۱۳۹۵/۰۳/۲۵
–
۳۷۲ بازدید
ایا کتاب قرآن به صورت کتاب بر پیامبر نازل شد
با سلام و آرزوی موفقیت برای شما پرسشگر محترم
خیر، قرآن به صورت کتاب نازل نشد بلکه بعد از وحی، به فرمان خدا و دستور پیامبر صلی الله علیه و آله نوشته شد تا این این معجزه عظیم ماندگار بماند.
قرآن به دو صورت بر رسول خاتم (صلی الله علیه و آله) نازل شده است که تحت عنوان نزول دفعی و تدریجی یاد میشود. مراد از نزول دفعی، نزول تمام قرآن به قلب مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله) در شب قدر است و مراد از نزول تدریجی هم نازل شدن قرآن ظرف 23 سال بر شخص پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است. در نزول دفعی قرآن، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) به تبلیغ آن مأمور نشده تا بگوییم که بعثت در همان شب بوده است، بلکه محتوای کلی قرآن در شب قدر بر قلب پاک آن بزرگوار نازل شد و در نهایت به طور رسمی پیامبر (ص) با وحی اولین آیات سوره «علق»، آن هم با الفاظ تعیین شده از جانب خدا، به رسالت و پیام رسانی مبعوث و مأمور ابلاغ وحی به مردم شد.
مفسران شیعه یک بیان زیبای علمی و منطقی دارند (دو نزول دفعی و تدریجی قرآن هم این موضوع را تأیید میکند)؛ جبرئیل در نزول دفعی که در شب قدر واقع شد، تمام محتوای قرآن را یکجا و به طور مستقیم بر قلب پاک پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل کرد، اما این محتوا فاقد لفظ بود. برای مثال، شما جریان اصحاب کهف را به صورت فیلم میبینید و آنگاه مفهوم آن در ذهن شما وارد میشود، اما هنوز به صورت لفظ در نیامده است، پس محتوای این تاریخ، بدون لفظ در نفس شما حاضر است.
بلاتشبیه در مورد قرآن نیز محتوای کل آن در شب قدر بر قلب پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شد، اما به او گفتند که نباید کسی با خبر شود، ما به موقع خواهیم گفت که آن مطالب نازل شده را برای دیگران بیان کنی! ماه رمضان که تمام شد، پس از چند ماه در 27 رجب که پیامبر (صلی الله علیه و آله) مبعوث شد به او گفته شد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ». نکتهای که باید به آن توجه داشت، این است که نزول کتاب آسمانی برای همه پیامبران یکجا بوده است، اما برای پیامبر ما قرآن یک بار یکجا نازل شده و بار دوم به تدریج و به مدت 23 سال صورت گرفته است. در نزول دفعی یک کار نورانی روی پیامبر (صلی الله علیه و آله) انجام گرفت، چون تا خود پیامبر نورانی نشود، نمیتواند نورانی کند، بنابراین اول باید پیامبر(صلی الله علیه و آله) را برای خودش مبعوث کند، بعد برای دیگران، بنابر این پیامبر اسلام اول برای خودش مبعوث شد (بعثت درونی در ماه رمضان) و بعد برای هدایت مردم به پیامبری برگزیده شد (بعثت بیرونی در 27 رجب).
خلاصه اینکه محتوای قرآن در نزول دفعی، بدون لفظ بر قلب پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شد، اما نزول تدریجی که شروع شد، خدا آن مفاهیم و محتوا را با الفاظ مخصوص و در قالب کلمات قرآن نازل کرد. این الفاظ به دستور حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله توسط کاتبان وحی از جمله حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نگاشته شد.
بخشی از گفتگوی سایت مشرق با استاد ابوالفضل بهرام پور مفسر قرآن کریم
http://webgardi.yjc.ir/fa/ منابع جهت مطالعه بیشتر در مورد چگونگی نزول قرآن کریم:
1) دانشنامه موضوعی قرآن، مقاله پژوهشی درباره چگونگی نزول قرآن، نویسنده : یداالله دوزدوزانی،ترجمه: عبدالله امینی
http://maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,5430
2) پاسدار اسلام – مرداد 1386، شماره 308 – چگونگی نزول قرآن از دیدگاه قرآن، قابل دسترس در سایت حوزه نت
3) مرکز پاسخگویی به سوالات دینی: http://www.pasokhgoo.ir/node/93747
خیر، قرآن به صورت کتاب نازل نشد بلکه بعد از وحی، به فرمان خدا و دستور پیامبر صلی الله علیه و آله نوشته شد تا این این معجزه عظیم ماندگار بماند.
قرآن به دو صورت بر رسول خاتم (صلی الله علیه و آله) نازل شده است که تحت عنوان نزول دفعی و تدریجی یاد میشود. مراد از نزول دفعی، نزول تمام قرآن به قلب مبارک پیامبر (صلی الله علیه و آله) در شب قدر است و مراد از نزول تدریجی هم نازل شدن قرآن ظرف 23 سال بر شخص پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است. در نزول دفعی قرآن، پیغمبر (صلی الله علیه و آله) به تبلیغ آن مأمور نشده تا بگوییم که بعثت در همان شب بوده است، بلکه محتوای کلی قرآن در شب قدر بر قلب پاک آن بزرگوار نازل شد و در نهایت به طور رسمی پیامبر (ص) با وحی اولین آیات سوره «علق»، آن هم با الفاظ تعیین شده از جانب خدا، به رسالت و پیام رسانی مبعوث و مأمور ابلاغ وحی به مردم شد.
مفسران شیعه یک بیان زیبای علمی و منطقی دارند (دو نزول دفعی و تدریجی قرآن هم این موضوع را تأیید میکند)؛ جبرئیل در نزول دفعی که در شب قدر واقع شد، تمام محتوای قرآن را یکجا و به طور مستقیم بر قلب پاک پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل کرد، اما این محتوا فاقد لفظ بود. برای مثال، شما جریان اصحاب کهف را به صورت فیلم میبینید و آنگاه مفهوم آن در ذهن شما وارد میشود، اما هنوز به صورت لفظ در نیامده است، پس محتوای این تاریخ، بدون لفظ در نفس شما حاضر است.
بلاتشبیه در مورد قرآن نیز محتوای کل آن در شب قدر بر قلب پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شد، اما به او گفتند که نباید کسی با خبر شود، ما به موقع خواهیم گفت که آن مطالب نازل شده را برای دیگران بیان کنی! ماه رمضان که تمام شد، پس از چند ماه در 27 رجب که پیامبر (صلی الله علیه و آله) مبعوث شد به او گفته شد: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ». نکتهای که باید به آن توجه داشت، این است که نزول کتاب آسمانی برای همه پیامبران یکجا بوده است، اما برای پیامبر ما قرآن یک بار یکجا نازل شده و بار دوم به تدریج و به مدت 23 سال صورت گرفته است. در نزول دفعی یک کار نورانی روی پیامبر (صلی الله علیه و آله) انجام گرفت، چون تا خود پیامبر نورانی نشود، نمیتواند نورانی کند، بنابراین اول باید پیامبر(صلی الله علیه و آله) را برای خودش مبعوث کند، بعد برای دیگران، بنابر این پیامبر اسلام اول برای خودش مبعوث شد (بعثت درونی در ماه رمضان) و بعد برای هدایت مردم به پیامبری برگزیده شد (بعثت بیرونی در 27 رجب).
خلاصه اینکه محتوای قرآن در نزول دفعی، بدون لفظ بر قلب پیامبر (صلی الله علیه و آله) نازل شد، اما نزول تدریجی که شروع شد، خدا آن مفاهیم و محتوا را با الفاظ مخصوص و در قالب کلمات قرآن نازل کرد. این الفاظ به دستور حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله توسط کاتبان وحی از جمله حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نگاشته شد.
بخشی از گفتگوی سایت مشرق با استاد ابوالفضل بهرام پور مفسر قرآن کریم
http://webgardi.yjc.ir/fa/ منابع جهت مطالعه بیشتر در مورد چگونگی نزول قرآن کریم:
1) دانشنامه موضوعی قرآن، مقاله پژوهشی درباره چگونگی نزول قرآن، نویسنده : یداالله دوزدوزانی،ترجمه: عبدالله امینی
http://maarefquran.org/index.php/page,viewArticle/LinkID,5430
2) پاسدار اسلام – مرداد 1386، شماره 308 – چگونگی نزول قرآن از دیدگاه قرآن، قابل دسترس در سایت حوزه نت
3) مرکز پاسخگویی به سوالات دینی: http://www.pasokhgoo.ir/node/93747