با تشکر از پرسشگر محترم در پیگیری و همراهی با مرکز و مباحث علمی و تاریخی ، پیشنهاد می شود ،بجای مطالعه شبهات در فضای مجازی، اگر فرصت دارید برخی از منابع تاریخی را مطالعه کنید تا تجربه و تسلط شما بر منابع تاریخی بیشتر شود.
سه سوال را مطرح کردید .
سوال: 1 . شما به شدت در متن میگفت که تاریخ طبری در این مورد قابل اطمینان نیست ولی خودتان در متن بسیار زیاد از تاریخ طبری برای توضیح مسایل …
چنانکه قبلا اشاره شد قرار نیست تمام گزارش های تاریخی را تایید یا تکذیب کنیم. طبری و غیر طبری هیچ کدام در متن وقایع و حوادث تاریخی بخصوص جنگ های ایران و روم و یا جنگ های ایران و اعراب نبودند طبیعتا تاریخ نقلی و گزارش های تاریخی احتیاج به تاریخ عقلی و تاریخ تحلیلی دارد .
ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب طبری مشهور به جریر طبری (زادهٔ ۲۲۴ در آمل – درگذشتهٔ ۳۱۰ هجری قمری در بغداد) (۲۱۸–۳۰۱ هجری خورشیدی) (۸۳۹-۹۲۳ میلادی) است او گزارش هایی را نقل می کند که مربوط به سالهای اول هجرت است و با این وقایع در حدود سه قرن فاصله دارد .
تاریخ طبری با تمام نقاط قوت و ضعف خود یکی از منابع سایر گزارش های تاریخی است و ما گزارش های تاریخی طبری که با سایر گزارشها در تعارض نباشد و با مبانی کلامی و اعتقادی شیعه و اهل بیت ع در تعارض نباشد را می پذیریم و نقل می کنیم .
سوال: 2 . آنجایی در متن که آمده ((سلمان برای مردم سخن گفته تا اعتمادشان را جلب کند بعد به غارت آن ها پرداختند و از اول شهر های اطراف مداین خالی بوده و …))…..
حضور سلمان در جنگ مدائن ثابت نیست و فقط فرمانداری او بر مدائن اثبات شده واینکه سلمان جهت جلوگیری از جنگ و کشته شدن ایرانیان و اعراب واسطه گری کرده و شهر خالی شده بود گر چه در برخی از منابع اشاره شده است اما قابل اثبات نیست .
تاکید می شود گزارش قتل و غارت ایرانیان دروغ بزرگی است که امروزه بر آن تاکید و به نوعی عرب ستیزی و اسلام ستیزی در آن وجود دارد .
البته جنگ ،جنگ است و ممکن است طرفین زیاده روی کنند و عده ایی در جنگ کشته شوند، اما بر جسته سازی و قتل و غارت و تجاوز به زنان و اموال ایرانیان دروغ بزرگی است .
سوال: 3 – میتوانید به من بگویید فرق نقل طبری و دیگر مورخین در این باره چه بوده که شما گفتید فقط طبری چنین گفته و بقیه تصحیح نکردند میشود از شما بپرسم …..
خلاصه کلام اختلاف منابع تاریخی از طبری و غیر طبری در باره نبرد و جنگ های ایرانیان و اعراب و یا اعراب و ایرانیان بسیار است .
در باره مقایسه گزارش های طبری در باره جنگ ایران و اعراب با گزارش غیر طبری ( ابن اثیر، یعقوبی ، واقدی ، مسعودی ، دینوری ( کپی طبری! ) و… احتیاج به رساله پایان نامه دکتری ! دارد که از حوصله من و شما خارج و شاید مفید فایده هم نباشد !
برای رفع شبهات در باره جناب سلمان به منابع زیر مراجعه نمایید :
– کتاب نفس الرحمن فی فضائل سلمان، اثر علامه حاج میرزا حسین نوری طبرسی محدث نوری. تحقیق و تصحیح حجت الاسلام ایاد کمالی اصل،
– کتاب پارسای پارسی (سلمان فارسی) ابوالقاسم غلامی مایانی ناشر: انتشارات اندیشه معاصر
– کتاب سلمان فارسی الگوی زندگی شیعی رضایی، محمد،
– طرحی نو برای هویت بخشی به شیعه ایرانی بر اساس بازخوانی تطبیقی شخصیت سلمان فارسی/ محمد رضایی آدریانی. قم بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)، ۱۳۹۲.
– صادقی اردستانی، احمد، سلمان فارسی استاندار مداین، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۱۳۷۶ش.
– تاریخ سیاسی اسلام ؛ رسول جعفریان
– تاریخ خلفا، رسول جعفریان، قم، انصاریان، ۱۳۸۰ش.
– تاریخ سیاسی اسلام، دکتر سید جعفر شهیدی، مرکز نشر دانشگاهی، این کتاب به بررسی تاریخ صدر اسلام تا پایان امویان پرداخته است .
– عبدالحسین زرین کوب، دو قرن سکوت، تهران: انتشارات سخن، 1381. ص 81-83-84
– فصلنامه مطالعات تاریخى، جعفر مرتضى عاملى، سال اول، شماره سوم، 1368، ص 378
– تاریخ طبری، ترجمه ابو القاسم پاینده ، تهران : انتشارات اساطیر، ۱۳۷۵. ج 5 ، ص 1813-1812-1816
– محمد بن سعد کاتب واقدى، الطبقات الکبری، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران: انتشارات فرهنگ و اندیشه، 1374. ج 4، ص 77
– أبو الحسن على بن الحسین مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمه ابو القاسم پاینده، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى، 1374.ج 1، ص 663
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3718
سه سوال را مطرح کردید .
سوال: 1 . شما به شدت در متن میگفت که تاریخ طبری در این مورد قابل اطمینان نیست ولی خودتان در متن بسیار زیاد از تاریخ طبری برای توضیح مسایل …
چنانکه قبلا اشاره شد قرار نیست تمام گزارش های تاریخی را تایید یا تکذیب کنیم. طبری و غیر طبری هیچ کدام در متن وقایع و حوادث تاریخی بخصوص جنگ های ایران و روم و یا جنگ های ایران و اعراب نبودند طبیعتا تاریخ نقلی و گزارش های تاریخی احتیاج به تاریخ عقلی و تاریخ تحلیلی دارد .
ابوجعفر محمد بن جریر بن یزید بن کثیر بن غالب طبری مشهور به جریر طبری (زادهٔ ۲۲۴ در آمل – درگذشتهٔ ۳۱۰ هجری قمری در بغداد) (۲۱۸–۳۰۱ هجری خورشیدی) (۸۳۹-۹۲۳ میلادی) است او گزارش هایی را نقل می کند که مربوط به سالهای اول هجرت است و با این وقایع در حدود سه قرن فاصله دارد .
تاریخ طبری با تمام نقاط قوت و ضعف خود یکی از منابع سایر گزارش های تاریخی است و ما گزارش های تاریخی طبری که با سایر گزارشها در تعارض نباشد و با مبانی کلامی و اعتقادی شیعه و اهل بیت ع در تعارض نباشد را می پذیریم و نقل می کنیم .
سوال: 2 . آنجایی در متن که آمده ((سلمان برای مردم سخن گفته تا اعتمادشان را جلب کند بعد به غارت آن ها پرداختند و از اول شهر های اطراف مداین خالی بوده و …))…..
حضور سلمان در جنگ مدائن ثابت نیست و فقط فرمانداری او بر مدائن اثبات شده واینکه سلمان جهت جلوگیری از جنگ و کشته شدن ایرانیان و اعراب واسطه گری کرده و شهر خالی شده بود گر چه در برخی از منابع اشاره شده است اما قابل اثبات نیست .
تاکید می شود گزارش قتل و غارت ایرانیان دروغ بزرگی است که امروزه بر آن تاکید و به نوعی عرب ستیزی و اسلام ستیزی در آن وجود دارد .
البته جنگ ،جنگ است و ممکن است طرفین زیاده روی کنند و عده ایی در جنگ کشته شوند، اما بر جسته سازی و قتل و غارت و تجاوز به زنان و اموال ایرانیان دروغ بزرگی است .
سوال: 3 – میتوانید به من بگویید فرق نقل طبری و دیگر مورخین در این باره چه بوده که شما گفتید فقط طبری چنین گفته و بقیه تصحیح نکردند میشود از شما بپرسم …..
خلاصه کلام اختلاف منابع تاریخی از طبری و غیر طبری در باره نبرد و جنگ های ایرانیان و اعراب و یا اعراب و ایرانیان بسیار است .
در باره مقایسه گزارش های طبری در باره جنگ ایران و اعراب با گزارش غیر طبری ( ابن اثیر، یعقوبی ، واقدی ، مسعودی ، دینوری ( کپی طبری! ) و… احتیاج به رساله پایان نامه دکتری ! دارد که از حوصله من و شما خارج و شاید مفید فایده هم نباشد !
برای رفع شبهات در باره جناب سلمان به منابع زیر مراجعه نمایید :
– کتاب نفس الرحمن فی فضائل سلمان، اثر علامه حاج میرزا حسین نوری طبرسی محدث نوری. تحقیق و تصحیح حجت الاسلام ایاد کمالی اصل،
– کتاب پارسای پارسی (سلمان فارسی) ابوالقاسم غلامی مایانی ناشر: انتشارات اندیشه معاصر
– کتاب سلمان فارسی الگوی زندگی شیعی رضایی، محمد،
– طرحی نو برای هویت بخشی به شیعه ایرانی بر اساس بازخوانی تطبیقی شخصیت سلمان فارسی/ محمد رضایی آدریانی. قم بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)، ۱۳۹۲.
– صادقی اردستانی، احمد، سلمان فارسی استاندار مداین، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۱۳۷۶ش.
– تاریخ سیاسی اسلام ؛ رسول جعفریان
– تاریخ خلفا، رسول جعفریان، قم، انصاریان، ۱۳۸۰ش.
– تاریخ سیاسی اسلام، دکتر سید جعفر شهیدی، مرکز نشر دانشگاهی، این کتاب به بررسی تاریخ صدر اسلام تا پایان امویان پرداخته است .
– عبدالحسین زرین کوب، دو قرن سکوت، تهران: انتشارات سخن، 1381. ص 81-83-84
– فصلنامه مطالعات تاریخى، جعفر مرتضى عاملى، سال اول، شماره سوم، 1368، ص 378
– تاریخ طبری، ترجمه ابو القاسم پاینده ، تهران : انتشارات اساطیر، ۱۳۷۵. ج 5 ، ص 1813-1812-1816
– محمد بن سعد کاتب واقدى، الطبقات الکبری، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران: انتشارات فرهنگ و اندیشه، 1374. ج 4، ص 77
– أبو الحسن على بن الحسین مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ترجمه ابو القاسم پاینده، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى، 1374.ج 1، ص 663
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3718