۱۳۹۳/۰۳/۰۲
–
۱۵۹ بازدید
ناگهانی بودن قیام امام زمان
یکی از ویژگی های مشترک زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام و واقعه قیامت، ناگهانی رخ دادن آن هاست. در بین آیات قرآن کریم و بیان ائمه ی معصومین (ع) کلماتی مثل«بغته» و «دفعه» که هر دو به معنای ناگهانی بودن هستند، برای توصیف این وقایع مهم به کار رفته است.
حجت موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف در یکی از نامه های خود تأکید کردند که ظهور ایشان به صورت ناگهانی و زمانی دور از انتظار به وقوع می پیوندد:
«فإنّ أمرَنا بغته فجاءه حینَ لاتَنفَعُه توبهً و لاینجیهُ من عِقابّنا ندمٌ علی حَوبهٍ:
ناگهانی بودن قیام امام زمان
یکی از ویژگی های مشترک زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام و واقعه قیامت، ناگهانی رخ دادن آن هاست. در بین آیات قرآن کریم و بیان ائمه ی معصومین (ع) کلماتی مثل«بغته» و «دفعه» که هر دو به معنای ناگهانی بودن هستند، برای توصیف این وقایع مهم به کار رفته است.
حجت موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف در یکی از نامه های خود تأکید کردند که ظهور ایشان به صورت ناگهانی و زمانی دور از انتظار به وقوع می پیوندد:
«فإنّ أمرَنا بغته فجاءه حینَ لاتَنفَعُه توبهً و لاینجیهُ من عِقابّنا ندمٌ علی حَوبهٍ:
فرمان ما به یک باره و ناگهانی فرامی رسد و در آن زمان توبه و بازگشت برای کسی سودی ندارد و پشیمانی از گناه، کسی را از کیفر ما نجات نمی بخشد(1).»
امام باقر(ع) در شرح آیه 66سوره زخرف، «آیا چشم به راه چیزی جز آن ساعتند که ناگاه و بی خبرشان بیاید؟» فرمودند: «مراد از ساعت، ساعت [قیام] قائم است که ناگهان بر ایشان بیاید(2).»
قیامت هم دفعی است
روزی، مردی از رسول خدا صلی الله علیه و آله از زمان قیامت پرسید. ایشان در جواب فرمودند: «من از تو آگاه تر از این امر نیستم، قیامت نخواهد آمد، مگر ناگهانی(3).»
از اشاراتی که خداوند در مورد ناگهانی بودن قیامت کرده است، آیه 107 سوره یوسف است که می فرماید: «أَفَأَمِنُواْ أَن تَأْتِیَهُمْ غَاشِیَةٌ مِّنْ عَذَابِ اللّهِ أَوْ تَأْتِیَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً وَهُمْ لاَ یَشْعُرُونَ: آیا ایمنند از اینکه عذاب فراگیر خدا به آنان درسد یا قیامت در حالى که بى خبرند بناگاه آنان را فرا رسد؟(4)»
حسن ختام این مطلب حدیثی از امام رئوف (ع) است که به واسطه پدرانشان از رسول گرامی اسلام (ص) چنین نقل کرده اند: «…ظهور او[مهدی] مانند قیامت است، تنها خداوند است که چون زمانش فرارسد، آشکارش می سازد. فرارسیدن آن بر آسمانیان و زمینیان پوشیده است. جز به ناگهان بر شما نیاید(5).»
این ها درست همان ویژگی هایی است که در آیات قرآن و روایات ما به صورت جداگانه هم برای قیامت کبری و هم برای ظهور مهدی موعود علیه السلام برشمرده شده است.
پی نوشت:
1. الاجتجاج، ج2، ص498؛ بحارالانوار، ج53، ص176؛ به نقل از معرفت امام عصر ئ تکلیف منتظران، ص383؛
2. بحارالانوار، ج24، ص164، به نقل از معرفت امام عصر ئ تکلیف منتظران، ص383؛
3. دیلمی، حسن بن محمد، ارشادالقلوب، ترجمه رضایی، تهران، اسلامیه، چاپ سوم، ج1، ص164؛
4. ترجمه استاد فولادوند؛
5. کمال الدین و تمامه النعمه، ج2، ص373؛ به نقل از معرفت امام عصر و تکلیف منتظران، ص382.
منابع:
1. معرفت امام عصر و تکلیف منتظران، ص382 و383؛
2. شباهت های ظهور با قیامت – قسمت اول؛ http://noorportal.net/180/182/200/1002.aspx