۱۳۹۲/۰۵/۳۰
–
۱۴۶۳۶ بازدید
سلام علیکم
خداوند در قرآن کریم عده ای را به عنوان محبوبان خود معرفی می کند (یحب الصابرین) نشانه محبت خدا به محبوبان خود را بیان فرمایید.
در پاسخ به توضیح زیر توجه کنید .
در پاسخ به مطالب زیر توجه کنید .
1.حبی که در مورد خداوند متعال به کار می رود به آن معنای متفاهم عرفی نیست زیرا لازمه این معنای عرفی انفعال نفسانی است که خداوند سبحان از آن منزه است؛1 بلکه این به معنای برگشتش به حبّ ذات و ادراک خیر و کمال خویش است. ابن سینا می گوید: «حب خداوند، همان ادراکِ خیر است: خداوند از آن رو که مدرکِ جمال خویش است، عاشق است»؛2 اما ظهور این محبّت و دوستی، همان بروز رحمت و کرامت حضرت حق به بندگان است و به عبارت دیگر، وقتی خداوند به بنده ای از رحمت بی کران خود لطف می کند، درحقیقت او را مورد محبّت خویش قرار داده است.3
2.بر اساس پاره ای از آیات، روایات و سخنان بزرگان، می توان علائم عشق و محبّت حق به بندگان را به دست آورد. اگر می خواهیم بفهمیم که خداوند در دنیا، چگونه به محبّان خود اظهار دوستی کند، باید علائم محبّت او به بندگان را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم آیا ما جزء دوستان خداوند هستیم یا خیر و آیا خداوند با جاری ساختن این علائم، ما را نیز مورد توجّه و محبّت خویش قرار داده است یا خیر؟
اجمال علائم محبّت خداوند به بنده خویش عبارت است:
1. دوست داشتن خداوند.4
2. توفیق طاعت یافتن.5
3. مخفی کردن معایب انسان.6
4. محبوب ساختن امانت داری.7
5.الهام صدق و راستی.8
6. خطور دادن علم و دانش.9
7. مزیّن ساختن به حلم و آرامش.10
8. مبغوض ساختن دنیا در قلب آدمی.11
9. عطا کردن به قدر نیاز.12
10. نیک گردانیدن اخلاق او و اعطای قلب سلیم.13
شاید بتوان گفت که حضرت رسول صلی الله علیه وآله یکی از بهترین کسانی بود که خداوند متعال او را مورد محبّت خویش قرار داده است.
با «محمد» بود، عشق پاک جفت
بهر عشق او را، خدا «لولاک» گفت
منتهی در عشق، چون او بود فرد
پس مر او را ز انبیا تخصیص کرد
گر نبودی بهر عشق پاک را
کی وجودی داد می افلاک را 14
پی نوشت
1. احیاء علوم الدین، ج 4، ص 302-303.
2. رساله عشق، ص 4-6.
3. اربعین، ص 390-391.
4. میزان الحکمة، ج 1، ص 224.
5. همان.
6. همان، ص 223.
7. همان، ص 222.
8. همان، ص 223.
9. همان.
10. همان، ص 224.
11. همان.
12. همان، ص 223.
13. همان، ص 124؛ ر.ک: عطف الألف، ص 89-94.
14. مثنوی، دفتر 5، ابیات 2737-2739.
برای اگاهی بیشتر ر. ک : کاشفی، انسان کامل.