۱۳۹۵/۰۴/۱۳
–
۴۶۲ بازدید
ایا یهود روی قران ما مسلمانان درجنبه های مختلف کار کرده هست؟
بله، در جنبه های مختلفی از قرآن، اسلام و مذاهب اسلامی، تاریخ اسلام و کشورهای اسلامی با جدیت مشغول است. یهود از روز نخست تشکل قومی خود، واکنش های ناشایستی نشان داده و در زمان هر پیامبری به گونه ای نافرمانی و مخالفت خود را ابراز داشته اند. که صفحات تاریخ گواه گویا و شاهدی بی طرف بر مدعا است. بازماندگان قوم بنی اسرائیل در آغاز بعثت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) آن چنان دست به دشمنی و عداوت زدند که قرآن مجید «از آنان با عنوان سرسخت ترین دشمن مسلمانان یاد می کند»(مائده / 82).در دوران معاصر، یکی از شاخص ترین یهودیان شخصی به نام گلدزیهر است. ایگناز گلدزیهر، خاورشناس سرشناس مجارستانی که در زمرة خاورشناسان یهودی به شمار میرود، نقش به سزایی در ترویج شبهات مربوط به اسلام، رسول خدا، قرآن و حدیث در جهان داشته است. وی در 22 ژوئن 1850 م. متولد و در 71 سالگی در سال 1921 م. از دنیا رفت. از این خاورشناس آثار مختلفى به جا مانده است. در میان آثار وى، چند کتاب و مقاله بیشتر مورد توجه و نقد قرار گرفته که از جملة آنها میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
یک ـ سخنرانیهایى دربارة اسلام؛
دو ـ گرایشهای تفسیری در میان مسلمانان؛
سه ـ ظاهریه، مذهب و تاریخ ایشان؛
چهار ـ موضعگیری قدمای اهل سنت در برابر علم یونانی. ( قرآن پژوهی گلدزیهر، سید مجید پورطباطبایی، مجله قرآن پژوهی خاورشناسان)
مطالعات یهودیان مربوط به سالهای اخیر به شکل ایجاد دانشگاه و رشته های اسلام شناسی مخصوصا شیعه شناسی انجام شده است. این تلاش علمی یهودیان در راستای سیاست انجام می گیرد نه مطالعه صرف علمی.
دانشگاه تل آویو دارای بخش اسلام شناسی ،مطالعات شیعه شناختی و دوره های آموزشی است بخش آموزش آن، در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت می کند. این دانشگاه ، همچنین دارای بخش پژوهشی ، کنفرانس ، سمینار و کارگاه تحقیق بوده و اساتید برجسته آن اشخاص مانند : رابین اوری ، میر لیتواک ، دیوید مناشری ، اوزی رابی ، میری شفر ، لی کینبرگ ، اسرائیل گرشونی ، لئون شلف و … می باشند.
معرفی و آموزش :
دپارتمان زبان و ادبیات عرب در دانشگاه تل آویو، با رویکردی چند گانه نسبت به زبان و ادبیات عرب، از حیث مسایل ادبی ،تاریخی و اجتماعی ،دانشجویان خود را تربیت می کند، و دانشجویانی که در این مقطع پذیرفته می شوند، تا حدودی با زبان عربی آشنا می باشند .
یادگیری زبان عربی و تمدن اسلامی، یک رویکرد تاریخی ، فرهنگی ، زبان شناسی است، و دانشجویان در این رهگذر، سلسله ای از متون، را مطالعه می کنند: مانند: متون اسلامی ، متون کلاسیک، ادبیات معاصر ، مدرن و کلاسیک . تغییر و تحولات در واژه ها و زبان عربی به عنوان تابعی از گستردگی احادیث اسلامی ، متون مذهبی مقدس از جمله قرآن کریم ،سنت ، اشعار عربی و دست نوشته های عربی است. زبان عربی مدرن نیز جزو دروس می باشد که دانشجویان می توانند با انتخاب آن در بسط مهارت های گفتاری و نوشتاری خود گام بردارند.
نمونه هایی از آثار و تحقیقات منتشر شده اعضای این دپارتمان به شرح ذیل است:
· مفهوم ادبیات قبل از اسلام، زمینه های زبان شناختی اقوام عرب گذشته و توضیح آن؛
· وثاقت و ویژگی های احادیث و ادبیات حدیثی و سیره پیامبر؛
· فقه اسلامی (شریعت)، سیاست حکومتی و حقوق اسلامی؛
· تکامل دستور زبان عربی و واژه شناسی؛
· فرهنگ /تمدن جهان اسلام . شراب در نظم و نثر ، ادب در فرهنگ کلاسیک عرب (ابن قتیبه ، جاحز و سایرین)و …؛
· زبان عربی و عبرانی یهودیان در جهان اسلام (اندلس میانه و سایر کشورها ) در عصر مدرن و کلاسیک؛
· انجیل و اساطیر انجیل در دست نوشته های کلاسیک عرب.
این دپارتمان در ارتباطی تنگاتنگ با دپارتمان تاریخ خاورمیانه و آفریقا فعالیت می کند، و دانشجویان به راحتی برای انتخاب واحدها می توانند در دو دپارتمان ثبت نام کنند.
دروس آموزشی
1. تاریخ اعراب و اسلام ( 1500-600 )؛ مدرس : دکتر میر شفر
2. اسلام، مدرس : دکتر میر شفر ،
3. درآمدی بر اسلام. مدرس : دکتر شفر ، این درس به بررسی منشا و توسعه اسلام از قرن 7 تا 14 پرداخته و آن جنبه های مختلفی از تاریخ اسلام همچون گسترش الهیات ، آداب ، رابطه بین توسعه حقوقی اسلامی و نظام اجتماعی حاضر ، فرهنگ سیاسی و نظامی عرفانی برسی شده است؛
4. اختلاف اعراب اسرائیل، فلسطین، مدرس: دکتر تیتل بوم، این درس شامل مطالعه دقیقی از توسعه ملی- گرایی فلسطینیان و نقش آن در اختلاف اعراب – اسرائیل با تاکید بر آغاز قیمومیت انگلستان تا زمان حال می باشد .
5. ایدئولوژی و جنبش های روشنفکری در خاورمیانه مدرن. مدرس: پروفسور گرشون ، تشکیل ، تکامل و تغییرات نظرات و ایدئولوژی روشنفکران در خاورمیانه مدرن به ویژه در سال های 1950 -1880 مدنظر است، و تاکید اصلی بر متفکران و روشنفکرانی است که در بدنه اصلی جنبش مذکور و ایدئولوژی نقش محوری داشته اند . مراحل ظهور گفتمان روشنفکران جدید ، تشکیل آنها ، اشاعه و انتقال آنها ، تغییرات و پذیره های اجتماعی در سطوح مختلف فرهنگ ها و جوامع خاورمیانه مطرح و بررسی می شود .
6. سیاست اسلامی و ترور در خاورمیانه. مدرس: دکتر لیتواک
7. درآمدی بر اسلام. مدرس : دکتر آوانگ ،
منبع: پژوهه – خرداد و تیر 1384، شماره 12 – مطالعات اسلام شناسی و شیعه شناسی در دانشگاه تل آویو
برای مطالعه عناوین پژوهش های انجام گرفته توسط این دانشگاه می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید: http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/4473/4486/34779/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%84-%D8%A2%D9%88%DB%8C%D9%88
گرچه دقیقا مشخص نیست که اسراییل با چه هدف اقدام به تاسیس دانشگاه شیعه شناسی نموده است، ولی می توان گفت هدف اصلی این امر به منظور مقابله با اسلام- بویژه شیعه -به وجود آمده است، چون این کشور می داند که فرهنگ شیعه بیشترین تاثیر را درمقابله با اسراییل داشته است، بر این اساس است که سالانه تعداد زیاد شیعه شناس از دانشگاه های اسرائیل فارغ التحصیل می شوند! بنابر برخی گزارش ها در این دانشگاه واز دانشگاه دیگر اسرائیل سالانه حدود250 دانشجو در مقطع دکتری فارغالتحصیل میشوند و قویترین،معتبرترین و متبحرترین مراکز شیعهشناسی جهان مستقیم یا غیرمستقیم با اسرائیل در ارتباطند(مرکز پاسخگویی به سئوالات دینی: http://pasokhgoo.ir/node/55412)
برای آشنایی با صفات قوم یهود و دشمنی های یهودیان در عصر بعثت می توانید به مقاله پاسدار اسلام – دیماه 1382 ، شماره 265 – دشمنی یهود با اسلام، موجود در لینک زیر مراجعه نمایید:
http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/89/7381/91932/%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86%DB%8C-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
همچنین برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله «مستشرقان یهودی و تفاسیر اولیه امامیه» نوشته منصور پهلوان در فصلنامه سفینه – سال هفتم – زمستان 1388 – شماره 25 (صفحات 9 تا 41) مراجعه نمایید یا از طریق لینک زیر قابل دانلود به صورت رایگان است:
http://ebookshia.com/books/view/5483/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D9%82%D8%A7%D9%86+%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C+%D9%88+%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1+%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%87+%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87
یک ـ سخنرانیهایى دربارة اسلام؛
دو ـ گرایشهای تفسیری در میان مسلمانان؛
سه ـ ظاهریه، مذهب و تاریخ ایشان؛
چهار ـ موضعگیری قدمای اهل سنت در برابر علم یونانی. ( قرآن پژوهی گلدزیهر، سید مجید پورطباطبایی، مجله قرآن پژوهی خاورشناسان)
مطالعات یهودیان مربوط به سالهای اخیر به شکل ایجاد دانشگاه و رشته های اسلام شناسی مخصوصا شیعه شناسی انجام شده است. این تلاش علمی یهودیان در راستای سیاست انجام می گیرد نه مطالعه صرف علمی.
دانشگاه تل آویو دارای بخش اسلام شناسی ،مطالعات شیعه شناختی و دوره های آموزشی است بخش آموزش آن، در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا فعالیت می کند. این دانشگاه ، همچنین دارای بخش پژوهشی ، کنفرانس ، سمینار و کارگاه تحقیق بوده و اساتید برجسته آن اشخاص مانند : رابین اوری ، میر لیتواک ، دیوید مناشری ، اوزی رابی ، میری شفر ، لی کینبرگ ، اسرائیل گرشونی ، لئون شلف و … می باشند.
معرفی و آموزش :
دپارتمان زبان و ادبیات عرب در دانشگاه تل آویو، با رویکردی چند گانه نسبت به زبان و ادبیات عرب، از حیث مسایل ادبی ،تاریخی و اجتماعی ،دانشجویان خود را تربیت می کند، و دانشجویانی که در این مقطع پذیرفته می شوند، تا حدودی با زبان عربی آشنا می باشند .
یادگیری زبان عربی و تمدن اسلامی، یک رویکرد تاریخی ، فرهنگی ، زبان شناسی است، و دانشجویان در این رهگذر، سلسله ای از متون، را مطالعه می کنند: مانند: متون اسلامی ، متون کلاسیک، ادبیات معاصر ، مدرن و کلاسیک . تغییر و تحولات در واژه ها و زبان عربی به عنوان تابعی از گستردگی احادیث اسلامی ، متون مذهبی مقدس از جمله قرآن کریم ،سنت ، اشعار عربی و دست نوشته های عربی است. زبان عربی مدرن نیز جزو دروس می باشد که دانشجویان می توانند با انتخاب آن در بسط مهارت های گفتاری و نوشتاری خود گام بردارند.
نمونه هایی از آثار و تحقیقات منتشر شده اعضای این دپارتمان به شرح ذیل است:
· مفهوم ادبیات قبل از اسلام، زمینه های زبان شناختی اقوام عرب گذشته و توضیح آن؛
· وثاقت و ویژگی های احادیث و ادبیات حدیثی و سیره پیامبر؛
· فقه اسلامی (شریعت)، سیاست حکومتی و حقوق اسلامی؛
· تکامل دستور زبان عربی و واژه شناسی؛
· فرهنگ /تمدن جهان اسلام . شراب در نظم و نثر ، ادب در فرهنگ کلاسیک عرب (ابن قتیبه ، جاحز و سایرین)و …؛
· زبان عربی و عبرانی یهودیان در جهان اسلام (اندلس میانه و سایر کشورها ) در عصر مدرن و کلاسیک؛
· انجیل و اساطیر انجیل در دست نوشته های کلاسیک عرب.
این دپارتمان در ارتباطی تنگاتنگ با دپارتمان تاریخ خاورمیانه و آفریقا فعالیت می کند، و دانشجویان به راحتی برای انتخاب واحدها می توانند در دو دپارتمان ثبت نام کنند.
دروس آموزشی
1. تاریخ اعراب و اسلام ( 1500-600 )؛ مدرس : دکتر میر شفر
2. اسلام، مدرس : دکتر میر شفر ،
3. درآمدی بر اسلام. مدرس : دکتر شفر ، این درس به بررسی منشا و توسعه اسلام از قرن 7 تا 14 پرداخته و آن جنبه های مختلفی از تاریخ اسلام همچون گسترش الهیات ، آداب ، رابطه بین توسعه حقوقی اسلامی و نظام اجتماعی حاضر ، فرهنگ سیاسی و نظامی عرفانی برسی شده است؛
4. اختلاف اعراب اسرائیل، فلسطین، مدرس: دکتر تیتل بوم، این درس شامل مطالعه دقیقی از توسعه ملی- گرایی فلسطینیان و نقش آن در اختلاف اعراب – اسرائیل با تاکید بر آغاز قیمومیت انگلستان تا زمان حال می باشد .
5. ایدئولوژی و جنبش های روشنفکری در خاورمیانه مدرن. مدرس: پروفسور گرشون ، تشکیل ، تکامل و تغییرات نظرات و ایدئولوژی روشنفکران در خاورمیانه مدرن به ویژه در سال های 1950 -1880 مدنظر است، و تاکید اصلی بر متفکران و روشنفکرانی است که در بدنه اصلی جنبش مذکور و ایدئولوژی نقش محوری داشته اند . مراحل ظهور گفتمان روشنفکران جدید ، تشکیل آنها ، اشاعه و انتقال آنها ، تغییرات و پذیره های اجتماعی در سطوح مختلف فرهنگ ها و جوامع خاورمیانه مطرح و بررسی می شود .
6. سیاست اسلامی و ترور در خاورمیانه. مدرس: دکتر لیتواک
7. درآمدی بر اسلام. مدرس : دکتر آوانگ ،
منبع: پژوهه – خرداد و تیر 1384، شماره 12 – مطالعات اسلام شناسی و شیعه شناسی در دانشگاه تل آویو
برای مطالعه عناوین پژوهش های انجام گرفته توسط این دانشگاه می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید: http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/4473/4486/34779/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%84-%D8%A2%D9%88%DB%8C%D9%88
گرچه دقیقا مشخص نیست که اسراییل با چه هدف اقدام به تاسیس دانشگاه شیعه شناسی نموده است، ولی می توان گفت هدف اصلی این امر به منظور مقابله با اسلام- بویژه شیعه -به وجود آمده است، چون این کشور می داند که فرهنگ شیعه بیشترین تاثیر را درمقابله با اسراییل داشته است، بر این اساس است که سالانه تعداد زیاد شیعه شناس از دانشگاه های اسرائیل فارغ التحصیل می شوند! بنابر برخی گزارش ها در این دانشگاه واز دانشگاه دیگر اسرائیل سالانه حدود250 دانشجو در مقطع دکتری فارغالتحصیل میشوند و قویترین،معتبرترین و متبحرترین مراکز شیعهشناسی جهان مستقیم یا غیرمستقیم با اسرائیل در ارتباطند(مرکز پاسخگویی به سئوالات دینی: http://pasokhgoo.ir/node/55412)
برای آشنایی با صفات قوم یهود و دشمنی های یهودیان در عصر بعثت می توانید به مقاله پاسدار اسلام – دیماه 1382 ، شماره 265 – دشمنی یهود با اسلام، موجود در لینک زیر مراجعه نمایید:
http://www.hawzah.net/fa/Magazine/View/89/7381/91932/%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86%DB%8C-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85
همچنین برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله «مستشرقان یهودی و تفاسیر اولیه امامیه» نوشته منصور پهلوان در فصلنامه سفینه – سال هفتم – زمستان 1388 – شماره 25 (صفحات 9 تا 41) مراجعه نمایید یا از طریق لینک زیر قابل دانلود به صورت رایگان است:
http://ebookshia.com/books/view/5483/%D9%85%D8%B3%D8%AA%D8%B4%D8%B1%D9%82%D8%A7%D9%86+%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C+%D9%88+%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B1+%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%87+%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%87