعیت تلخى است که درمان آن دشوار نیست و رسیدن به هدف مطلوب حاصل شدنى است. بنابراین نباید ناامید بود و از هر تلاشى در این زمینه نباید دریغ کرد.
  نکته4- از درگیری لفظی با او اجتناب کنید.
 نکته5- هرگز با او مقابله به مثل نکنید و بد دهنی های او را جواب ندهید.
 نکته 6- سعی کنید متانت خود را حفظ کنید و عفت کلام را کاملا رعایت کنید.
 ***امیدورایم با رعایت راهکارهای زیر راهی بسوی خانواده ایده آل خود بردارید: در این رابطه چهل نکته مفید و سازنده بیان مى گردد تا با عمل به آنها، بتوانید در دوستى و ارتباط صمیمانه با همسرتان موفق باشید:
 1. با مطالعه کتاب هاى مربوط به انتخاب همسر، آیین همسردارى و چگونگى ایجاد ارتباط با دیگران و نیز شرکت در جلسه هاى آموزش خانواده، دانش و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید.
 2. با همدلى، هم فکرى، همکارى و مشورت با یکدیگر درباره مسائل مختلف، میان اعضاى خانواده روابط سالم پدید آورید.
 3. هر یک از زوجین، دیگرى را نزدیک ترین و محرم ترین فرد نسبت به خود بداند و او را نیمه تن، حامى و پشتیبان خود تلقى کند.
 4. با یادگیرى مهارت هاى ارتباطى نظیر گوش کردن به حرف هاى یکدیگر، احترام به نظرها و عقاید همدیگر و تشریک مساعى و مشورت کردن – روابط خود را بهبود بخشید.
 5. بکوشید، باایجاد کانونى گرم و صمیمى، تمام اعضاى خانواده – به ویژه زن و شوهر – مسئولیت رسیدن به تفاهم را پذیرا شود.
 6. هنگام اختلاف نظر یا سوء تفاهم، به جاى سرزنش یکدیگر یا تفسیر نادرست، به شناسایى مسئله و یافتن راه حل آن بپردازید و در صورت لزوم، کمک و مشاوره افراد با تجربه و متخصص را جلب کنید.
 7. براى رسیدن به امنیت روانى وعاطفى در روابط زناشویى، داشتن صداقت، سعه صدر، انصاف و اعتماد متقابل را اصل اول قرار دهید.
 8. در صورت به وجود آمدن هر گونه سوء تفاهم و سوء برداشت، در نخستین فرصت ممکن به حل و فصل آن بپردازید تا به فرآیندى ویرانگر و پیش رونده تبدیل نشود.
 9. به هر طریق ممکن، رفتارهاى مطلوب همسرتان را مورد توجه و تأیید قرار دهید؛ به گونه اى که همسرتان بفهمد براى او ارزش قائل هستید.
 10. تشویق و تأیید و بیان نکات مثبت، به طور آشکار یا در جمع باشد؛ اما انتقاد و تذکّر نکات منفى، به طور محرمانه و در تنهایى صورت گیرد.
 11. براى خصوصیات و نیازمندى هاى یکدیگر، ارزش قائل شوید و در روابط کلامى، عاطفى، اقدام ها و تصمیم گیرى ها، به افکار و خواسته هاى همسرتان توجه کنید.
 12. اگر رفتار خاصى براى شما مبهم است، ساده ترین راه این است که از همسرتان هدف و علت آن رفتار را بپرسید و با روش مسالمت آمیز، صمیمانه و خوش بینانه موضوع را روشن کنید.
 13. درشتى همسرتان را با خشونت پاسخ ندهید. خشونت را با سکوت پاسخ گویید و در موقعیتى مناسب، درباره مسئله مورد نظر، بحث و گفت وگو کنید.
 14. بکوشید در سراسر زندگى – به خصوص در روابط بین خود و همسرتان – به جاى هر گونه پیش داورى یا مشاهده اشکالات و ضعف ها، نقاط مثبت و قوت را ببینید. به عبارت دیگر، به جاى توجه به نیمه خالى لیوان، به نیمه پر آن توجه کنید.
 15. در برنامه ریزى براى فعالیت هاى اجتماعى، اوقات فراغت، دید و بازدیدهاى خانوادگى و نظایر آن، با یکدیگر مشورت کنید و از یک جانبه نگرى بپرهیزید.
 16. در هر فرصت ممکن، با همسر و اعضاى خانواده تان، ارتباط کلامى و عاطفى برقرار کنید. زنان از صحبت کردن با همسرشان بیشتر لذت مى برند؛ بنابراین مردان باید فعّالانه به سخنان آنان گوش کنند و واکنش مناسب نشان دهند.
 17. اگر هر یک از زوجین در شرایط خاصى، نمى تواند به سخنان همسرش گوش کند، باید صادقانه و صمیمانه این موضوع را به وى انتقال دهد و تقاضا کند صحبت کردن درباره آن موضوع را به فرصتى دیگر واگذارد.
 18. گاهى در فضایى محرمانه، محبت آمیز و صمیمانه به ارزیابى رفتار و روابط یکدیگر بپردازید و از یکدیگر بپرسید، چه باید کرد تا روابط تان بهتر و با نشاطتر شود.
 19. همیشه، در رویارویى با مسائل و مشکلات خانوادگى، خود را در وضعیت طرف مقابل قرار دهید و با قبول مسئولیت خود و شناخت انتظارات متقابل، به حل و فصل اختلافات روى آورید.
 20. در روز یا در هفته، زمان مشخصى را براى گفت و گو درباره مسائل و مشکلات و به اصطلاح درد دل کردن با همسرتان، اختصاص دهید.
21. از داشتن نگرش هاى آرمان گرایانه و شاعرانه، انتظارات غیر واقع بینانه در ازدواج و روابط زناشویى اجتناب کنید.
 22. ارتباط زوجین، باید از هر گونه سوء ظن و حدس نادرست وغیر واقع بینانه به دور باشد. اگر موضوع و مسئله اى ذهن یکى از زوجین را به خود مشغول کرده است، باید آن را به صراحت و صادقانه مطرح کند و درستى و نادرستى اش را با همسرش، مورد بررسى قرار دهد.
 23. هر یک باید زمینه هاى بروز سوء تفاهم ها و سوء ظن ها را از بین ببرد و از رفتارهایى که موجب بروز سوء تفاهم و سوء ظن مى شود، خوددارى کند.
 24. هر یک باید بکوشد با روان شناسى همسرش آشنا شود، تا بداند او به چه امورى بها مى دهد و نظام ارزشى اش چگونه است. براى مثال معمولاً زن به وابسته بودن، کسب امنیت عاطفى و مورد حمایت واقع شدن اهمیت مى دهد و مرد مى خواهد مستقل و خود مختار باشد و آزادى عمل را داراى ارزش مى داند. 25. زن و شوهر از مسخره کردن یکدیگر و گفتن سخنان طعنه آمیز و دو پهلو جداً پرهیز کنند.
 26. از رفتارهایى نظیر متلک، تحقیر، سرزنش و به رخ کشیدن یکدیگر – که موجب افزایش مقاومت هاى روانى در طرف مقابل است – باید بپرهیزند.
 27. در سراسر زندگى – از جمله در زندگى خانوادگى – بکوشید به نقاط مثبت، موهبت و نعمت هایى که در اختیار دارید، بیندیشید، نه به امورى که در اختیار ندارید.
 28. از خطاهاى یکدیگر به سرعت بگذرید و خطاهاى همدیگر را تحمل کنید.
 29. بایادآورى برخى ایام – مانند روز تولد، سالگرد ازدواج و نظایر آن – و دادن هدیه هایى هر چند کوچک (مثل یک شاخه گل)، به طور نمادین عشق و علاقه خود را به همسرتان ابراز دارید.
 30. خود را در برابر همسرتان آراسته و پاکیزه و جالب توجّه نگه دارید و از پریشانى و وضع نامرتب بپرهیزید.
 31. در انتخاب دوست و برقرارى روابط دوستانه و معاشرت هاى خانوادگى با زوج هاى دیگر، دقت کنید و این امور را با توافق یکدیگر انجام دهید.
 32. از هر گونه رفتارى که به مرد سالارى یا زن سالارى مى انجامد، بپرهیزید.
 33. خطاى یکدیگر را در حضور دیگران، فرزاندن، آشنایان، والدین و … بازگو نکنید.
 34. هرگز همسرتان را با زن یا مرد دیگرى مقایسه نکنید.
 35. از رفتارهاى مطلوب همسرتان تشکر کرده، او را تشویق کنید و انگیزه تکرار آن رفتار را بیشتر سازید.
 36. از تصمیم هاى نادرست و غیر منطقى و کلى گویى هاى منفى و شکل گیرى افکار نادرست، درباره همسرتان بپرهیزید.
 37. به قول هایى که به همسرتان داده اید، عمل کنید تا به سلب اعتماد و احساس فریب خوردگى نینجامد. 38. از نسبت دادن القاب و زدن برچسب هاى ناگوار و نامطلوب – مانند بدقول، شلخته، کله شق، یک دنده، لجباز و خودخواه – به یکدیگر بپرهیزید.
 39. در مواردى که غمگینى و افسردگى و یا عصبانیت زن یا شوهر، شدت مى یابد و احتمال اختلال در کار سیستم عصبى یا غدد درون ریز – به ویژه غده تیروئید – وجود دارد، در نخستین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا از عادى بودن ترشح غدد مطمئن شوید.
 40. براى داشتن یک زندگى با نشاط و موفق خوب بیندیشید، وقت بگذارید، احساس مسئولیت کنید، موانع ارتباط سالم را از میان بردارید و به عوامل ایجاد کننده روابط سالم توجه نمایید. اولین گامی که شما باید بردارید این است که بتوانید محیطی شاد را در خانه ایجاد کنید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، شما خواهید توانست محیط خانه تان را از کسالت و خواب و سکوت و افسردگی دور کنید و غلیه افسردگی و یکنواختی در خانواده بجنگید.
 ***نکات پایانی پرسشگر گرامی؛ یک اصل کلی در مورد انسانها وجود دارد و آن اینکه انسان موجودی تغییرپذیر است، یعنی همانطور که روی دیگران تأثیر می¬گذارد از رفتار دیگران متأثر نیز می¬شود و رفتار او تغییر می¬کند. قطعاً شما با رفتار پسندیده خود می توانید همسرتان را تحت تأثیر قرار دهید. مطمئن باشید اگر حوصله به خرج داده و صبر و تحمّل را سرلوحه رفتار خود نمایید به لطف خدا تغییرات اساسی در رفتار و گفتار همسرتان ایجاد خواهید نمود. از توسّل به اهل بیت علیهم السلام و درخواست استعانت در مسیر هدایت همسرتان غفلت نورزید. منتظر نظر شما نسبت به این مطالب هستیم تا در کنار یکدیگر به سمت وضعیت مطلوب حرکت نماییم.
×××در پایان کتاب‌های زیر را به شما معرفی می‌کنیم:
 1-آئین همسرداری: دوروتی کارنگی، ترجمه مهستی شهلایی.
 2-همسرداری: ابراهیم امینی (کتاب اسلامی و متناسب با فرهنگ ما)
 3-تسخیر قلب؛ خانم ها چگونه باید به قلب همسر خود راه یابند؟، تألیف رابرت، ترجمه کیهان نیا.
 4-رازهایی در مورد مردان (آن چه می بایست هر زنی بداند، سرد کننده های جنسی چیستند): دکتر باربارادی آنجلس، ترجمه هادی ابراهیمی.
  5-رازهایی درباره زنان که هر مردی باید آن را بداند: دکتر باربارادی آنجلس، ترجمه هادی ابراهیمی. موفق باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد